Architektura
ARCHITEKTURA

Adaptacja silosu na mieszkanie

  • Komentarze

Ołomuniecki silos nie został oswojony, lecz okiełznany: nie mamy do czynienia z typowym loftem, mieszkaniem bezkonfliktowo wpisującym się w historyczną tkankę architektoniczną, ale z radykalną interwencją, której najważniejszym elementem jest dominująca, przeskalowana nadbudowa

W leżącym na Morawach Ołomuńcu powstał obiekt, który zainteresowanym współczesną architekturą od razu skojarzy się z Bolko Loftem („A-m” 1/2004) – dawną lampiarnią zlikwidowanej bytomskiej kopalni przekształconą przez architekta Przemo Łukasika w dom własny. Obydwie realizacje to adaptacje na cele mieszkalne istniejących budynków przemysłowych stanowiących część większych zespołów. Jednak ołomuniecki silos zbożowy nie znajduje się – jak Bolko Loft – w ubogiej dzielnicy poprzemysłowo-mieszkaniowej, lecz w bezpośrednim sąsiedztwie drugiego co do wielkości zabytkowego zespołu urbanistycznego w Czechach. Położony jest niedaleko plant, osiedli mieszkaniowych z okresu dwudziestolecia międzywojennego oraz zabudowań poprzemysłowych, które obecnie mieszczą hurtownie i biura. Wzniesiony w tym samym czasie obiekt składa się z wieży z komorami silosu oraz budynku pomocniczego. Przylegają do nich inne zabudowania, w tym czteropiętrowy mieszkalny dom wielorodzinny, pochodzący z tego samego okresu co silos.

Większość powierzchni użytkowej uzyskanej w wyniku adaptacji nie znajduje się w starym obiekcie, lecz w nowej, nadbudowanej części. Najbardziej eksponowany jej element to umieszczony trzydzieści metrów ponad poziomem parteru prostopadłościan z sypialniami i łazienkami, wykonany w konstrukcji stalowej i wykończony białym tynkiem. Jego ściany wyprowadzono ponad dach. Powstałe dzięki temu attyki osłaniają taras, urządzenia wentylacyjne oraz świetliki. Poniżej prostopadłościanu usytuowano antresolę dziennej części domu z widokiem na miasto i otaczające je góry. Kuchnia oraz salon zostały wpisane w kształt głównej bryły obiektu tworzonej przez komory silosu. Połączenie z poziomem parteru zapewniają winda oraz schody. Górną część drogi pokonuje się starymi schodami, które służyły obsłudze silosu, zaś dolną nowymi, umieszczonymi w jednej z komór (dziesięć pozostałych nie jest obecnie wykorzystywanych).

Znajdujący się obok wieży silosu budynek pomocniczy (dawna suszarnia zboża) również został przekształcony. Usunięto z niego większość stropów i wewnętrznych ścian, by dziesięć metrów nad ziemią mógł powstać zawieszony na ażurowej konstrukcji i otoczony zachowanymi murami ogród. Drzewa zostaną umieszczone w donicach, które – oglądane od dołu – mają przypominać komory silosu. Architekci wspominają, że utworzenie niewidocznego z dołu ogrodu znajdującego się pomiędzy poziomem parteru a domem zostało zainspirowane książką Rema Koolhaasa Delirous New York, w której mówi on o podróży windą jako metaforze współczesnego życia. Jej drzwi otwierają się na różnych poziomach i odsłaniają odmienne światy.
Tuż przy wejściu do obiektu, w budynku pomocniczym umieszczono niewielką część dla gości. Architekci nie zaprojektowali garażu – mieszkańcy domu korzystają z parkingu obsługującego sąsiednie budynki.

Ołomuniecki silos nie został oswojony, lecz okiełznany: nie mamy do czynienia z typowym loftem, mieszkaniem bezkonfliktowo wpisującym się w historyczną tkankę architektoniczną, ale z radykalną interwencją, której najważniejszym elementem jest dominująca, przeskalowana nadbudowa. Niektóre z zastosowanych rozwiązań nawiązują do form industrialnych; z kolei inne (na przykład duże przeszklenia czy taras wyłożony drewnem) zdradzają aspiracje do świata luksusowych rezydencji. Zgodnie z pierwotnymi założeniami miały one być jeszcze bardziej widoczne, lecz konieczność ograniczenia kosztów spowodowała, że ostateczny kształt realizacji ma bardziej przemysłowy charakter.

Silo Olomouc – przebudowa silosu zbożowego na mieszkanie\
Silo Olomouc – remodeling of the grain elevator for a dwelling
Czechy, Ołomuniec, ul. Polska
Autorzy\Architects: Tomas Pejpek (Ołomuniec) oraz C+HO_aR SC (Szczecin/Ołomuniec), architekci Szymon Rozwałka, Tomas Pejpek
Współpraca autorska\Associate architects: architekt Paweł Wachnicki
Współpraca\Collaboration: architekci Alice Michalkova, Grzegorz Gogolin, Aleksandra Rachwalska; student architektury Pavel Martinka; inż. Robert Binar
Konstrukcja\Structural engineering:
Statika Olomouc s. r. o.
Daniel Lemak, Alena Koutna
Generalny wykonawca\General contractor: Caska Invest a.s.
Inwestor\Client: prywatny
Powierzchnia terenu\
Site area: 260 m2
Powierzchnia zabudowy\
Building area: 200 m2
Powierzchnia użytkowa\
Usable floor area: 320 m2
Powierzchnia całkowita\
Total area: 423 m2
Kubatura\Volume: 6500 m3
Projekt\Design: 2005-2006
Realizacja\Construction:
2006-2007
Nie podano kosztu inwestycji\Cost of investment not disclosed

przeczytaj rowniez
  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2000
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2000

    Celem konkursu jest promocja najlepszej architektury miejskiej, zrealizowanej w okresie Trzeciej Rzeczypospolitej oraz pobudzenie wrażliwości społecznej na kształt naszego otoczenia. więcej

  • Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101
    Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101

    Wieżowiec Taipei 101 w mieście Tajpej, stolicy Tajwanu. Mający 508 metrów gigant jest dzisiaj najwyższym budynkiem na świecie. Jego projektantom przyszło się zmierzyć z problemami trudnych warunków posadowienia (jakość gruntu określono jako niezadowalającą), silnych wiatrów  (tajfuny występują tu kilka razy w roku) i trzęsień ziemi (działka jest położona około 200 metrów od linii uskoku tektonicznego). Budynek należało wyposażyć w specjalny system tłumienia drgań i kołysania, by zapewnić możliwie jak największy komfort dziesięciu tysiącom jego użytkowników. Jednocześnie do poruszania się między  wszystkimi 101 kondygnacjami przeznaczono 61 wind, z czego dwie, zapewniające dojazd na najwyżej położone piętra osiągają rekordowe szybkości, potwierdzone wpisem do Księgi Rekordów Guinessa. więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002

    Czwarta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. Finał odbył się w siedzibie SARP-u w Warszawie, 10 stycznia więcej

  • PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno
    PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno

    Centrum Nauki phaeno w Wolfsburgu, realizacja pracowni Zahy Hadid, odbiega od wszelkich konwencji kształtowania formy i dyspozycji funkcjonalnej budynku. Phaeno odrywa się od ziemi. Jego miękka, opływowa bryła, o wielkopowierzchniowych pochyłych ścianach, stojąc na dziesięciu żelbetowych „nogach”, pozwala przestrzeni miasta swobodnie przelewać się pod spodem i wokół budynku. Wielka żelbetowo-stalowa skorupa mieszcząca powierzchnię ekspozycyjną zamyka w sobie jednoprzestrzenne wnętrze urozmaicone zmiennym przebiegiem sufitu, podłóg i ścian, które tworzą wrażenie zagadkowego, niemalże księżycowego krajobrazu. Realizacja tych wizji nie byłaby możliwa bez nowoczesnych technologii budowlanych – a szczególnie bez betonu samozagęszczającego i jego specyficznych właściwości – ani bez ścisłej współpracy inżynierów i architektów. więcej

Źródło: "Architektura-murator" 04/2007
Autor: Hubert Trammer
Data publikacji: 15.06.2011 16:43
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.