Architektura
ARCHITEKTURA
Wyjątkowe zdjęcia odremontowanego kina Iluzjon

Architektura kina Iluzjon – zobaczcie odnowioną bryłę i architekturę wnętrza. Piękne zdjęcia

  • Komentarze

Architektura kina Iluzjon – zobaczcie odnowioną bryłę i  architekturę wnętrza. Piękne zdjęcia
Fot: Marcin Czechowicz
  • architektura-architektura-wentrz-architekci-bryla/architektura-architektura-wentrz-architekci-bryla_2.jpg
  • architektura-architektura-wentrz-architekci-bryla/architektura-architektura-wentrz-architekci-bryla_3.jpg
  • architektura-architektura-wentrz-architekci-bryla/architektura-architektura-wentrz-architekci-bryla_4.jpg
  • architektura-architektura-wentrz-architekci-bryla/architektura-architektura-wentrz-architekci-bryla_5.jpg
  • architektura-architektura-wentrz-architekci-bryla/architektura-architektura-wentrz-architekci-bryla_6.jpg
  • architektura-architektura-wentrz-architekci-bryla/architektura-architektura-wentrz-architekci-bryla_7.jpg
  • architektura-architektura-wentrz-architekci-bryla/architektura-architektura-wentrz-architekci-bryla_8.jpg
  • architektura-architektura-wentrz-architekci-bryla/architektura-architektura-wentrz-architekci-bryla_9.jpg

Architektura kina Iluzjon Filmoteki Narodowej przeszła gruntowny remont. Pod nadzorem konserwatora zabytków odrestaurowano bryłę i architekturę wnętrz. Zobaczcie jak teraz wyglądają wnętrza stołecznego zabytku.

Bryła przy ulicy Narbutta w Warszawie zaprojektowana została przez nieżyjącego już architekta Mieczysława Pipreka w 1948 roku. Budowę zaś ukończono w 1956 roku. Od 1997 roku, kiedy to obiekt przejęła Filmoteka Narodowa w gmachu działało kino Iluzjon. Po 12 latach bryła była w tak opłakanym stanie, że zdecydowano się na zamknięcie kina. Po dwóch latach rozpoczął się remont, którego projekt przygotowali architekci z pracowni żera2ARCHITEKCI

Remont zarówno architektury jak i architektury wnętrz przebiegła pod nadzorem konserwatora zabytków

Remont zarówno architektury jak i architektury wnętrz przebiegał pod nadzorem konserwatora zabytków. Odrestaurowano oryginalne elementy architektury, wnętrze wyposażono w rozwiązania, dzięki którym w kinie mogą być organizowane koncerty, warsztaty i wystawy. W bryle rotundy będącej niegdyś wejściem głównym architekci odtworzyli kraty, gablotę na repertuar i marmurowa podłogę. W architekturę wnętrza wpisano także dodatkowe funkcję: dzięki dotykowym monitorom odwiedzający mają dostęp do cyfrowych zasobów Filmoteki Narodowej.

Architektura wnętrza – z szacunkiem  do oryginalnej architektury kina

Wejście główne przeniesiono do dużego foyer, którego architektura wnętrza, choć zachowała swój pierwotny charakter zyskała nowe elementy takie jak balustrady, oraz meble kasy i baru.  Na szklanej ścianie architekci umieścili grafikę, która przedstawia panoramę Warszawy i jest interpretacją jednej z niezrealizowanych pomysłów Mieczysława Pipreka, który chciała aby we wnętrzu znalazł się pejzaż stolicy autorstwa wspomnianego architekta.

Architektura wnętrza – remont i unowocześnienie bryły  

Architektura wnętrza głównej sali Stolica na 263 miejsca również zachowała pierwotny wygląd. Boazeria i parkiet dębowy zostały odrestaurowane. Odremontowano gzymsy i gipsowe kartusze. Żakardowa tkanina „Kolumny” będąca obiciem ściany zaprojektowana przez Zofię Matuszczyk-Cygańska ze Spółdzielni Artystów Ład została poddana konserwacji.  Dodatkowo architektura wnętrz zyskała scenę oraz fosę orkiestrową. Obok wnętrz zaplecza sali kinowej znalazły się przestrzenie dla obsługi technicznej oraz kabiny lektora i realizatora dźwięku.

Architektura wnętrza – nowe pomieszczenia w zabytkowej bryle

Nowe pomieszczenia jakie zyskała architektura po remoncie to sala Mała Czarna na 49 miejsc w podziemiu zintegrowana z niewielkim holem wykończonym stalą, szkłem i betonem architektonicznym. Przestrzeń tę wyposażono także w multimedialną ścianę ze szklanymi, podświetlanymi panelami, na których w przyszłości znajdą się przeźrocza ze starych filmów. Salę dydaktyczna zyskała mobilne stanowiska komputerowe, sprzęt operatorski oraz zielony ekran do filmowania efektów specjalnych.

Architektura – otwarcie bryły na zewnętrz pozwoliło poszerzyć ofertę kina

Rozszerzenie działalności kina Iluzjon możliwe było dzięki poszerzenia architektury wnętrza o zewnętrze “plateau”. W lecie zaplanowana jest tutaj działalność kawiarni oraz kina na świeżym powietrzu.

przeczytaj rowniez
  • Szkoła marzeń? Gimnazjum w Zurychu
    Szkoła marzeń? Gimnazjum w Zurychu

    Nowoczesna szkoła. Jak powinna wyglądać szkoła idealna? Zaprojektowany przez Christiana Kereza budynek gimnazjum w zuryskiej dzielnicy Leutschenbach, dzięki zastosowaniu stalowych kratownic i całkowicie przeszklonych fasad, wydaje się unosić w powietrzu. Czy tak wygląda szkoła maprzeń? więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002

    Czwarta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. Finał odbył się w siedzibie SARP-u w Warszawie, 10 stycznia więcej

  • PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno
    PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno

    Centrum Nauki phaeno w Wolfsburgu, realizacja pracowni Zahy Hadid, odbiega od wszelkich konwencji kształtowania formy i dyspozycji funkcjonalnej budynku. Phaeno odrywa się od ziemi. Jego miękka, opływowa bryła, o wielkopowierzchniowych pochyłych ścianach, stojąc na dziesięciu żelbetowych „nogach”, pozwala przestrzeni miasta swobodnie przelewać się pod spodem i wokół budynku. Wielka żelbetowo-stalowa skorupa mieszcząca powierzchnię ekspozycyjną zamyka w sobie jednoprzestrzenne wnętrze urozmaicone zmiennym przebiegiem sufitu, podłóg i ścian, które tworzą wrażenie zagadkowego, niemalże księżycowego krajobrazu. Realizacja tych wizji nie byłaby możliwa bez nowoczesnych technologii budowlanych – a szczególnie bez betonu samozagęszczającego i jego specyficznych właściwości – ani bez ścisłej współpracy inżynierów i architektów. więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004

    Piąta edycja, organizowanego przez miesięcznik "Architektura Murator", konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE więcej

Autor: Filip Pabjas
Zdjęcia: Marcin Czechowicz
Data publikacji: 28.01.2013 18:01
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.