Architektura Ośrodka Kultury Morskiej w Gdańsku to jeden z oddziałów Centralnego Muzeum Morskiego. Nowa bryła zaprojektowana przez architektów z pracowni Mirosław Frąszczak Architektoniczna Pracownia Autorska stanęła na miejscu kotłowni (z 1956 roku), która w latach 70. została przebudowana na potrzeby Centralnego Muzeum Morskiego. Wytyczne konserwatora zabytków dotyczące podziału pierzei oraz formy dachu bryły tylko pomogły architektom zaprojektować obiekt komponujący się z okoliczną panoramą oraz będącym ciekawym sąsiedztwem dla XVII-wiecznego żurawia, jednego z najważniejszych zabytków gdańskiej architektury.
Współczesna bryła skomponowana z historyczna architekturą
Elewacja bryły ośrodka kultury obłożona została ręcznie formowanymi cegłami. Jego fasada zaprojektowana jest z żaluzji oraz ram wykonanych z drewna wypełnionego szkłem. Dwa szczyty imitujące styl gotycki sprawiają, że bryła budynku widoczna jest od strony Długiego Targu. Część bryły muzeum z pomieszczeniami badawczymi i administracyjnymi architekturą nawiązuje do mieszczącego się tam niegdyś Składu Kolonialnego. Magazynowy charakter go tego fragmentu bryły podkreśla ceglana architektura z małymi otworami okiennymi nakryta czterospadowym dachem.
Architektura wnętrz - przeszklone wnętrze bryły
Architektura wnętrz (projektu Huberta Smużyńskiego), która była przedmiotem odrębnego konkursu architektonicznego rozpoczyna się przestronnym holem wejściowym wysokim aż po dach. W jego wnętrzu. Uwagę zwracają zawieszone w powietrzu łodzie i liczne kładki. Do środka można dostać się zarówno od strony Rybackiego Pobrzeża jak i ulicy Tokarskiej. Taka architektura wnętrza zachęca odwiedzających do zwiedzenia sal znajdujących się w dalszych częściach muzeum. Na parterze, oprócz holu wejściowego, architekci rozplanowali zamknięte pomieszczenia badawcze i administracyjne. Do części wystawowej wchodzi się długą, wąską galerią. Sale ekspozycyjne, pracownie plastyczne czy też wykładowo-projekcyjne rozplanowane są na trzech kondygnacjach. Na, czwartym piętrze znajduje się restauracja i tarasy z widokami na starówkę i dawny port.

-
Nowe schronisko Monte Rosa w szwajcarskich Alpach to nie byle gratka dla miłośników narciarstwa skiturowego, ale też architektury. Powstało na wysokości 2883 metrów, u podnóża szczytu Dufour. więcej
-
Balthasar Burkhard słynie z czarnobiałych, wielkoformatowych serii fotograficznych. więcej
-
Vera Lutter jest znana ze swych monumentalnych, czarnobiałych fotografii przestrzeni miejskich. Jej zdjęcia to negatywy, powstające w przekształconych w camera obscura pomieszczeniach. Odrealnione obrazy miast, tworzone przez artystkę, są rozpoznawalne na całym świecie więcej
-
Celem konkursu jest promocja najlepszej architektury miejskiej, zrealizowanej w okresie Trzeciej Rzeczypospolitej oraz pobudzenie wrażliwości społecznej na kształt naszego otoczenia. więcej
