Architektura
ARCHITEKTURA

Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu

  • Komentarze

Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu

Logo

Fot: dzięki uprzejmości CSW w Toruniu, Wojciech Olech
  • Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
  • Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
  • Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
  • Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
  • Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
  • Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
  • Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
  • Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
  • Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
  • Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
  • Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
  • Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
  • Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
  • Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
  • Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
  • Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu

Wchodząc przez rozsuwane drzwi galerii, z wielojęzycznym napisem powitalnym, można poczuć się oderwanym od rzeczywistości. Znaleźć się w nowym, dobrze wyposażonym budynku, który nie jest ani centrum handlowym, ani biurowcem, tylko instytucją kultury, to w Polsce doświadczenie tak surrealistyczne i radosne, że radość ta może przesłonić nawet mankamenty budowli

Dzięki unijnym dotacjom wiele polskich miast może sobie pozwolić na radykalną modernizację lub budowę muzeów, galerii, sal koncertowych czy bibliotek. 29 maja przecięto wstęgę w ms2 – nowej filii łódzkiego Muzeum Sztuki, na terenie kompleksu kulturalno-handlowego Manufaktura. To jednak w Toruniu, 14 czerwca, otwarto nie tylko budynek Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, ale i wystawy, na co w Łodzi trzeba czekać jeszcze do listopada.

Wchodząc przez szklane, rozsuwane drzwi galerii, z wielojęzycznym napisem powitalnym, można poczuć się oderwanym od rzeczywistości. Znaleźć się w nowym, dobrze wyposażonym budynku, który nie jest ani centrum handlowym, ani biurowcem, tylko instytucją kultury, to w Polsce doświadczenie tak surrealistyczne i radosne, że radość ta może przesłonić nawet mankamenty budowli.

Toruńskie CSW to nowy rozdział w historii polskiego muzealnictwa, ale nie architektury. Jego elewacje są postmodernistyczną interpretacją wybranego wątku lokalnej historii budownictwa – gotyku, który na toruńskiej starówce występuje obficie, ale obok muzeum tylko w przetworzonej postaci neogotyckiego Collegium Maius. Formalna relacja z sąsiednią zabudową jest jednym z plusów obiektu – jego gabaryt dostosowany został do pozostałych reprezentacyjnych gmachów przy Wałach Sikorskiego (Collegium Maius, secesyjnego teatru, ekspresjonistycznego banku, wczesnomodernistycznego Urzędu Wojewódzkiego). Trafna, choć nie dla każdej przyszłej wystawy korzystna, była też decyzja o przeszkleniu sali ekspozycji czasowych oraz księgarni na parterze. Stwarza to możliwość posmakowania sztuki przez szybę, za to dwadzieścia cztery godziny na dobę i bez biletu. Elewacje odzwierciedlają podział wnętrza na dziewięć modułów. Słusznie jednak architekci zaburzyli ten schemat i otwarli monolityczną bryłę w południowo-zachodnim narożniku. Przeszklony tubus ujęty w ażurową konstrukcję jest wizytówką budynku – zwłaszcza dla dojeżdżających od strony mostu drogowego, nadal jedynego w centrum Torunia.

przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator" 10/2008
Autor: Grzegorz Piątek
Zdjęcia: Wojciech Olech, dzięki uprzejmości CSW w Toruniu
Data publikacji: 8.06.2011 16:45
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.