Architektura
ARCHITEKTURA

Sztuka pod kapeluszem - centrum Pompidou-Metz

  • Komentarze

Centrum Pompidou-Metz

widok od strony południowej

Fot: Roland Halbe/Shigeru Ban Architects Europe et Jean de Gastines Architectes/Metz Métropole/Centre Pompidou-Metz
  • Centrum Pompidou-Metz
  • Centrum Pompidou-Metz
  • Centrum Pompidou-Metz
  • Centrum Pompidou-Metz
  • Centrum Pompidou-Metz
  • Centrum Pompidou-Metz
  • Centrum Pompidou-Metz
  • Centrum Pompidou-Metz
  • Centrum Pompidou-Metz
  • Centrum Pompidou-Metz
  • Centrum Pompidou-Metz

Centrum Pompidou-Metz położone w pobliżu granicy z Niemcami i Luksemburgiem, jest jedną z największych inwestycji kulturalnych ostatnich lat we Francji. Shigeru Ban, autor budynku, zainspirował się w projekcie wyglądem tradycyjnego chińskiego stożkowego kapelusza znalezionego na jednym z paryskich targów

Powłokowe zadaszenie

Charakterystycznym elementem budynku jest zadaszenie w postaci krzywoliniowego rusztu powłokowego, dla którego inspiracją był tkany kapelusz ze słomy. Przy rozpiętości dochodzącej do około 54 m przekrywa on żelbetową konstrukcję sal wystawowych, teatru i audytorium. Zawieszony nad strefą wejściową, wyodrębnia przestrzeń przejściową między wnętrzem a zewnętrzem budynku, pozwalając zwiedzającym na stopniowe wnikanie do przestrzeni muzeum. Ruszt tworzą pręty zbudowane z sześciu warstw drewna klejonego o przekroju 14 x 44 cm w rozstawie 2,90 m. Składają się łącznie z 1800 segmentów, o całkowitej długości 18 000 metrów. Przestrzenną sztywność powłoki gwarantuje 2000 drewnianych dybli wiążących warstwy drewna i 3500 szpilek łączących pręty w punktach węzłowych. W miejscach tych pręty są nałożone na siebie w sposób zapewniający swobodę obrotu – zastosowanie sztywnych połączeń metalowych spowodowałoby powstanie w powłoce bardzo dużej liczby utwierdzonych prętów o różnych długościach, a każdy z łączników miałby nieco inną geometrię w związku z różnymi naprężeniami w węźle. Byłoby to niezmiernie drogie i trudne w zaprojektowaniu i realizacji. Dach pokryto membraną PTFE (włókno szklane i teflon), która zabezpiecza przed wodą i jednocześnie ogranicza dopływ energii słonecznej pod przekrycie (stopień transmisji światła wynosi 15%).

Elementy żelbetowe

Żelbetowa konstrukcja galerii ma kształt prostopadłościanów o wymiarach o szerokości 15 m i długości 90 m. Są one ustawione jeden na drugim i połączone stalową, sześcioboczną w rzucie, konstrukcją mieszczącą trzon komunikacyjny (windy i schody). Najwyższa z galerii ma 18 m wysokości po to, aby można w niej było wystawiać dzieła o dużych wymiarach, których nie da się wystawić w galerii paryskiej (5,5 m wysokości). Każdy z prostopadłościanów jest zorientowany w inną stronę – z górnej galerii rozciąga się widok w kierunku katedry, symbolu miasta, a ze środkowej – w kierunku stacji kolejowej.

Produkcja wspomagana komputerowo

Dach zaprojektowano w środowisku CAD, a dane z projektu cyfrowego stały się źródłem instrukcji dla maszyn sterowanych numerycznie (CNC) wycinających drewniane elementy dachu. W przypadku tak skomplikowanej geometrii o powodzeniu realizacji decyduje dokładność informacji projektowych, ponieważ na podstawie tych danych maszyna CNC wycina poszczególne elementy o długości kilkunastu metrów z dokładnością rzędu dziesiątych części milimetra. Niedokładności projektowych w systemach CAD nie da się uniknąć, dlatego dokładność danych projektowych powinna być o rząd wielkości większa od dokładności maszyny – w tym przypadku wynosiła setną część milimetra. Wstępny model cyfrowy obejmował zestaw punktów połączonych liniami prostymi – na jego podstawie opracowano bardzo dokładny model NURBS opisujący powierzchnię powłoki.

Optymalizacja

Wymiary (przekrój, długości) segmentów, z których składano pręty rusztu były w trakcie projektowania optymalizowane pod kątem różnych czynników – warunków transportu i montażu, ceny, wielkości odpadu, liczby węzłów. Elementy krótsze – łatwiejsze w transporcie, byłyby trudniejsze i kosztowniejsze w montażu ze względu na dużą liczbę łączników. Z kolei koszt elementów krzywoliniowych o małym promieniu przewyższa nawet sześciokrotnie koszt elementów prostych. Optymalizacja tych czynników nie mogła zostać przeprowadzona jedynie przez komputery – dostarczały one częściowych informacji (na przykład o kącie cięcia drewna), a ostateczne decyzje podejmowali ludzie. Segmenty belek były wstępnie wycinane przez maszyny, jednak o ostatecznych cięciach decydowali doświadczeni cieśle.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
  • Ciekawe i zabytkowe werandy w Sopocie: królestwo werand z drewna
    Ciekawe i zabytkowe werandy w Sopocie: królestwo werand z drewna

    Ost-See-Bad Zoppot wznoszono w bardzo modnym na przełomie XIX i XX wieku stylu alpejskim, którego twórcy lubowali się w drewnianych przybudówkach o konstrukcji ryglowej. W Sopocie większa część powstałej wówczas zabudowy przetrwała do dzisiaj, w tym około 300 domów wyposażonych w werandy. To one przydają kurortowi sielskości więcej

  • Mistrzowie fotografii architektury: Hélène Binet
    Mistrzowie fotografii architektury: Hélène Binet

    Hélène Binet to najsłynniejsza obecnie fotografka architektury na świecie. O jej zdjęciach marzą wszyscy najwięksi architekci. Stale współpracuje m.in. z Zahą Hadid czy Danielem Libeskindem. Celem Binet jest nie tyle dokumentacja budynku, co jego interpretowanie, dzięki czemu zdjęcie nabiera cech niezależnego dzieła sztuki więcej

  • Kostka polska 2.0 - pracownia architektoniczna we Wrocławiu
    Kostka polska 2.0 - pracownia architektoniczna we Wrocławiu

    Budowane w okresie gierkowskim domy-kostki to dziś niedoceniany element pejzażu polskich miast. Kubiczne bryły, ściany pokryte tłuczonym talerzami, czy dach kopertowy – to dizajn, który zainspirował biuro architektoniczne group-arch. Architekci kupili właśnie taką kostkę we Wrocławiu i ją mocno podrasowali. I tak dom-kostka przemienił się w willę-pracownię więcej

  • Ciche rewolucje Jiříego Krohy
    Ciche rewolucje Jiříego Krohy

    Czeski architekt i artysta Jiří Kroha nie stał się liderem żadnego z kierunków; konsekwentnie, na uboczu, dokonywał „cichych rewolucji” – najczęściej ignorowanych przez współczesnych mu ludzi sztuki. Dziś jego dorobek przypomina wrocławskie Muzeum Architektury więcej

Źródło: "Architektura-murator" 09/2010
Autor: Maciej Lewandowski na podstawie materiałów od biur Shigeru ban Architects Europe, Jean de Gastines Architects, Designtoproduction oraz Taiyo Europe GmbH
Zdjęcia: Olivier H. Dancy/ Shigeru Ban Architects Europe et Jean de Gastines Architectes/Metz Métropole/Centre Pompidou-Metz, Roland Halbe/Shigeru Ban Architects Europe et Jean de Gastines Architectes/Metz Métropole/Centre Pompidou-Metz, CA2M, Shigeru Ban Architects Europe, Designtoproduction
Data publikacji: 13.06.2011 10:53
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.