Architektura Białegostoku. Założony w obrębie ul. Zwierzynieckiej i Wiejskiej w 1971 roku kampus Politechniki Białostockiej w ciągu ostatnich dziesięciu lat powiększył się o nowe bryły. W 2004 roku otwarto Wydział Elektryczny autorstwa Jana Kabaca, Grażyny Dąbrowskiej-Milewskiej, Andrzeja Chwalibóga. Dwa lata później (w 2006 roku) oddano do użytku halę Akademickiego Centrum Sportu projektu Jana Kabaca, Grażyny Dąbrowskiej-Milewskiej i Haliny Łapińskiej.
Architektura Białegostoku – kolejna bryła w kampusie Politechniki Białostockiej
Na kolejna inwestycję przyszedł czas po kolejnych dwóch latach. Władze Politechniki Białostockiej wraz z miejscowym oddziałem Stowarzyszenia Architektów Rzeczpospolitej Polskiej ogłosiły konkurs na projektu architektury bryły Centrum Nowoczesnego Kształcenia. W ramach konkursu uczestnicy musieli także zaproponować zagospodarowanie działki u zbiegu ulic Zwierzynieckiej i Świerkowej. Najlepszą pracą architektoniczna zgłoszoną do konkursu okazała się koncepcja wrocławskiej pracowni aa_studio. Realizacja nowej inwestycji kosztowała prawie 65,5 mln zł.
Architektura Białegostoku – poszukiwanie lokalnych odniesień
Teren, kótry przeznaczono na bryłę Centrum Nowoczesnego Kształcenia nie był objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Również warunki zabudowy odnośnie dokładnego zlokalizowania obiektu ani wielkości zabudowy nie były konkretnie. Architekci mieli więc dodatkowe zadanie: znalezienie lokalnego punktu odniesienia zarówno z kontekście rozpoznawalności bryły budynku jak i architektury wnętrza przestrzeni wewnętrznej, a także otoczenia. Projektanci z aa_studi wybrali pałac Branickich.
Nowoczesne Centrum Kształcenia – bryła zaprojektowana na rzucie podkowy
Architekturę budynku projektanci z aa_studio stworzyli na rzucie podkowy. Boczne skrzydła bryły wzniesiono jako betonowe prostopadłościany otaczające strefę placu wejściowego. Aby nieco złagodzić surowość ścian architekci zastanawiali się nad ozdobieniem elewacji arabeskowymi motywami Jednak po przemyśleniu tej opcji architekci zdecydowali się na wzór zaczerpnięty z lokalnej sztuki ludowej. Inspiracją stały się tradycyjne podlaskie wycinanki autorstwa Jadwigi Solińskiej.
Architektura wnętrz CNK
Na architekturę wnętrz Centrum Nowoczesnego Kształcenia składają się przestrzenie o różnym przeznaczeniu. Jednak to architektura wnętrza biblioteki jest najbardziej skomplikowaną częścią bryły CNK. W układ podkowy architekci wpisali wyraźny podział architektury wnętrza. W jednym skrzydle umieścili bibliotekę, w drugim zaś Studium Języków Obcych. W przeszklonym łączniku znalazła się strefa wejściowa, a także boksy czytelni. Niektóre z zaprojektowanych tam pomieszczeń wystawiona jest na bezpośrednie działanie słońca. Aby przesłonić te przestrzenie przed nadmiernym działaniem promieni słonecznych architekci zastosowali zewnętrzne żaluzje oraz nadruki na szkle. Architekturę wnętrza zdeterminowała chęć zaznaczenia podziału architektury wnętrza budynku na strefę biblioteczną, Studium Języków Obcych, oraz przestrzeń ogólnodostępną. Granice tych przestrzeni dodatkowo wyznaczają różne kolory wyposażenia odpowiednio – zielony, żółty i czerwony. Ściany i posadzki utrzymane są w bielach i szarościach.
METRYKA OBIEKTU
Centrum Nowoczesnego Kształcenia Politechniki Białostockiej
Białystok, ul. Zwierzyniecka
Autorzy: aa_studio/grouparch, architekci Agnieszka Staszczyszyn, Adrian Staszczyszyn, Sebastian Bieganowski
Wspołpraca autorska: architekci Agnieszka Czaderna, Agata Bielecka, Robert Liberda, Iwona Borkowska, Magdalena Kasprzycka, Karolina Kosno-Basińska, Anna Niechciał, Krzysztof Rostkowski, Zofia Zięba
Architektura wnętrz: aa_studio
Architektura krajobrazu: architekt krajobrazu Tomasz Grochowski
Konstrukcja: RK Projekt, Grzegorz Rejman, Jerzy Kokot
Generalny wykonawca: Budimex

-
Nowe schronisko Monte Rosa w szwajcarskich Alpach to nie byle gratka dla miłośników narciarstwa skiturowego, ale też architektury. Powstało na wysokości 2883 metrów, u podnóża szczytu Dufour. więcej
-
Balthasar Burkhard słynie z czarnobiałych, wielkoformatowych serii fotograficznych. więcej
-
Vera Lutter jest znana ze swych monumentalnych, czarnobiałych fotografii przestrzeni miejskich. Jej zdjęcia to negatywy, powstające w przekształconych w camera obscura pomieszczeniach. Odrealnione obrazy miast, tworzone przez artystkę, są rozpoznawalne na całym świecie więcej
-
Celem konkursu jest promocja najlepszej architektury miejskiej, zrealizowanej w okresie Trzeciej Rzeczypospolitej oraz pobudzenie wrażliwości społecznej na kształt naszego otoczenia. więcej
