Architektura
ARCHITEKTURA
Projekty Roberta Koniecznego

ROBERT KONIECZNY PROJEKTY: Dom OUTrialny pod Warszawą

  • Komentarze

Dom OUTrialny pod Warszawą

Widok ogólny od strony północno-zachodniej

Fot: Juliusz Sokołowski
  • Dom OUTrialny pod Warszawą
  • Dom OUTrialny pod Warszawą
  • Dom OUTrialny pod Warszawą
  • Dom OUTrialny pod Warszawą
  • Dom OUTrialny
  • Dom OUTrialny
  • Dom OUTrialny
  • Dom OUTrialny pod Warszawą
  • Dom OUTrialny pod Warszawą
  • Dom OUTrialny
  • Dom OUTrialny
  • Dom OUTrialny

Projekt łączy znane z poprzednich realizacji Roberta Koniecznego elementy języka architekta z typologicznymi innowacjami. Najważniejsza z nich to zielony dach, od którego pochodzi nazwa OUTrialny

Robert Konieczny jest już na etapie kariery, o którym marzy każdy bezkompromisowy architekt. Trafiają do niego klienci dobrze wiedzący z kim mają do czynienia. Tak było i w tym przypadku. Inwestor zwrócił uwagę na Koniecznego, bo znał już inne jego projekty, a szczególnie cenił Dom z Kapsułą (prezentacja „A-m” 8/05), który architekt zaprojektował dla swoich rodziców w Rudzie Śląskiej-Halembie. Punktem wyjścia zarówno dla typologii, jak i stylistyki domu był więc tamten projekt, ale koncepcja wyewoluowała i budynek jest tylko nieznacznie podobny. Formalne zbieżności ze śląskim domem ograniczają się do niskiej, parterowej bryły, wybrzuszonych ścian oraz masywnego okapu nad wejściem. Upodobanie Koniecznego do białych, tynkowanych elewacji i dużych okien współgrało z zamiłowaniem inwestora do bauhausowskiej prostoty oraz niskich, obficie przeszklonych, kalifornijskich Case Study Houses z połowy XX wieku. Dom miał być niebanalny i pełen światła.
Projekt łączy znane już z poprzednich realizacji elementy języka architekta z typologicznymi innowacjami. Najważniejsza z nich to zielony dach, od którego pochodzi nazwa Dom OUTrialny. Zamiast atrium – kameralnego, wewnętrznego dziedzińca – ogród-trawnik wyrzucony na dach, płynnie schodzący rampą do salonu. Dzięki łagodnemu przejściu udało się uniknąć niefunkcjonalności tak zwanych tarasów użytkowych na dachu. Najczęściej popełniany błąd polega na tym, że przeważnie są one odcięte od wnętrza i trzeba się na nie wdrapywać po stromych schodach.

Tu porośnięta trawą pochylnia za wielką szybą jest naturalnym przedłużeniem zarówno ogrodu, jak i wnętrza, a zajmujące jej część ażurowe schody ze stalowej kratki, staną się prawie niewidoczne, gdy trawa urośnie.

 

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator" 08/2008
Autor: Grzegorz Piątek
Zdjęcia: Juliusz Sokołowski, Robert Konieczny, dzięki uprzejmości KWK PROMES
Data publikacji: 8.06.2011 14:46
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.