Architektura
ARCHITEKTURA

Biurowiec w Olsztynie

  • Komentarze

Biurowiec w Olsztynie

Siedziba firmy NDG medical sales force, Olsztyn.

Fot: Aleksander Rutkowski
  • Biurowiec w Olsztynie

Architekci nie cofnęli się przed czysto formalistycznymi nawiązaniami do architektury historycznej. Żaden z elementów budynku nie wydaje się zbędny; jednocześnie biurowiec nie sprawia wrażenia obcego w otoczeniu

Projektanci siedziby firmy NDG medical w Olsztynie ukształtowali budynek jako abstrakcyjną rzeźbę, której forma wynika z relacji z otoczeniem. Konsekwentnie zaprojektowany obiekt zdradza bliskie pokrewieństwo z popularnym na świecie nurtem architektury zapoczątkowanym w latach dziewięćdziesiątych w Holandii, a także z wczesnymi domami projektu Mario Botty. Budynek sprawia wrażenie wyrzeźbionego w graniastosłupie o podstawie nieforemnego wielokąta. Jeden z dwóch najkrótszych boków jest równoległy do ulicy Marii Zientary-Malewskiej, zaś drugi do korony skarpy, poniżej której znajduje się dworzec kolejowy. Dwa kolejne boki są względem nich prostopadłe. W tak ukształtowanej bryle zostały wycięte ogromne wnęki oparte na rzucie płaskich trójkątów. Dzięki nim na górnych kondygnacjach uzyskano tarasy, zaś na parterze dwie zadaszone przestrzenie przed budynkiem. Z wnęk roztaczają się widoki na wieże Starego Miasta, znajdujący się po drugiej stronie ulicy eklektyczny pałacyk oraz rosnące na działce drzewa. Rzeźbiarski charakter obiektu został podkreślony dzięki jednolitemu pokryciu cegłą powierzchni boków graniastosłupa i wykończeniu ścian wnęk dwoma rodzajami szkła: przeziernego, tworzącego olbrzymie okna, i mlecznego – tam, gdzie kryje ono konstrukcję budynku. Poziome podziały pomiędzy szybami zostały uwypuklone za sprawą przeskalowanych czarnych szprosów. Podkreślają one modularny sposób wyznaczania dolnych i górnych granic poszczególnych elementów bryły, a także stanowią formalne nawiązanie do często spotykanego w Olsztynie pruskiego muru. Innym zabiegiem nadającym obiektowi związek z tradycyjną architekturą miasta jest użycie cegły stylizowanej na starą.

Z zewnątrz budynek sprawia wrażenie rozrzeźbionego monolitu, jednak jego wnętrze zostało ukształtowane niczym pudełko o cienkich bokach, pomiędzy które w swobodny sposób wstawiono płaszczyzny wewnętrznych ścian i stropów.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
  • PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno
    PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno

    Centrum Nauki phaeno w Wolfsburgu, realizacja pracowni Zahy Hadid, odbiega od wszelkich konwencji kształtowania formy i dyspozycji funkcjonalnej budynku. Phaeno odrywa się od ziemi. Jego miękka, opływowa bryła, o wielkopowierzchniowych pochyłych ścianach, stojąc na dziesięciu żelbetowych „nogach”, pozwala przestrzeni miasta swobodnie przelewać się pod spodem i wokół budynku. Wielka żelbetowo-stalowa skorupa mieszcząca powierzchnię ekspozycyjną zamyka w sobie jednoprzestrzenne wnętrze urozmaicone zmiennym przebiegiem sufitu, podłóg i ścian, które tworzą wrażenie zagadkowego, niemalże księżycowego krajobrazu. Realizacja tych wizji nie byłaby możliwa bez nowoczesnych technologii budowlanych – a szczególnie bez betonu samozagęszczającego i jego specyficznych właściwości – ani bez ścisłej współpracy inżynierów i architektów. więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004

    Piąta edycja, organizowanego przez miesięcznik "Architektura Murator", konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2006
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2006

    Szósta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE, organizowanego od 1995 roku więcej

  •  W subiektywie - Światowa fotografia architektury: Maurizio Marcato
    W subiektywie - Światowa fotografia architektury: Maurizio Marcato

    więcej

Źródło: "Architektura-murator" 03/2007
Autor: Hubert Trammer
Zdjęcia: Aleksander Rutkowski
Data publikacji: 22.06.2011 16:11
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.