Architektura
ARCHITEKTURA

Kulturalny betonowy okręt zacumował na Teneryfie - Centrum Sztuki TEA

  • Komentarze

Centrum Sztuki TEA

Nowe centrum sztuki w hiszpańskim kurorcie

Fot: © Herzog & de Meuron
  • Centrum Sztuki TEA
  • Centrum sztuki TEA
  • Centrum Sztuki TEA
  • Centrum Sztuki TEA
  • Centrum sztuki TEA
  • Centrum sztuki TEA
  • Centrum Sztuki TEA
  • Centrum Sztuki TEA
  • Centrum Sztuki TEA
  • Centrum Sztuki TEA
  • Centrum Sztuki TEA

Teneryfa, znana dotychczas jako miejsce błogiego lenistwa, zyskała wielofunkcyjne centrum wystawiennicze. Obiekt projektu tandemu Herzog de Meuron może na trwale odmienić oblicze kurortu. Od teraz oprócz słońca może dostarczyć też i kulturalnych podniet najwyższej klasy!

Układ funkcjonalny

TEA – Tenerife Espacio de las Artes – to wielofunkcyjne centrum wystawiennicze, w którym prezentowane jest malarstwo, rzeźba, fotografia itp. Wystawy stałe obejmują: kolekcję znanego lokalnego surrealisty Oscara Domingueza (zm. 1957), prezentację dwudziestowiecznej sztuki Wysp Kanaryjskich oraz wystawy zagranicznych artystów, od trzeciej ćwierci ubiegłego stulecia. Sale wystawiennicze o wolnym planie i wysokości nie mniejszej niż 6 m zlokalizowano w przyziemiu, a także na piętrze, pod dachem przeprutym świetlikami zapewniającymi dostęp rozproszonego światła dziennego. Oprócz przestrzeni wystawienniczych w obiekcie zlokalizowana jest również biblioteka główna oraz funkcje pomocnicze, takie jak sala konferencyjna, sklep, kawiarnia oraz częściowo zadaszony, ogólnodostępny dziedziniec, na którym mogą odbywać się wystawy i projekcje filmów. Budynek zorganizowano wokół podłużnych dziedzińców. Zapewniają one dostęp światła do pomieszczeń, tworzą powiązania widokowe i ułatwiają orientację w obiekcie. W widoku od góry dziedzińce tworzą układ otworów przebijających ciągłą powierzchnię dachu, przekrywającego cały obiekt. Centrum jest miejscem spotkań, ale również miejscem przenikania się elementów krajobrazu naturalnego z krajobrazem miasta nowoczesnego i historycznego. Całość celowo zaprojektowano tak, aby obserwator miał wrażenie ruchu elewacji. Diagonalny układ planu, kompozycja otwarć i zamknięć w elewacjach powodują przenikanie wnętrza z zewnętrzem, a rampy komunikacyjne w budynku dodatkowo nadają wnętrzu dynamiki. Układ diagonalny jest oparty na ogólnodostępnym trakcie pieszym biegnącym po rampie do wejścia głównego, a w środku budynku rozszerzającym się i tworzącym częściowo zadaszony dziedziniec.

„Falująca” ściana

Charakterystycznym elementem budynku jest północna, żelbetowa ściana zewnętrzna biblioteki z nieregularnymi otworami okiennymi wypełnionymi stałymi zestawami szklanymi. Układ okien stanowi graficzny zapis rozkładu światłocienia na powierzchni falującej wody. Otwory powstawały podczas wylewania jednowarstwowej ściany żelbetowej, na elementach szalunkowych uprzednio zamontowanych w określonych miejscach.

Tło ideologiczne

Projektanci dążyli do symbolicznego wydzielenia wnętrza budynku z otaczającej przestrzeni miejskiej i stworzenia w środku atmosfery bezpiecznej „wyspy ”. Właśnie pod tym kątem projektowano otwarcia i zamknięcia za pomocą szklanych (elewacje kurtynowe) i żelbetowych (ściany monolityczne) elewacji. Plan budynku zorganizowano wokół dziedzińców przekrytych wspólnym dachem, uzyskując w ten sposób przestrzeń otwartą (przenikanie fragmentów wnętrza nawzajem ze sobą i z otoczeniem).

Centrum sztuki TEA, Santa Cruz, Teneryfa, Hiszpania

Autorzy: Herzog & de Meuron, David Koch
Współpraca: Virgilio Gutierrez Herreros
Konstrukcja: Dionisio Castro Pérez, Martínez Segovia Pallas y Asociados, Ingeniería y Arquitectura S.A.
Inwestor: Cabildo Insular de Tenerife, Hiszpania
Generalny wykonawca: OHL S.A., Santa Cruz de Tenerife, Hiszpania
Konsultant ds. oświetlenia: Ove Arup, Londyn
Akustyka: Estudi Acústic Higini, Barcelona
Powierzchnia całkowita: 20 600 m2
Projekt: 1999-2001
Realizacja: 2008
Nie podano kosztu inwestycji

przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator" 5/2009
Autor: Maciej Lewandowski
Zdjęcia: Roberto de Armas / TEA Tenerife Espacio de las Artes, © Herzog & de Meuron
Data publikacji: 6.06.2011 13:20
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.