Architektura
ARCHITEKTURA
Architektura muzea. Muzea Libeskinda

Muzeum Żydowskie w Berlinie, arcydzieło Daniela Libeskinda

  • Komentarze

Muzeum Żydowskie w Berlinie

Muzeum Żydowskie w Berlinie. Składa się z dwóch gmachów: historycznego budynku dawnego sądu (Kollegienhaus) oraz nowego obiektu w stylu dekonstruktywistycznym projektu Daniela Libeskinda

Fot: Wikimedia Commons / Guenter Schneider
  • Muzeum Żydowskie w Berlinie
  • Muzeum Żydowskie w Berlinie
  • Muzeum Żydowskie w Berlinie
  • Muzeum Żydowskie w Berlinie

Muzeum Żydowskie w Berlinie to najsłynniejszy budynek Daniela Libeskinda, od jego wybudowania architekt zyskał status gwiazdy i największego żyjącego architekta. Ekspresyjny budynek o połamanej bryle oficjalnie otwarto 9 września 2001 roku. Do dziś uważany jest za najważniejszy obiekt stylu dekonstruktywistycznego i współczesnej architektury

Pomysł upamiętnienia dwutysięcznej historii Żydów niemieckich pojawił się po raz pierwszy w 1933 roku, kiedy to w Berlinie otwarto niewielkie muzeum żydowskie. Jego historia została brutalnie ucięta przez nazistów, którzy zamknęli placówkę w 1938 roku a zbiory muzeum skonfiskowali lub zniszczyli. Do idei wybudowania muzeum żydowskiego w Berlinie powrócono dopiero kilka dekad po zakończeniu II wojny światowej. W 1975 roku powstało Towarzystwo Muzeum Żydowskiego.

Po koniec lat 80. ogłoszono głośny konkurs architektoniczny na budowę siedziby muzeum. W czerwcu 1989 roku ogłoszono jego wyniki.165 pracowni z całego świata pokonał wówczas prawie nieznany szerzej amerykański architekt z polskimi korzeniami – Daniel Libeskind.

sukces Libeskinda

Libeskind wcześniej zajmował się głównie teorią architektury, wygrana w prestiżowym konkursie okazała się dla niego przepustką do międzynarodowej sławy. Jego projekt zakładał stworzenie muzeum będącego w kontraście do historycznego gmachu Kollegienhaus, z którym miał być powiązany. W odróżnieniu od barokowego budynku dawnego sądu z 1735 roku, z wysokim dachem, kolumnami i zdobieniami, Libeskind zaproponował surową, metaliczną bryłę pełną ostrych nacięć, symbolizujących ból i cierpienie.

Kamień węgielny pod budowę nowej części gmachu złożono w listopadzie 1992 roku. Budynek Libeskinda ukończono w 1998 roku. Pierwsi zwiedzający mogli obejrzeć jeszcze pusty gmach, bez ekspozycji, w styczniu 1999 roku. Oficjalne otwarcie muzeum miało miejsce 9 września 2001 roku.

muzeum jak połamana gwiazda Dawida

Muzeum Żydowskie w Berlinie to więc dwa budynki pochodzące z różnych epok. W budynku dawnego sądu mieszczą się wystawy czasowe oraz kasy, szatnia, sklep i restauracja. Zabytkowy gmach stanowi również wejście główne do muzeum. Do nowego gmachu projektu Libeskinda przechodzi się z niego poprzez podziemny tunel.

Budynek Libeskinda ma powierzchnię 15 tys. metrów kwadratowych. Jego kształt, poprzez zastosowanie przeplatających się trójkątów i zygzakowatych linii, nawiązuje do kształtu ściśniętej, nieregularnej gwiazdy Dawida.

Efekt połyskliwej, metalicznej powierzchni muzeum tworzy blacha cynkowa. Elewacje budynku poprzecinane są nieregularnymi szczelinami okien. Te tworzą wyimaginowaną linię łączącą miejsca, w których przed wojną mieszkali wybitni żydzi i Niemcy, mieszkający w Berlinie, m.in. Heinrich von Kleist, Arnold Schönberg oraz Walter Benjamin.

Przez budynek przebiega wertykalnie pięć pustych przestrzeni. To rodzaj atriów kontemplacji. Nie są one oświetlane sztucznie, klimatyzowane czy ogrzewane, ich ściany zrobione są z surowego betonu. W jednej z tych przestrzeni znajdują się rzeźby Menashe Kadishmana pt. Shalechet – metalowe ludzkie twarze, z ustami otwartymi do krzyku, pokrywające całą podłogę.

Wieża Holokaustu

Gmach projektu Libeskinda przecinają przejścia zwane Axes (osie), symbolizują trzy poziomy żydowskiej obecności w Berlinie. Pierwsza z osi to Oś Ciągłości,  reprezentuje ciągłość berlińskiej historii. Od niej odchodzą pozostałe trasy – Oś Emigracji, prowadząca poprzez ciężkie drzwi do Ogrodu Wypędzonych oraz ciemną Oś Holokaustu. Ta ostatnia kończy się w Wieży Holokaustu.

Wieża to wielka, pusta, betonowa przestrzeń, której jedynym źródłem światła jest umieszczona wysoko niewielka szczelina. Zwiedzający zamykani są w niej na chwilę, zatrzaskują się za nimi ciężki stalowe drzwi. Za pomocą architektury można przez chwilę poczuć grozę Holokaustu, nasuwają się skojarzenia z zamknięciem w komorze gazowej, bądź w jakimś okrutnym, zimnym grobie.

Efekt połyskliwej, metalicznej powierzchni muzeum tworzy blacha cynkowa. Elewacje budynku poprzecinane są nieregularnymi szczelinami okien. Te tworzą wyimaginowaną linię łączącą miejsca, w których przed wojną mieszkali wybitni żydzi i Niemcy, mieszkający w Berlinie, m.in. Heinrich von Kleist, Arnold Schönberg oraz Walter Benjamin.

Przez budynek przebiega wertykalnie pięć pustych przestrzeni. To rodzaj atriów kontemplacji. Nie są one oświetlane sztucznie, klimatyzowane czy ogrzewane, ich ściany zrobione są z surowego betonu. W jednej z tych przestrzeni znajdują się rzeźby Menashe Kadishmana pt. Shalechet – metalowe ludzkie twarze, z ustami otwartymi do krzyku, pokrywające całą podłogę.

Wieża Holokaustu

Gmach projektu Libeskinda przecinają przejścia zwane Axes (osie), symbolizują trzy poziomy żydowskiej obecności w Berlinie. Pierwsza z osi to Oś Ciągłości,  reprezentuje ciągłość berlińskiej historii. Od niej odchodzą pozostałe trasy – Oś Emigracji, prowadząca poprzez ciężkie drzwi do Ogrodu Wypędzonych oraz ciemną Oś Holokaustu. Ta ostatnia kończy się w Wieży Holokaustu.

Wieża to wielka, pusta, betonowa przestrzeń, której jedynym źródłem światła jest umieszczona wysoko niewielka szczelina. Zwiedzający zamykani są w niej na chwilę, zatrzaskują się za nimi ciężki stalowe drzwi. Za pomocą architektury można przez chwilę poczuć grozę Holokaustu, nasuwają się skojarzenia z zamknięciem w komorze gazowej, bądź w jakimś okrutnym, zimnym grobie.

Ogród wypędzonych

Znajdujący się obok budynku Ogród Wypędzonych to 48 betonowych słupów, wypełnionych ziemią z Izraela. Liczba upamiętnia rok 1948, kiedy to Izrael uzyskał niepodległość. Jeden ze słupów, znajdujący się z centrum, wypełniony jest ziemią z Jerozolimy.

Ogród pochylony jest pod kątem 12 stopni, co ma powodować dezorientację zwiedzającego, podobną do tej, jakiej doświadczali emigranci z Berlina. Natomiast drzewa oliwne, wyrastające z betonowych słupów, symbolizują nadzieję.

Rzeźbiarski, ekspresyjny i wyrazisty gmach Libeskinda nasycony bogatą symboliką stał się jeszcze przed otwarciem nową ikoną Berlina i jednym z najważniejszych dzieł architektury  współczesnej. Twórca Muzeum Żydowskiego udowodnił, że architektura najnowsza, wciąż ma coś do powiedzenia. Może być czymś więcej niż tylko funkcjonalnym pudełkiem.

W wykonaniu Daniela Libeskinda – architektura to wyrafinowany przekaz, którego uniwersalność pozwala odczytywać go każdemu. Sam gmach Muzeum Żydowskiego jest najważniejszym eksponatem mówiącym o trudnej i bolesnej historii narodu żydowskiego.

przeczytaj rowniez
Autor: TM
Zdjęcia: Wikimedia Commons / Manfred Brückels, Wikimedia Commons / Stefan-Xp, Wikimedia Commons / Guenter Schneider, Wikimedia Commons / Nathaniel Samson
Data publikacji: 9.09.2011 00:00
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.