Architektura
ARCHITEKTURA

Najlepsze polskie budynki - 1994 rok - Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie

  • Komentarze

Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie

Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie

Fot: Tomasz Prażmowski, Wojciech Kryński
  • Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie
  • Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie
  • Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie

Budynek Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie okazał się zapowiedzią trendów, jakie pojawiły się w dwudziestym pierwszym wieku. Z miejscowych materiałów piaskowca, cegły, drewna, o sinusoidalnych formach stoi nad zakolem rzeki, która… płynie, płynie po polskiej krainie. Stanowi przykład architektury o korzeniach organicznych

W połowie lat dziewięćdziesiątych reżyser Andrzej Wajda, czekający na należnego mu od lat Oskara, wcielił się w rolę mecenasa architektury publicznej w Polsce. I w tej roli do dziś nikt go nie zastąpił. Doprowadził wówczas do powstania w Krakowie instytucji kultury w miejscu, o jakie obecnie walczą najpotężniejsi deweloperzy, marząc o krociowych zyskach – nad Wisłą, naprzeciw Wawelu. Do kolekcji znamienitych budynków miasta dodał egzotyczny klejnot – zaprojektowane przez Aratę Isozakiego, architekta o międzynarodowej sławie, Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej, mieszczące zbiory zafascynowanego Dalekim Wschodem krakowskiego kolekcjonera Feliksa Jasieńskiego – Mangghi.

W rozmowie ze mną Isozaki stwierdził (co zabrzmiało wtedy banalnie): Jestem przeciwny uniwersalizmowi architektury… Zawsze staram się znaleźć to jedno unikalne rozwiązanie dla działki, na jakiej przyszło mi pracować. W 1994 roku większość ambitnych polskich projektantów marzyło tylko o takim rozwiązaniu, które byłoby jak najwierniejszą kopią architektury zachodnioeuropejskiej; zasypującym przepaść pomiędzy polskim zaściankiem a mitycznym światem dobrobytu. Dlatego, jak pisałem w numerze 2/95: nikt z naszych rodzimych architektów nie ośmieliłby się narysować czegoś podobnego. W połowie lat dziewięćdziesiątych stwierdzenie, że budynek ma sinusoidalne formy, bo stoi nad zakolem rzeki, która… płynie, płynie po polskiej krainie naraziłoby krajowego projektanta na śmieszność i oskarżenia o dziecięcą naiwność.

Także dobór miejscowych materiałów – piaskowca, cegły, drewna – kojarzony był raczej z niemodną socrealistyczną doktryną o narodowej formie, a nie ze świadomym artystycznym działaniem. Tymczasem ten niewielki budynek okazał się zapowiedzią trendów, jakie pojawiły się w dwudziestym pierwszym wieku. Nikt wówczas nie myślał, że architektura o korzeniach organicznych powróci do łask: Zaha Hadid zderzała ze sobą kanciaste płaszczyzny, a nurt organiczny w projektowaniu reprezentowali co najwyżej bohaterowie lat osiemdziesiątych – artysta Friedensreich Hundertwasser i zapatrzony w mityczną przeszłość swojego narodu Węgier Imre Makovec.

przeczytaj rowniez
  • Perspektywa w muzeum Manggha
    Perspektywa w muzeum Manggha

    Dyskusje nie tylko o współczesnej architekturze - Kolejne spotkanie z cyklu Perspektywa tym razem odbędzie się w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” w Krakowie więcej

  • Rusza wielka metamorfoza Bulwarów Wiślanych. Nowa architektura nad wodą
    Rusza wielka metamorfoza Bulwarów Wiślanych. Nowa architektura nad wodą

    Otoczenie Wisły w Warszawie przejdzie ogromną metamorfozę. Już niebawem rozpocznie się budowa pawilonu plażowego, dopięto także formalności związane z przebudową lewobrzeżnych Bulwarów Wiślanych. Zobaczcie nową nadwiślańska architekturę. Ile będzie kosztowała ta metamorfoza? więcej

Źródło: "Architektura-Murator"11/2009
Autor: Grzegorz Stiasny
Zdjęcia: Wojciech Kryński, Tomasz Prażmowski, Tomasz Zakrzewski
Data publikacji: 8.06.2011 12:52
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.