Pierwsze plany połączenia Mokotowa i Pragi Południowej mostem Siekierkowskim pojawiły się jeszcze w międzywojniu. Trasa miała przebiegać w tym samym miejscu, co obecny most, ale pod innym kątem.
Ostatecznie po wybudowaniu most stał się elementem Trasy Siekierkowskiej i wchodzi w skład arterii łączącej węzeł komunikacyjny u zbiegu ulic Czerniakowskiej i Witosa na Mokotowie ze skrzyżowaniem ulic Ostrobramskiej, Marsa, Grochowskiej i Płowieckiej w dzielnicy Wawer.
Cała konstrukcja mostu jest podwieszana, na dwóch pylonach w kształcie litery H. Pylony mają 90 metrów wysokości. Do pylonów przymocowane są 54 liny nośne, o całkowitej długości 5300 metrów. Pomalowane są na jaskrawy, pomarańczowy kolor, który ma chronić ptaki przed zderzeniem.
podwieszany most Siekierkowski
Most nie posiada żadnych podpór w nurcie rzeki – główne przęsło ma aż ćwierć kilometra długości! Przeprawa składa się z dwóch jezdni o trzech pasach ruchu w każdą stronę. Między nimi znajduje się pas rozdzielający o szerokości 2 metrów.
Most Siekierkowski jest drugim w Warszawie mostem, po Świętokrzyskim, przystosowanym do jazdy rowerem już w fazie budowy.
Głównym projektantem mostu Siekierkowskiego był Stefan Filipiuk. Wykonawcą była firma Mostostal Warszawa S.A., doświadczona już w budowie mostów, wybudowała ich wiele za granicą, a także większość warszawskich stałych przepraw.
Most Siekierkowski został oddany do użytku 21 września 2002 roku, zaledwie 2 lata po rozpoczęciu budowy.