Architektura
ARCHITEKTURA

Dom Franka Sinatry i architektura Palm Springs

  • Komentarze

Twin Palms. Dom Franka Sinatry

Współczesna architektura, komfort, dogodne położenie - trochę na uboczu, bez wścibskich sąsiadów, a równocześnie "blisko cywilizacji". Tego oczekiwał Frank Sinatra, jedna z największych gwiazd Ameryki

Fot: Katarzyna Olechowska

Z serii Architekci, którzy stworzyli Palm Springs – E. Stewart Williams

Wejściówki na zwiedzanie Twin Palms, domu Franka Sinatry położonego w Palm Springs, znikają na kilka tygodni przed rozpoczęciem Modernism Week, corocznego festiwalu architektury i designu w stylu mid-century modern. Podczas weekendu do zwiedzania udostępniane są najważniejsze obiekty w mieście, w tym również rezydencja niegdyś należąca do piosenkarza. Dom, który Sinatra sprawił sobie na gwiazdkę 1947 roku, dla mieszkańców miasta natychmiast stał się wyznacznikiem stylu. A wszystko, nieco przypadkowo, za sprawą architekta, któremu udało się przekonać Sinatrę do lekkiej, prostej bryły stworzonej z drewna, szkła i betonu. Autorem projektu Twin Palms był Emerson Stewart Williams, wówczas 38-letni architekt pracujący w Palm Springs w rodzinnym biurze architektonicznym Williams, Williams & Williams.

E. Stewart Williams obronił dyplom na Uniwersytecie Pensylwanii w 1933 roku, a następnie rozpoczął pracę wykładowcy w Bart Collage. W tym czasie zainteresował się pracami europejskich modernistów i w 1938 roku, zafascynowany nową architekturą, rzucił posadę z zamiarem odbycia podróży do Europy. Planował zebrania materiałów do książki na temat nowej architektury. Jego uwagi nie przyciągał jednak tak Bauhaus, jak współczesna architektura skandynawska według Alvara Aalto czy Gunnara Asplunda. Oni zajmowali się projektowaniem domów dla ludzi, a nie jak Le Corbusier – by sprawdzić poprawność swoich matematycznych formuł. Chciałbym, aby moje budynki miały duszę, żeby były zamieszkiwane przez prawdziwych ludzi, na nie przez bryły geometryczne – mówił Williams.

Williams pojawił się w Palm Springs w 1946 roku. Po powrocie z Europy odbył praktykę w nowojorskim biurze Raymonda Loewy’ego. Mimo to po latach twierdził, że o projektowaniu nie wiedział wówczas nic. W maju 1947 roku w drzwiach jego pracowni stanął Frank Sinatra ze zleceniem, które odmieniło bieg jego kariery.



przeczytaj rowniez
Autor: Katarzyna Olechowska
Zdjęcia: Katarzyna Olechowska
Data publikacji: 25.01.2016 14:32
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.