Pałac Kultury i Nauki to najwyższy budynek w Polsce i zarazem zabytek, bo w 2007 roku obiekt został wpisany do rejestru. Monumentalny wieżowiec, zwany czasami przez swoją bogatą dekorację „snem szalonego cukiernika” wpisał się już na stałe w pejzaż Warszawy. Przez lata był uważany za symbol dominacji ZSRR w Polsce. W końcu Pekin (jak kiedyś popularnie nazywano Pałac) nosił imię Józefa Stalina, był też darem narodu radzieckiego dla narodu polskiego.
Pałac Kultury i Nauki - ikona Warszawy
Cokolwiek by jednak nie mówić, olbrzymi gmach stał się ikoną Warszawy. Jej prawdziwym wyróżnikiem. Takiej budowli nie ma Berlin, Londyn ani Paryż. Może jest kilka podobnych w Moskwie, ale w tej części Europy to jedyny tak wielki, socrealistyczny wieżowiec.
Gdy w 2007 roku, po wpisaniu Pałacu Kultury i Nauki do rejestru zabytków rozpętała się burza medialna, w obronie budowli stanął wybitny polski architekt, zmarły tragicznie w zeszłym roku – Stefan Kuryłowicz. Mówił wówczas: – Pałac Kultury i Nauki spełnia warunki, żeby znaleźć się w rejestrze zabytków. Czy tego chcemy, czy nie jest przestrzenną ikoną Warszawy, obecną na pocztówkach, zdjęciach, filmach i w programach telewizyjnych. Przykre jest dla mnie tylko to, że nie udało nam się stworzyć nic konkurencyjnego. Główną zaletą Pałacu jest jego skala, bo takich obiektów nie ma na świecie wiele. Nie do powtórzenia są także detale jego wykończenia. To symbol starej epoki i powinien być pod ochroną, nawet jeśli kojarzy się z Sowietami.
Za Pałacem jest też profesor Marek Budzyński, architekt i urbanista: – Lubię ten budynek, jestem pełen uznania dla jego niezwykłej jakości funkcjonalnej. Uważam też, że relikty bardzo złego okresu w naszej historii należy zachowywać ku pamięci, szczególnie jeżeli tak znakomicie się przydają. Niechęć do Pałacu Kultury jest dla mnie absurdalna. Przecież podobne stoją w Nowym Jorku. Pałac Kultury wprawdzie przez Moskwę, ale właśnie z Ameryki do nas zawędrował.
pałac zhumanizowany
Pałac w ostatnich latach staje się coraz bardziej przyjaźniejszy. Świetnym pomysłem było umieszczenie w 2000 roku w górnej części wieżowca zegara – jego gigantyczne tarcze skierowane są na cztery strony świata. Mają po 6 metrów średnicy, co stawia je na drugim miejscu pod względem wielkości w Europie. Zarazem zegar na PKiN jest jednym z najwyżej położonych zegarów wieżowy na świecie (po zegarze w Tokio coraz największym zegarze na świecie – w Mekce).
Olbrzymie fasady kamiennego kolosa bywają też wielkim stelażem pod artystyczne zdjęcia. Pałac od dawna jest również iluminowany. Od zeszłego roku mieni się nawet kolorami tęczy. Zmienną kolorystykę iluminacji umożliwia oświetlenie LED-owe.
I jak tu nie lubić takiego kolorowego wieżowca z pokręconą historią? Dla zagranicznych turystów jest on kompletną egzotyką. Kojarzy im się z Moskwą, ale i… chicagowskimi wieżowcami epoki art deco.
Pałac Kultury i Nauki budowany był przez trzy lata, jego uroczyste otwarcie miało miejsce 22 lipca 1955 roku. Zaprojektował go radziecki architekt Lew Rudniew.
- 1
- 2

-
Bryła Cosmopolitan Twarda 2/4 - nowego wieżowca w Warszawie została zaprojektowana przez Helmuta Jahna, międzynarodowej sławy architekta amerykańskiego, ucznia stararchitekta Ludwiga Miesa Van der Rohe. Budynek jest już skończony, a połowa mieszkań wykupiona więcej
-
Architektura Warszawy. Elementy bryły zabytkowej kamienicy przy Przemysłowej w Warszawie odrestaurowane. Prace renowacyjne tzw. smoków - zabytkowych elementów dekoracyjnych wejścia do XIX-wiecznej kamienicy. Odnowiono także stalowe dekorowane wysięgniki podtrzymujące zadaszenie nad głównym wejściem do budynku. więcej
-
Grzegorz Piątek mówi o architekturze Pałacu Kultury i Nauki. Symbol Warszawy od wielu lat jest jednak obiektem sporów. Najwyższy budynek w stolicy z biegiem lat coraz bardziej odstaje od architektury miasta. Uważacie, że miejsce tego budynku powinno być w Warszawie? A może w ogóle nie powinien istnieć? Zobaczcie co o Pałacu Kultury i Nauki mówi Grzegorz Piątek. więcej
-
Marzy Wam się udoskonalona Warszawa, lepsza od oryginału? Na przykład druga Sala Kongresowa, na szczycie Pałacu Kultury? Takie rzeczy tylko w cyklu komiksowym Pawła „Pawki” Kłudkiewicza „Warszawa 2.0”. Jedynie w Archiramie zobaczysz kolejne odsłony cyklu, który ma szansę obrócić do góry nogami stolicę Polski więcej

- ARCHITEKTURA: Uczeń Miesa Van der Rohe projektuje wieżowiec Cosmopolitan Twarda 2/4 w Warszawie. Bryła jest już gotowa!
- ARCHITEKTURA: Architektura Warszawy, odrestaurowano elementy bryły zabytkowej kamienicy przy Przemysłowej w Warszawie.
- ROZMOWY O ARCHITEKTURZE: Grzegorz Piątek o architekturze Warszawy. Poznaj historię Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie! Co o zabytku mówi krytyk architektury
- ARCHITEKTURA: Warszawa 2.0 - Przebudowa PKiN