Architektura
ARCHITEKTURA
Bryła Domu pozornie prostego w Gdyni

Architektura Gdyni. Zobacz nową bryłę ekologicznego domu projektu Pracowni 111

  • Komentarze

Architektura Gdyni. Zobacz nową bryłę ekologicznego domu projektu Pracowni 111

Nie tylko kształt i usytuowanie bryły domu zmniejsza zużycie energii. Energooszczędność architektury to także układ przeszkleń, czy dobrze zaprojektowana termoizolacja. Wentylowane pokrycia elewacji zaś poprzez dodatkowy bufor zapobiegają wychładzaniu. Pomyślano także o systemie wentylacji z funkcją odzyskiwania ciepła. Takie rozwiązania ograniczają zużycie energii do śladowej ilości. Oprócz listew z surowego cedru i termo- sosny, na potrzeby tej konkretnej realizacji opracowana została okładzina kompozytowa ze specjalistycznego betonu, mającego zdolność wyłapywania i niszczenia szkodliwych zanieczyszczeń z powietrza. To czyni bryłę domu nie tylko proekologiczną ale i prorodzinną.

Fot: materiały prasowe
  • Architektura Gdyni. Zobacz nową bryłę ekologicznego domu projektu Pracowni 111
  • Architektura Gdyni. Zobacz nową bryłę ekologicznego domu projektu Pracowni 111
  • Architektura Gdyni. Zobacz nową bryłę ekologicznego domu projektu Pracowni 111

Architektura. Z pozoru zwyczajna i prosta bryła może okazać się zaskakująco otwartym i przyjaznym środowisku rozwiązaniem. Zobacz nowy projekt architektów ze studia Pracownia 111, który stawia na nowoczesną architekturę, a przy tym oszczędność i funkcjonalność.

Architektura. Coraz więcej osób odchodzi od wydumanych brył, obfitujących w detale i decyduje się na budowę domów energooszczędnych. Przesądzają o tym zwłaszcza niskie koszty eksploatacji, trwała jakość oraz prosta, klasyczna architektura. Takie wyzwania stawia przed sobą także projekt autorstwa Pracowni 111 – dom pozornie prosty, który obecnie powstaje na przedmieściach Gdyni. Inwestor potrzebował domu proekologicznego, o skromnej bryle, a przy tym funkcjonalnego. Ważnym pomieszczeniem była pracownia rzeźbiarska. Właścicielom zależało aby była to przestronna i wysoka przestrzeń.

Nowoczesna architektura w wiejskim krajobrazie

Długa, wąska działka, na której stanie bryła rozciąga się w kierunku wsch.-zach. Od północy sąsiaduje ze ślepą ścianą sąsiada i otoczona jest drogami dojazdowymi. Najważniejszym postulatem inwestora była energooszczędność. Architekci z Pracowni 111 zaprojektowali więc długą a jednocześnie wąską bryłę. Architektura budynku została wycofana maksymalnie na północ i otwarta na wolną przestrzeń od strony południowej. Taka architektura pozwala doświetlić wszystkie pomieszczenia mieszkalne południowym słońcem i wypełnić północno-wschodnią część domu przestrzeniami komunikacyjnymi i technicznymi. Klasyczne  proporcje bryły pozwoliły uzyskać wysokie i nieograniczone skosami przestrzenie piętra. W ten sposób udało się obronić strzeliste proporcje ścian szczytowych, rzadko spotykane we współczesnych domach, w których szczególnie dominują rozbudowane poddasza.

Ekologiczna bryła, pozbawiona granic

Aby jak najbardziej powiązać teren z wnętrzem domu, zapewniając jednocześnie prywatność jego użytkownikom, zniwelowano południowo-zachodni spadek działki. Wypiętrzony, zielony taras ograniczony jest przy pomocy murów oporowych, odsuniętych nieco od granicy działki. Główne wejście do domu prowadzi od południa, przez prywatny ogród. Wschodnia część działki, od strony wjazdu i pracowni, ma charakter otwarty. Tutaj znajduje się  podjazd dostępny wprost z wiejskiej drogi. Granicę prywatności od tej strony wyznacza sama bryła domu, poszerzona o garaż i towarzyszącą małą architekturę.

 

Bryła generuje mniejsze koszty

Nie tylko kształt i usytuowanie bryły domu zmniejsza zużycie energii. Energooszczędność architektury to także układ przeszkleń, czy dobrze zaprojektowana termoizolacja. Wentylowane pokrycia elewacji zaś poprzez dodatkowy bufor zapobiegają wychładzaniu. Pomyślano także o systemie wentylacji z funkcją odzyskiwania ciepła. Takie rozwiązania ograniczają zużycie energii do śladowej ilości. Oprócz listew z surowego cedru i termo- sosny, na potrzeby tej konkretnej realizacji opracowana została okładzina kompozytowa ze specjalistycznego betonu, mającego zdolność wyłapywania i niszczenia szkodliwych zanieczyszczeń z powietrza. To czyni bryłę domu nie tylko proekologiczną ale i prorodzinną.

Prosty nie oznacza prostacki

Dom pozornie prosty jest manifestem przeciw bryłom z wydumaną formą , pastelowym tynkiem i często kiczowatym detalem. Jego prostolinijna forma, utrzymana w klasycznych proporcjach i wykonana z naturalnych materiałów wpisuje się w realia wiejskiego krajobrazu. 

przeczytaj rowniez
  • Ciekawe i zabytkowe werandy w Sopocie: królestwo werand z drewna
    Ciekawe i zabytkowe werandy w Sopocie: królestwo werand z drewna

    Ost-See-Bad Zoppot wznoszono w bardzo modnym na przełomie XIX i XX wieku stylu alpejskim, którego twórcy lubowali się w drewnianych przybudówkach o konstrukcji ryglowej. W Sopocie większa część powstałej wówczas zabudowy przetrwała do dzisiaj, w tym około 300 domów wyposażonych w werandy. To one przydają kurortowi sielskości więcej

  • Mistrzowie fotografii architektury: Hélène Binet
    Mistrzowie fotografii architektury: Hélène Binet

    Hélène Binet to najsłynniejsza obecnie fotografka architektury na świecie. O jej zdjęciach marzą wszyscy najwięksi architekci. Stale współpracuje m.in. z Zahą Hadid czy Danielem Libeskindem. Celem Binet jest nie tyle dokumentacja budynku, co jego interpretowanie, dzięki czemu zdjęcie nabiera cech niezależnego dzieła sztuki więcej

  • Kostka polska 2.0 - pracownia architektoniczna we Wrocławiu
    Kostka polska 2.0 - pracownia architektoniczna we Wrocławiu

    Budowane w okresie gierkowskim domy-kostki to dziś niedoceniany element pejzażu polskich miast. Kubiczne bryły, ściany pokryte tłuczonym talerzami, czy dach kopertowy – to dizajn, który zainspirował biuro architektoniczne group-arch. Architekci kupili właśnie taką kostkę we Wrocławiu i ją mocno podrasowali. I tak dom-kostka przemienił się w willę-pracownię więcej

  • Ciche rewolucje Jiříego Krohy
    Ciche rewolucje Jiříego Krohy

    Czeski architekt i artysta Jiří Kroha nie stał się liderem żadnego z kierunków; konsekwentnie, na uboczu, dokonywał „cichych rewolucji” – najczęściej ignorowanych przez współczesnych mu ludzi sztuki. Dziś jego dorobek przypomina wrocławskie Muzeum Architektury więcej

Autor: Magdalena Kleszcz
Zdjęcia: materiały prasowe
Data publikacji: 20.05.2013 17:53
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.