Architektura
ARCHITEKTURA

Forma ma znaczenie

  • Komentarze

Forma ma znaczenie

Widok ekspozycji

Fot: Anna Piasecka
  • Forma ma znaczenie
  • Forma ma znaczenie
  • Forma ma znaczenie
  • Forma ma znaczenie
  • Forma ma znaczenie
  • Forma ma znaczenie

W londyńskim Design Museum można oglądać pierwszą w Wielkiej Brytanii wystawę poświęconą obchodzącej 25-lecie pracowni David Chipperfield Architects

Biuro ma obecnie cztery siedziby: w Londynie, Berlinie, Mediolanie i Shanghaju. Udało mu się przetrwać dwa kryzysy gospodarcze – ten we wczesnych latach 90. i obecny - co samo w sobie stanowi niemałe osiągnięcie. Dotychczasowy dorobek Davida Chipperfielda jest tak duży, że nie było możliwości stworzenia szczegółowej retrospektywy. Biuro projektowało jak dotąd muzea, galerie, hotele, centra handlowe, budynki biurowe, mieszkalne, urbanistykę, wnętrza, meble oraz produkty codziennego użytku. Do najważniejszych jego realizacji należą Dom Prywatny w Corrubedo (Hiszpania, 1996-2002), Muzeum Kultury Liangzhu w Hangzhou (Chiny, 2003-2007), Siedziba America's Cup w Walencji (Hiszpania, 2005-2006), Muzeum Anchorage przy Centrum Rasmusona w Anchorage na Alasce (Stany Zjednoczone, 2003-2009) oraz usytuowany nad Tamizą budynek biurowy Seal House w Londynie (Wielka Brytania, 2006-2012).

Rozplanowanie ekspozycji przypomina bardziej „film akcji” niż wystawę architektoniczną, zwykle dla szerszej publiczności nieco nużącą. Sam Chipperfield powiedział, że celem było zrobienie czegoś na kształt wycieczki autobusowej przez 25 lat twórczości, a w sumie wyszła wycieczka samolotem. Zewnętrzna część wystawy, rozlokowana głównie przy ścianach, poświęcona jest metaforycznym drogom, którymi biuro „podróżowało”, zaczynając od niewielkich projektów mieszkaniowych. W centrum sali zaprezentowano pełne rozmachu współczesne realizacje. Całość jest jednak spójna, bez wyraźnych rozgraniczeń. Przy wyjściu praktyczną codzienność przybliża księga rysunków projektowych biura. Wszystko pomiędzy jest jak wspomniana już wycieczka poprzez precyzyjnie zrobione modele, które stanowią doskonałą materializację przedstawianych budynków. Zdjęcia z kolei oddają ich atmosferę i kontekst. Szkice oraz modele robocze pomagają prześledzić proces projektowy. Diagramy, opisy, rzuty i przekroje są dopełnieniem skrupulatnej prezentacji każdego z budynków. Widać tu wyraźnie, że za każdym razem biuro dogłębnie analizuje kontekst, do którego dopasowuje ostateczną formę projektu. Tak jest też w przypadku Galerii Hepworth w Wakefield w Wielkiej Brytanii (2003-2011), o której sam Chipperfield powiedział, że jest to odważne wyjście w kierunku kontekstu, ale nie zainspirowane bezpośrednio otoczeniem. Według niego projekt ten  nie mógłby powstać w żadnym innym miejscu. We wszystkich realizacjach biura niezmienne są minimalistyczna estetyka oraz wysoka funkcjonalność rozwiązań.

Prezentacja architektury w formie wystawy jest z reguły nie lada wyzwaniem. Trzeba okroić ją z pompatyczności, przedstawić projekty dostatecznie, ale nie nazbyt szczegółowo, postarać się, by całość była interesująca i nie powodowała u widzów drzemki zaraz po wejściu. Pod względem wystawienniczym i merytorycznym przegląd prac Chipperfielda zaprojektowany jest z niebywałą precyzją, a jednocześnie świeżością i polotem. Ma to, czego zabrakło choćby na pokazywanej w Londynie wystawie poświęconej Le Corbusierowi (Le Corbusier – The Art of Architecture, Barbican Art Center, 19 luty – 24 maja 2009). Na niej hobby architekta, którym było malowanie obrazów, wyparło istotę jego twórczego dorobku. Ekspozycja David Chipperfield – Form Matters świadczy o tym, że dobrze zorganizowana wystawa architektoniczna może zafascynować i porwać szeroką widownię. 

Wystawa David Chipperfield – Form Matters, Design Museum, Londyn, 21 października 2009 – 31 stycznia 2010  www.designmuseum.org
Kurator: Gemma Curtis

przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura Murator" - 01/2010
Autor: Anna Piasecka
Zdjęcia: Anna Piasecka, serwis prasowy Design Museum
Data publikacji: 20.06.2011 16:34
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.