Architektura
ARCHITEKTURA

Architektura i komiks – dwa bratanki

  • Komentarze

Architektura i komiks

Zou Jian, Kroniki pekińskie, wieża CCTV, wyd. Xia Pan 2008

Fot: serwis prasowy wystawy
  • Architektura i komiks
  • Architektura i komiks
  • Architektura i komiks
  • Architektura i komiks
  • Architektura i komiks

Zadziwiające, jak trudno czasami odróżnić rysunki z komiksów od szkiców architektów, i jak bardzo światy architektury i komiksu przenikają się. Wystawa prezentowana w Centrum Architektury i Dziedzictwa Narodowego w Paryżu dotyczy związków, które łączą obie te sztuki

Kuratorem ekspozycji jest Jean-Marc Thévenet – były dyrektor międzynarodowego festiwalu komiksu odbywającego się co roku w Angouleme we Francji. Prezentuje ona prawie stuletnią historię IX sztuki, która narodziła się na stronach gazet na początku XX wieku.

Ekspozycja adresowana do szerokiej publiczności, zarówno tej młodszej jak i starszej, jest pasjonująca – stanowi zaproszenie do fikcyjnej podróży architektonicznej przez minione stulecie. Jej twórcy zdołali pokazać wszystkie aspekty obecności miasta i architektury w komiksach. Są one dekoracją i tłem, ale również głównym bohaterem historii. Zostały przedstawione zarówno utopijne  wizje, jak i istniejące budynki – publiczne, osiedla mieszkaniowe, prywatne domy oraz znane obiekty historyczne. Scenografia autorstwa biura Projectiles przedstawia temat w ujęciu chronologicznym, od końca XIX wieku do naszych czasów. Komiksowe ikony – Nowy Jork, Paryż i Tokio – są bardziej wyeksponowane i zaprezentowane szerzej.

Historia architektury w komiksie zaczyna się prawdopodobnie od przygód Małego Nemo w krainie snu zwanej Slumberland. Postać, wykreowana przez Winsora McCaya w 1905 roku, pojawiała się co tydzień na łamach „New York Herald”, a później „New York American”. Mały Nemo przechadza się między secesyjnymi budynkami i drapaczami chmur – symbolem amerykańskiej metropolii.

Ikoniczny jest również Szklany Dom w Paryżu zaprojektowany w 1928 roku przez Pierre’a Chareau dla doktora Dalsace. Został on w momencie sprzedaży – w 2006 roku – na zlecenie prawnuka właściciela przedstawiony przez aż czterech rysowników. Na wystawie pokazano prace wszystkich artystów, w tym najbardziej znaną Jacques’a de Loustala. Pomysł wyniknął z fascynacji IX sztuką prawnuka doktora Dalsace.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
  • Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101
    Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101

    Wieżowiec Taipei 101 w mieście Tajpej, stolicy Tajwanu. Mający 508 metrów gigant jest dzisiaj najwyższym budynkiem na świecie. Jego projektantom przyszło się zmierzyć z problemami trudnych warunków posadowienia (jakość gruntu określono jako niezadowalającą), silnych wiatrów  (tajfuny występują tu kilka razy w roku) i trzęsień ziemi (działka jest położona około 200 metrów od linii uskoku tektonicznego). Budynek należało wyposażyć w specjalny system tłumienia drgań i kołysania, by zapewnić możliwie jak największy komfort dziesięciu tysiącom jego użytkowników. Jednocześnie do poruszania się między  wszystkimi 101 kondygnacjami przeznaczono 61 wind, z czego dwie, zapewniające dojazd na najwyżej położone piętra osiągają rekordowe szybkości, potwierdzone wpisem do Księgi Rekordów Guinessa. więcej

  • Warszawa 2.0 - PRZYSTANEK BEZPODPOROWY
    Warszawa 2.0 - PRZYSTANEK BEZPODPOROWY

    Marzy Wam się udoskonalona Warszawa, lepsza od oryginału? Na przykład przystanki ze szkła, którego dach lewituje w powietrzu. Takie rzeczy tylko w cyklu komiksowym Pawła „Pawki” Kłudkiewicza „Warszawa 2.0”. Jedynie w Archiramie zobaczysz kolejne odsłony cyklu, który ma szansę obrócić do góry nogami stolicę Polski więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002

    Czwarta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. Finał odbył się w siedzibie SARP-u w Warszawie, 10 stycznia więcej

  • PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno
    PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno

    Centrum Nauki phaeno w Wolfsburgu, realizacja pracowni Zahy Hadid, odbiega od wszelkich konwencji kształtowania formy i dyspozycji funkcjonalnej budynku. Phaeno odrywa się od ziemi. Jego miękka, opływowa bryła, o wielkopowierzchniowych pochyłych ścianach, stojąc na dziesięciu żelbetowych „nogach”, pozwala przestrzeni miasta swobodnie przelewać się pod spodem i wokół budynku. Wielka żelbetowo-stalowa skorupa mieszcząca powierzchnię ekspozycyjną zamyka w sobie jednoprzestrzenne wnętrze urozmaicone zmiennym przebiegiem sufitu, podłóg i ścian, które tworzą wrażenie zagadkowego, niemalże księżycowego krajobrazu. Realizacja tych wizji nie byłaby możliwa bez nowoczesnych technologii budowlanych – a szczególnie bez betonu samozagęszczającego i jego specyficznych właściwości – ani bez ścisłej współpracy inżynierów i architektów. więcej

Źródło: "Architektura-murator" 11/2010
Autor: Aleksandra Adryańska
Zdjęcia: serwis prasowy wystawy
Data publikacji: 13.06.2011 14:57
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.