Współczesna architektura Norwegii robi wrażenie!
Norwescy architekci przyzwyczaili nas już do świetnych brył, harmonijnie wpisanych w krajobraz i służacych lokalnej społeczności. Most Høse to kolejny taki obiekt, usytuowany na granicy miasta i otaczającej go przyrody. Most łączy miasto Sand z pobliskim lasem i wzgórzami, które są dla mieszkańców okolicy ulubionym terenem wypoczynkowym. Nowy most sprawia, że ta przestrzeń jest bardziej dostępna.
Według z pracowni architektonicznej Rintala Eggertsson Architects, najistotniejszym punktem odniesienia dla ich projektu była rzeka. Architekci chcieli zaakcentować potęgę górskiej, wartkiej rzeki i odpowiednio ją wyeksponować. Kratownicę, którą zawiesili nad wodą jako most, wypełnili głównie arkuszami z pełnej blachy, a miejscami - metalową siatką, która pozwala patrzeć na rwącą rzekę.
Nocą most jest podświetlony ciepłym złotym światłem. Światło podkreśla charakter rdzawego materiału, z którego jest wykonany. Tak oświetlona konstrukcja sprawia, że przekroczenie rzeki nie stanowi teraz problemu.
Na południowym brzegu rzeki, zaraz po przejściu mostu, ulokowano bryłę z betonu. Pawilon stoi na granicy pomiędzy przestrzenią miasta, a dziką przyroda. Może chronić turystów przed słońcem i deszczem, być dla nich przystanią. Szary i surowy kolor betonu, z którego wykonano pawilon harmonizuje ze skałami.
Korten w architekturze mostów – dlaczego?
Ideą kompozycyjną było stworzenie poziomej linii odniesienia w krajobrazie. Pozioma kompozycja miała podkreślić piękno i organiczne kształty flory, która rozrasta się wśród skał. Most składa się z dwóch kratownic wypełnionych kortenem i metalową siatką.
Korten to stop metali, z których powstaje arkusz blachy pokryty rdzawym kolorem. Powstała w wyniku połączenia stali i miedzi, substancja to właśnie korten. Dzięki zawartości miedzi na powierzchni materiału powstaje samoregenerująca się powłoka, patyna która hamuje proces korozji i zapewnia zwiększoną odporność na warunki atmosferyczne. Architekci zakochali się jednak w kortenie nie tylko przez jego odporność, lecz głównie z powodu walorów estetycznych. Bardzo często używają go tworząc architekturę współczesną. Jak widać, kortenem można upiększać nie tylko budynki, ale również mosty. Dzięki rdzawej barwie most sprawia wrażenie ciężkiego, ponadczasowego i... bezpiecznego. Rdzawy kolor naturalnie wkomponowuje się w zieleń i bursztynowe odbicia drzew w rzece.
Projekt mostu przygotowany we współpracy z mieszkańcami - partycypacja spoleczna traktowana jest w Skandynawii bardzo powaznie. Warsztaty dotyczące rozwoju i architektury współczesnej norweskiego miasta Sand odbyły się w 2008 roku z udziałem projektantów z Rintala Eggertsson Architects i czeskiego architekta Ivana Kroupa. Bryła mostu Høse została wybrana na podstawie głosowania, ponieważ po wydarzeniu obywatele miasta mieli możliwość wybrania projektu, który najpełniej spełnia ich oczekiwania.
Milena Glinoejcka
