W czasie, gdy wokół Muzeum Wojny w Gdańsku toczy się polityczno-światopoglądowy spór, a w modzie ulicznej gorącym tematem są patriotyczne znaki, godła i odwołania do „żołnierzy wyklętych”, Krzysztof Wodiczko i Jarosław Kozakiewicz proponują budowę instytucji programowo antywojennej. Koncepcyjny projekt prezentowany w Zachęcie to propozycja całkowitego przekształcenia sąsiadującego z galerią placu Piłsudskiego. Wielka pusta przestrzeń, jeden z najważniejszych placów w stolicy, miałby pomieścić Instytut Rozbrojenia Kultury i Zniesienia Wojen.
Przestrzeń publiczna
Siedziba Instytutu miałaby zostać ulokowana pod płytą placu. Projektanci nie chcą dodawać nowej bryły, co nie znaczy, że obiekt byłby niewidoczny. Przeciwnie, plac miałby się całkowicie zmienić. Makieta eksponowana w Zachęcie pokazuje plac przecięty na pół szczeliną – pasażem. W centrum projektanci ulokowali platan, a wokół niego koncentrycznie zgrupowane pomieszczenia Instytutu. Drzewo, symbol życia staje się nowym centrum placu.
Grób Nieznanego Żołnierza
Autorzy projektu podkreślają że pomnik, dotychczasowa dominanta placu pozostanie ważny. Został jednak funkcjonalnie połączony z siedzibą instytutu, stając się platformą widokową. Pomysłodawcy zwracają uwagę, że przed wojną nad pomnikiem przechodziło codziennie wiele osób, był przecież częścią pałacu Saskiego. Miałoby więc dojść do odtworzenia galerii, przywrócenia istniejącej kiedyś perspektywy. Z galerii można byłoby spoglądać na plac i zieleń. Zabieg ten zmienia pomnik w obiekt historyczny, wpływając znacząco na jego odbiór. Wartownicy czuwający przed grobem mieliby schodzić pod płytę placu, maszerując wzdłuż centralnej osi ku wyniesionemu w górę pomnikowi.
W opinii autorów przestrzenny i programowy związek z jednym z najważniejszych miejsc pamięci w Polsce ma podkreślić pokojową misję Instytutu. W placówce miałyby się odbywać wystawy, kongresy, konferencje, wydarzenia kulturalne. Działalność badawcza Instytutu, z jego archiwum i biblioteką, podporządkowana zostałaby społecznej, psychologicznej, prawnej i antropologicznej analizie wojen oraz działania na rzecz pokoju.
Koncepcyjny projekt zadedykowano pamięci Józefa Rotblata, pochodzącego z polski fizyka, współtwórcy pierwszej bomby atomowej, a później założyciela pacyfistycznej organizacji Pugwash. To jeden z najmniej znanych w Polsce noblistów pochodzących znad Wisły
Krzysztof Wodiczko i Jarosław Kozakiewicz: Rozbrojenie kultury. Projekt Instytutu Rozbrojenia Kultury i Zniesienia Wojen im. Józefa Rotblata
Otwarcie pokazu i wykład inauguracyjny: czwartek, 6 października, godz. 18:00
Wystawa czynna: 6 października – 27 listopada
Zachęta, narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
Współpraca ze strony Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki: Julia Leopold
Krzysztof Wodiczko – artysta wizualny i teoretyk sztuki. Jest głównie autorem akcji społecznych, filmów wideo oraz prac teoretycznych. Wielokrotnie poruszał temat wojen i pokoju, m.in. w instalacji „Hiroshima” zaprezentowanej w 1999 roku w Kopule Wojny Atomowej w Hiroszimie. Na stałe mieszka w Stanach Zjednoczonych.
Jarosław Kozakiewicz – rzeźbiarz, artysta wizualny i twórca koncepcji architektonicznych. Autor wielu innowacyjnych projektów. W 2006 roku reprezentował Polskę na 10. Biennale Architektury w Wenecji. Jest autorem m.in. głośnego „Projektu Mars” związanego z rewitalizacją parku krajobrazowego w okolicach jeziora Bärwalder See w Niemczech oraz „Mostu duchów” w Oświęcimiu.

-
Architektura Hali Koszyki zabytkowego obiektu w centrum Warszawy zyska nowy wygląd. Właściciel, spółka Griffin Group wraz z pracownią Restauro rozpoczęli prace konserwatorskie. Projekt rozbudowy i rewitalizacji gmachu to kolejna realizacja w portfolio architektów z pracowni JEMS Architekci. Zobacz jak będzie wyglądała Hala Koszyki - ZDJĘCIA więcej
-
Łazienki Królewskie. Podczas dyskusji, która odbyła się w piątek 22 listopada w Łazienkach Królewskich w Warszawie, zwycięzcy konkursu na projekt Ogrodu XXI wieku, architekci Mecanoo International B.V. i Jojko + Nawrocki, publicznie przedstawili koncepcję rewitalizacji niezagospodarowanej części jednej głównych atrakcji turystycznych stolicy. Uczestnicy mogli poznać szczegóły projektu i osobiście wyrazić opinie na ten temat. więcej
-
Architektura Warszawy. Służewski Dom Kultury to mieszanka miasta i wsi, połączenie nowoczesności i tradycji. Ekologiczno-edukacyjny dom kultury przykuwa uwagę wiejskimi elementami w miejskim wydaniu. Za projekt odpowiedzialne są dwie młode pracownie WWAA i 137kilo. więcej
-
Wieżowce Warszawy. Rozpoczęto wznoszenie kondygnacji naziemnych najwyższej części kompleksu Warsaw Spire. Jak zapowiada deweloper, firma Ghelamco swoją całkowitą wysokość, czyli 220 metrów osiągnie na przełomie 2014 i 2015 roku. więcej

- ARCHITEKTURA: Hala Koszyki w Warszawie. Rewitalizacja rozpoczęta
- ARCHITEKTURA: Czy w warszawskich Łazienkach Królewskich powstanie nowoczesna przestrzeń wystawowa?
- ARCHITEKTURA: Służewski Dom Kultury projektu WWAA i 137kilo. Niesamowity projekt łączący atmosferę miasta i wisi. Mamy piękne zdjęcia!
- ARCHITEKTURA: Wieżowce Warszawy. 220-metrowa wieża Warsaw Spire wychodzi spod ziemi. Mamy nowe wizualizacje!
- ARCHITEKTURA: Architektura. Nowy budynek w Łazienkach Królewskich! Co sądzicie o tej koncepcji?