Terminal lotniczy o nietypowej architekturze wnętrz – bryły drewnianych „kokonów”
Międzynarodowy Port Lotniczy im. Hejdara Alijewa w stolicy Azerbejdżanu otwarto we wrześniu 2014. W tym samym roku architektura wnętrz terminalu lotniczego została wyróżniona nagrodą Red Dot Award. Głównym motywem wystroju są efektowne „kokony” o konstrukcji drewnianej pokryte fornirem z białego dębu amerykańskiego.
Projektanci z pracowni architektonicznej studio Autoban ze Stambułu postanowili stworzyć projekt architektury wnętrz lotniska, który wyróżni port lotniczy na tle innych. Utarty schemat tego typu obiektów to chłodne przestrzenie, w których dominuje biel i uniwersalność. Wnętrza Portu Lotniczego w mieście Baku – stolicy Azerbejdżanu są inne. Elementy wyposażenia wykonano z m.in. drewna, kamienia i miękkich tkanin. Meble podkreślono dodatkowo ciepłym światłem. Ideą było odejście od stereotypu projektowania lotnisk oraz odzwierciedlenie kultury i wartości Azerbejdżanu.
Kluczowymi dla nas konceptami były ciepło i gościnność. Aby osiągnąć ten efekt wyszliśmy od architektonicznej interpretacji terminalu do zabawy małymi formami, które oswajają tę gigantyczną przestrzeń i wprowadzają do niej przyjazną atmosferę. Tak powstał pomysł, by stworzyć wewnątrz obiektu wrażenie bezpiecznego kokonu. Nowy terminal spotkał się z bardzo pozytywnym przyjęciem – słyszymy, że pasażerowie nie czują się w nim jak na lotnisku, co uważamy za wielki komplement. – mówi Sefer Çağlar, współzałożyciel studio Autoban
Architekci osiągnęli ten cel projektując m. in. moduły w konstrukcji drewnianej, którymi wypełnili przestrzeń lotniska. Różnych rozmiarów bryły przypominające „kokony” przyczyniają się do tworzenia przyjaznej atmosfery spotkań wewnątrz portalu lotniczego. Jest ich łącznie 16 – jedenaście o litej konstrukcji drewnianej wykończonej panelami z dębu amerykańskiego oraz pięć brył otwartych. Znajdują się w nich kawiarnie, bar, sala zabaw dla dzieci, SPA, sklep muzyczny, księgarnia, a także przechowalnia bagażu. Funkcje można dowolnie zmieniać wraz z rozwojem portu lotniczego w Azerbejdżanie.
Kokony wykończone okładziną z amerykańskiego dębu białego wykonane zostały w Ankarze. Największy z nich został obłożony 2050 panelami w 40 rozmiarach. Nad produkcją czuwał sztab profesjonalistów z wydziału inżynierii politechniki METU. Montaż miała miejsce na terenie lotniska. Z tarcicy i forniru dębu amerykańskiego, zabejcowanego na ciemny kolor, wykonano także stoliki i krzesła.
Projektanci ze studio Autoban zaprojektowali kokony przy pomocy programów AutoCAD i Rhinoceros. Powstałe bryły 3D zostały wklejone w projekt architektury wnętrz w programie 3DS. W pracowni Autoban wydrukowano trójwymiarowe modele otwartych konstrukcji kokonów. Nastepnie firma MAPA zbudowała te modele w skali 1:1 po to, by poddać kokony specjalnym testom.
Milena Glinojecka
