Architektura
ARCHITEKTURA

Architektura Warszawy: muzeum pod placem Piłsudskiego

  • Komentarze

Współczesna architektura Warszawy: projekt koncepcyjny muzeum pod placem Piłsudskiego

Grób Nieznanego Żołnierza w Warszawie. Krzysztof Wodiczko i Jarosław Kozakiewicz: Rozbrojenie kultury. Projekt Instytutu Rozbrojenia Kultury i Zniesienia Wojen im. Józefa Rotblata

Fot: Zachęta - materiały prasowe
  • Współczesna architektura Warszawy: projekt koncepcyjny muzeum pod placem Piłsudskiego
  • Architektura Warszawy: plac Piłsudskiego

Nowe muzeum pod placem Piłsudskiego, czyli Instytut Rozbrojenia Kultury i Zniesienia Wojen zaprojektowali Krzysztof Wodiczko i Jarosław Kozakiewicz. Koncepcyjny projekt prezentowany jest w warszawskiej Zachęcie


W czasie, gdy wokół Muzeum Wojny w Gdańsku toczy się polityczno-światopoglądowy spór, a w modzie ulicznej gorącym tematem są patriotyczne znaki, godła i odwołania do „żołnierzy wyklętych”, Krzysztof Wodiczko i Jarosław Kozakiewicz proponują budowę instytucji programowo antywojennej.  Koncepcyjny projekt prezentowany w Zachęcie to propozycja całkowitego przekształcenia sąsiadującego z galerią placu Piłsudskiego. Wielka pusta przestrzeń, jeden z najważniejszych placów w stolicy, miałby pomieścić Instytut Rozbrojenia Kultury i Zniesienia Wojen.

Przestrzeń publiczna

Siedziba Instytutu miałaby zostać ulokowana pod płytą placu. Projektanci nie chcą dodawać nowej bryły, co nie znaczy, że obiekt byłby niewidoczny. Przeciwnie, plac miałby się całkowicie zmienić.  Makieta eksponowana w Zachęcie pokazuje plac przecięty na pół szczeliną – pasażem. W centrum projektanci ulokowali platan, a wokół niego koncentrycznie zgrupowane pomieszczenia Instytutu. Drzewo, symbol życia staje się nowym centrum placu.

Grób Nieznanego Żołnierza

Autorzy projektu podkreślają że pomnik, dotychczasowa dominanta placu pozostanie ważny. Został jednak funkcjonalnie połączony z siedzibą instytutu, stając się platformą widokową. Pomysłodawcy zwracają uwagę, że przed wojną nad pomnikiem przechodziło codziennie wiele osób, był przecież częścią pałacu Saskiego. Miałoby więc dojść do odtworzenia galerii, przywrócenia istniejącej kiedyś perspektywy.  Z galerii można byłoby spoglądać na plac i zieleń. Zabieg ten zmienia pomnik w obiekt historyczny, wpływając znacząco na jego odbiór. Wartownicy czuwający przed grobem mieliby schodzić pod płytę placu, maszerując wzdłuż centralnej osi ku wyniesionemu w górę pomnikowi.  
W opinii autorów przestrzenny i programowy związek z jednym z najważniejszych miejsc pamięci w Polsce ma podkreślić pokojową misję Instytutu. W placówce miałyby się odbywać wystawy, kongresy, konferencje, wydarzenia kulturalne. Działalność badawcza Instytutu, z jego archiwum i biblioteką, podporządkowana zostałaby społecznej, psychologicznej, prawnej i antropologicznej analizie wojen oraz działania na rzecz pokoju.
Koncepcyjny projekt zadedykowano pamięci Józefa Rotblata, pochodzącego z polski fizyka, współtwórcy pierwszej bomby atomowej, a później założyciela pacyfistycznej organizacji Pugwash. To jeden z najmniej znanych w Polsce noblistów pochodzących znad Wisły


Krzysztof Wodiczko i Jarosław Kozakiewicz: Rozbrojenie kultury. Projekt Instytutu Rozbrojenia Kultury i Zniesienia Wojen im. Józefa Rotblata
Otwarcie pokazu i wykład inauguracyjny: czwartek, 6 października, godz. 18:00
Wystawa czynna: 6 października – 27 listopada
Zachęta, narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
Współpraca ze strony Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki: Julia Leopold


Krzysztof Wodiczko – artysta wizualny i teoretyk sztuki. Jest głównie autorem akcji społecznych, filmów wideo oraz prac teoretycznych. Wielokrotnie poruszał temat wojen i pokoju, m.in. w instalacji „Hiroshima” zaprezentowanej w 1999 roku w Kopule Wojny Atomowej w Hiroszimie. Na stałe mieszka w Stanach Zjednoczonych.

Jarosław Kozakiewicz – rzeźbiarz, artysta wizualny i twórca koncepcji architektonicznych. Autor wielu innowacyjnych projektów. W 2006 roku reprezentował Polskę na 10. Biennale Architektury w Wenecji. Jest autorem m.in. głośnego „Projektu Mars” związanego z rewitalizacją parku krajobrazowego w okolicach jeziora Bärwalder See w Niemczech oraz „Mostu duchów” w Oświęcimiu.

przeczytaj rowniez
Autor: KZ
Zdjęcia: Zachęta - materiały prasowe
Data publikacji: 6.10.2016 14:44
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.