Architektura
ARCHITEKTURA

Design Miasta Ogrodu i pawilonu w Holandii. Projekt, który pokazuje, że architektura współczesna i krajobraz są nierozłączne

  • Komentarze

Bryła pawilonu dla Miasta Ogród w holenderskim Groningen

Bryła pawilonu dla Miasta Ogród w holenderskim Groningen

  • Program funkcjonalny pawilonu
  • Projekt Miasta Ogrodu i jego roślinność
  • Budynek biurowca, który znajduje się w Mieście Ogrodzie
  • Pawilon widziany z lotu ptaka i świetliki zlokalizowane w ogrodzie - tzw. Skrzela, którymi można wyjść z parkingu podziemnego parkingu
  • Instalacja świetlna pt. Possibility Plant, która znajduje się w budynku  autor: Giny Ros

Projekt Miasta Ogrodu dla EEA & Tax Offices w Groningen w Holandii to bardzo istotne dla miasta przedsięwzięcie. Powstały design przestrzeni publicznej jest połączeniem kameralnego ogrodu, który zapewnia bezpieczeństwo użytkowników z interesującą architekturą współczesnną pawilonu. Efektem jest przyjazna, pełna różnorodnych roślin, atrakcyjna przestrzeń miejska

Architektura współczesna w Mieście Ogród – pawilon

Dwukondygnacyjna bryła pawilonu jest swoistym zaproszeniem do miasta Groningen. Podczas gdy projekt Miasta Ogrodu odnosi się raczej do głównego budynku biurowego z 2011 roku, pawilon stanowi odrębną formę. Ta architektura współczesna ma charakter „ekstrawertyczny”. Oprócz białych płyt o wysokim połysku elewacje pokrywa również  materiał, który mieni się perłowo odcieniami fioletu. Południowa i zachodnia elewacja jest całkowicie przeszklona dzięki czemu łączy kolorowe wnętrze pawilonu z zewnętrznym ogrodem. Łagodnie opadające schody prowadzą na taras, który znajduje się na dachu i jest kontynuacją ogrodu. Elewacja północna wraz ze wschodnią tworzą kąt ostry z wejściem głównym otwartym na chodnik otwierający się na przestrzeń miejską. Dzięki różnorodnym, atrakcyjnym funkcjom w obiekcie, takim jak siłownia, restauracja i centrum biznesowe, budynek sprzyja dynamice miasta zapraszając do aktywnego użytkowania.

W podziemiach znajduje się dwupoziomowy parking na 700 samochodów, a także, co ciekawe, oddzielny parking dla 1500 rowerów. Parking doświetlają trzy otwory, nazwane „skrzelami”, które są kolejnym interesującym połączeniem Miasta Ogrodu z budynkiem. Ich głównych zadaniem są  naturalne doświetlenie i dostarczenie świeżego powietrza do wnętrza. Ze „skrzeli” prowadzą również dodatkowe wyjścia z parkingu do ogrodu. Elementy te są istotne funkcjonalnie – są to bowiem dodatkowe wyjścia z parkingu, ale również stanowią interesujący wizualnie dodatek zarówno do ogrodu, jak i kompozycji całego obiektu.

W budynku znajduje się kilka specjalnych instalacji artystycznych, które doskonale prezentują się w korelacji z architekturą współczesną i krajobrazem. Jednym z nich jest dzieło sztuki holenderskiej artystki Giny Vos powstała przy współpracy z UNStudio. Jest to piękna i tajemnicza instalacja świetlna pomiędzy wejściem podziemnym do parkingu i wejściem głównym do budynku biurowego. Dzieło o nazwie „Possibility Plant” to czarne pudło zawieszone pomiędzy kondygnacjami. W 2015 w budynku zostanie zainstalowana również inna atrakcja – rzeźba Richarda Deacona, która stanie tuż przy wejściu do Miasta Ogrodu.

Eko design pawilonu w Mieście Ogrodzie

Miasto Ogród zaprojektowane zostało jako naturalne środowisko, które nawiązuje do sąsiadującego z nim starego lasu Sterrebos. Roślinność została dobrana odpowiednio do ekologicznej wartości tego obszaru. Ogród zapewnia schronienie i pożywienie dla ptaków, owadów, a nawet nietoperzy które tu żyją. Zasadzono i zasiano tu ok. 55 000 roślin, ok. 200 różnych gatunków. Nad procesem projektowania zieleni czuwał Robbert Snep, naukowiec specjalizujący się w ekologii miejskiej.

Lokalizacja i czynniki środowiskowe były najważniejszym aspektem i wyzwaniem dla projektantów tego miejsca. Istotne było ekologiczne podejście do projektowania, odniesienie się do organizmów żywych, które tu zamieszkują, ale również obecność wiatru, który silnie wpływa na 90-metrowy budynek biurowca. Aby zmniejszyć jego oddziaływanie w otoczenie wkomponowano pokaźnych rozmiarów drzewa.

Milena Glinojecka

do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.