Architektura
ARCHITEKTURA

Centrum Nauki i Edukacji Muzycznej w Katowicach

  • Komentarze

Centrum Nauki i Edukacji Muzycznej w Katowicach

Centrum Nauki i Edukacji Muzycznej Symfonia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego
Katowice, ul. Wojewódzka 33
Autorzy: Konior Studio, Barysz Konior Architekci s.p., architekci Tomasz M. Konior, A. Krzysztof Barysz, Andrzej Witkowski, Aleksander Nowacki

Fot: Daniel Rumiancew
  • Centrum Nauki i Edukacji Muzycznej w Katowicach

Łatwo zabłysnąć efektownym zestawieniem starego z nowym, dużo trudniej wtopić budynek w otoczenie bez kompromisów, tak by był odbierany jako jednoznacznie współczesny

Trzeba mieć wiele pokory, aby oprzeć się pokusie wykrzyczenia swoich pięciu minut, projektując w centrum kilkumilionowej aglomeracji ważny budynek o przeznaczeniu publicznym. Można zabłysnąć efektownym fajerwerkiem w myśl zasady kontrastu starego z nowym i jeśli zrobi się to z talentem, wszyscy temu przyklasną. Energia tkwiąca w mocnych zestawieniach form to przecież pierwszorzędny sposób na przyciągnięcie uwagi mediów oraz promocję miejsca i autora. Znacznie trudniej jest wtopić budynek w otoczenie i to bez kompromisów, tak by był odbierany jako jednoznacznie współczesny. W przypadku rozbudowy katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego obie te rzeczy się udały.

Dotychczasowa siedziba uczelni to obiekt bardzo nobliwy – zespół trzech ceglanych neogotyckich gmachów z początku wieku, śląskich w najlepszym tego słowa znaczeniu pod względem jakości architektonicznego rzemiosła. To miejsce przesiąknięte historią, ważne dla polskiej kultury.

Pierwotnie,w sąsiadujących ze sobą gmachach mieściła się Szkoła Rzemiosł Budowlanych. Po plebiscycie w 1918 roku w głównym budynku rezydował Wojciech Korfanty – działacz niepodległościowy, jedna z najważniejszych postaci dla śląskiej tożsamości.
Od lat siedemdziesiątych mieści się tu akademia ze sławnym Wydziałem Jazzu. Uczelnia wykształciła wiele znanych postaci – Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego, Krystiana Zimermana, Stanisława Sojkę.

Współautor rozbudowy – Tomasz Konior, jak wielu architektów kończących studia w połowie lat dziewięćdziesiątych, zręcznie oscyluje pomiędzy neomodernistyczną dyscypliną a postmodernistyczną swobodą form. Zachował on dotychczasowy klimat tego miejsca oraz wyraźnie powiązał kompozycyjnie stary i nowy obiekt – Centrum Nauki i Edukacji Muzycznej.

Realizacja ujmuje oczywistością i prostotą rozwiązań od urbanistyki po detal. Istniejąca i dobudowana część akademii spięte zostały podłużnym, przeszklonym atrium, zamkniętym na obu końcach niemal równoważnymi wejściami – jednym dla studentów i wykładowców, drugim otwierającym się na miasto, szczególnie podczas dostępnych dla publiczności koncertów. Łącznik ten pełni rolę centralnej przestrzeni reprezentacyjnej oraz miejsca codziennych spotkań bywalców uczelni. Znajduje się tu również niewielki amfiteatr. Tak ukształtowaną poprzeczną oś kompozycyjną przecinają prostopadle trzy inne, w czytelny sposób wyprowadzone ze starego budynku. Pierwsza z nich – wytyczona wprost ze środkowego ryzalitu wyznacza przestrzeń centralną atrium. Druga, wychodząca z bocznego ryzalitu spina sale chórów w dotychczasowym budynku z mieszczącą się w nowym centrum salą koncertową. Ostatnia, powiązana kompozycyjnie z trzecim ryzalitem, łączy pomieszczenia administracyjne starej części akademii. Na wyższej kondygnacji ruch wzdłuż tak wyznaczonych osi kompozycyjno-funkcjonalnych odbywa się zawieszonymi ponad atrium łącznikami.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator"12/2007
Autor: Krzysztof Mycielski
Zdjęcia: Daniel Rumiancew
Data publikacji: 16.06.2011 09:18
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.