Architektura
ARCHITEKTURA

Centrum szkoleniowo-konferencyjne w Warce

  • Komentarze

Centrum szkoleniowo-konferencyjne Żywiec

Widok na dziedziniec, Pawilon szkoleniowo- konferencyjny grupy Żywiec SA, Warka.

Fot: Daniel Rumiancew
  • Centrum szkoleniowo-konferencyjne Żywiec

Realizacja stanowi pierwszy element tworzącej się nowej urbanistyki terenów wareckiego browaru, który w przyszłości ma stać się atrakcją turystyczną oraz wizytówką marki

Z Warszawy do Warki wiedzie piękna droga wzdłuż nadwiślańskiej skarpy. Po obu stronach rozciągają się jak okiem sięgnąć sady, przypominające nieco winnice. Samo miasto ma przyjazną skalę z wieżami kościołów wznoszącymi się ponad kamieniczkami i małymi domkami. Wprawdzie pojawiają się bloki, ale nie dominują w miejskim pejzażu.

Podobnie jak wielki przemysł nie pasuje do mazowieckich miasteczek, tak słowo „browar”, przywodzące na myśl ceglane hale z kominami, nie pasuje do ogromnej przemysłowej instalacji, silosów, poskręcanych rur, hal i wież, z których składa się warecka fabryka piwa. Jej właściciel – zarząd spółki akcyjnej Grupa Żywiec – zdecydował się ogłosić zamknięty konkurs na centrum konferencyjno-szkoleniowe. W czerwcu 2005 roku wyłoniono zwycięski projekt autorstwa biura Jasiński Kruszewski Architekci. Koncern Heineken, właściciel Grupy Żywiec, już dawno odkrył, że browar może być nie tylko fabryką, ale również atrakcją turystyczną, muzeum, wizytówką marki i flagowym salonem sprzedaży.

W założeniu inwestora pawilon centrum konferencyjnego ma stanowić fragment większej całości, w skład której wejdzie też niewielki park oraz muzeum z ekspozycją poświęconą tradycji piwowarskiej w Warce. Śmiałości tego zamysłu nie dorównały ani skromny wyjściowy budżet, ani wybrana przez zleceniodawcę lokalizacja. Budynek mający tworzyć wizerunek firmy stanął w mało reprezentacyjnym miejscu na tyłach baraku administracyjnego, w bezpośrednim sąsiedztwie parkingu. Od strony wejścia rozciąga się widok na główne zabudowania produkcyjne.

W parterowym pawilonie o powierzchni użytkowej około 860 m2 znajduje się sala konferencyjna dla 100 osób (przedzielona ruchomą przegrodą na dwie niezależne części) wraz z pomieszczeniem tłumaczy, szatnia, bar, zespół toalet i obszerny przeszklony hol, który jest najbardziej efektowną przestrzenią budynku. Autorzy zaproponowali urozmaicony i harmonijny układ przestrzenny. Krzywe linie rzutu były w większości przypadków dyktowane funkcją lub dążeniem do dostosowania obiektu do kontekstu. Arbitralność niektórych rozwiązań formalnych jest wybaczalna – prowadzi do interesujących efektów. Foyer, będące jednocześnie łącznikiem z budynkiem istniejącym, zostało ukształtowane wokół starej wierzby płaczącej rosnącej pośrodku dziedzińca wejściowego.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
  • Złoty Pies. Recykling w browarze
    Złoty Pies. Recykling w browarze

    Architektura wnętrz wrocławskiego browaru Złoty Pies miała być przytulna i atrakcyjna dla turystów; projektanci postawili na recykling więcej

  • Browar Lubicz. Tak powinno się to robić - deweloperka inaczej!
    Browar Lubicz. Tak powinno się to robić - deweloperka inaczej!

    Czy współczesna architektura mieszkaniowa, bryły apartamentowców i osiedla są monotonne? Odwiedzając kolejne miasta nie można oprzeć się wrażeniu, że każde nowoczesne osiedle deweloperskie wygląda…niemal identycznie. I niestety, nie jest to bynajmniej widok zachwycający. więcej

  • Archigadżetomania
    Archigadżetomania

    Żyjemy w czasach przetwarzania dzieł kultury, w tym również architektury współczesnej, na produkty. To dzisiaj dochodowy interes więcej

  • Londyńska rywalka wieży Eiffla - ArcelorMittal Orbit
    Londyńska rywalka wieży Eiffla - ArcelorMittal Orbit

    Londyn pozazdrościł Paryżowi i postanowił wybudować własną wieżę Eiffla, która uświetni olimpiadę w 2012 roku. Nie ma powrotu do konstrukcji nitowanych i koronkowej formy z XIX wieku. Londyńska wieża będzie odpowiadała charakterowi swoich czasów – ma być dekonstruktywistyczna, pokręcona i… niepozbawiona angielskiego humoru więcej

Źródło: "Architektura-murator" 03/2007
Autor: Jan Strumiłło
Zdjęcia: Daniel Rumiancew
Data publikacji: 27.06.2011 11:20
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.