Układ funkcjonalny
TEA – Tenerife Espacio de las Artes – to wielofunkcyjne centrum wystawiennicze, w którym prezentowane jest malarstwo, rzeźba, fotografia itp. Wystawy stałe obejmują: kolekcję znanego lokalnego surrealisty Oscara Domingueza (zm. 1957), prezentację dwudziestowiecznej sztuki Wysp Kanaryjskich oraz wystawy zagranicznych artystów, od trzeciej ćwierci ubiegłego stulecia. Sale wystawiennicze o wolnym planie i wysokości nie mniejszej niż 6 m zlokalizowano w przyziemiu, a także na piętrze, pod dachem przeprutym świetlikami zapewniającymi dostęp rozproszonego światła dziennego. Oprócz przestrzeni wystawienniczych w obiekcie zlokalizowana jest również biblioteka główna oraz funkcje pomocnicze, takie jak sala konferencyjna, sklep, kawiarnia oraz częściowo zadaszony, ogólnodostępny dziedziniec, na którym mogą odbywać się wystawy i projekcje filmów. Budynek zorganizowano wokół podłużnych dziedzińców. Zapewniają one dostęp światła do pomieszczeń, tworzą powiązania widokowe i ułatwiają orientację w obiekcie. W widoku od góry dziedzińce tworzą układ otworów przebijających ciągłą powierzchnię dachu, przekrywającego cały obiekt. Centrum jest miejscem spotkań, ale również miejscem przenikania się elementów krajobrazu naturalnego z krajobrazem miasta nowoczesnego i historycznego. Całość celowo zaprojektowano tak, aby obserwator miał wrażenie ruchu elewacji. Diagonalny układ planu, kompozycja otwarć i zamknięć w elewacjach powodują przenikanie wnętrza z zewnętrzem, a rampy komunikacyjne w budynku dodatkowo nadają wnętrzu dynamiki. Układ diagonalny jest oparty na ogólnodostępnym trakcie pieszym biegnącym po rampie do wejścia głównego, a w środku budynku rozszerzającym się i tworzącym częściowo zadaszony dziedziniec.
„Falująca” ściana
Charakterystycznym elementem budynku jest północna, żelbetowa ściana zewnętrzna biblioteki z nieregularnymi otworami okiennymi wypełnionymi stałymi zestawami szklanymi. Układ okien stanowi graficzny zapis rozkładu światłocienia na powierzchni falującej wody. Otwory powstawały podczas wylewania jednowarstwowej ściany żelbetowej, na elementach szalunkowych uprzednio zamontowanych w określonych miejscach.
Tło ideologiczne
Projektanci dążyli do symbolicznego wydzielenia wnętrza budynku z otaczającej przestrzeni miejskiej i stworzenia w środku atmosfery bezpiecznej „wyspy ”. Właśnie pod tym kątem projektowano otwarcia i zamknięcia za pomocą szklanych (elewacje kurtynowe) i żelbetowych (ściany monolityczne) elewacji. Plan budynku zorganizowano wokół dziedzińców przekrytych wspólnym dachem, uzyskując w ten sposób przestrzeń otwartą (przenikanie fragmentów wnętrza nawzajem ze sobą i z otoczeniem).
Centrum sztuki TEA, Santa Cruz, Teneryfa, Hiszpania
Autorzy: Herzog & de Meuron, David Koch
Współpraca: Virgilio Gutierrez Herreros
Konstrukcja: Dionisio Castro Pérez, Martínez Segovia Pallas y Asociados, Ingeniería y Arquitectura S.A.
Inwestor: Cabildo Insular de Tenerife, Hiszpania
Generalny wykonawca: OHL S.A., Santa Cruz de Tenerife, Hiszpania
Konsultant ds. oświetlenia: Ove Arup, Londyn
Akustyka: Estudi Acústic Higini, Barcelona
Powierzchnia całkowita: 20 600 m2
Projekt: 1999-2001
Realizacja: 2008
Nie podano kosztu inwestycji

-
Utworzone w 1971 roku Muzeum Oceanograficzne i Akwarium Morskie Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni było pierwszą w kraju placówką, gdzie zwiedzający mogli podglądać morską florę i faunę. Sam obiekt muzeum to ciekawy, modernistyczny gmach z międzywojnia ze szklaną rotundą z czasów powojennych więcej
-
-
-

- ARCHITEKTURA: 40 lat temu otwarto pierwsze w Polsce muzeum oceanograficzne
- ARCHITEKTURA: Riegler Riewe Architekten: Muzeum Śląskie
- ARCHITEKTURA: Pysall.Ruge Architekten: Muzeum Lotnictwa Polskiego
- ARCHITEKTURA: Lahdelma & Mahlamaki Muzeum Historii Żydów Polskich
- ARCHITEKTURA: Hala sportowa w Bieruniu