Architektura
ARCHITEKTURA

Hanna i Gabriel Rechowicz - i ich mozaiki ścienne w architekturze lat 60.

  • Komentarze

„Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.

Mozaiki Gabriela i Hanny Rechowiczów z Domu Chłopa 1960-1961

Fot: Marta Żylska
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.
  • „Surrealizm stosowany”w galerii Kolonie.

Gabriel Rechowicz z żoną Hanną to artystyczny duet tworzący dzieła, w których łączyła się architektura i malarstwo oraz mozaiki ścienne. Ich abstrakcyjne kompozycje zdobiły najważniejsze obiekty architektury powojennego modernizmu w Warszawie: Dom Chłopa, Supersam, pawilon basenów Legii. Galeria Kolonie prezentuje właśnie wystawę im poświęconą. Można na niej odkryć, że architektura PRL-u była także kolorowa i fantazyjna!

Swoją przygodę z architekturą Gabriel Rechowicz z żoną Hanną rozpoczęli w czasie Wystawy Ziem Odzyskanych z 1948 roku, gdzie mieli okazję poznać wielu architektów, z którymi w przyszłości pracowali. Byli to min. Maria i Kazimierz Piechotowie, Bohdan Pniewski, Jerzy Hryniewiecki. Współpraca owocowała przestrzennymi aranżacjami malarskimi, w budynkach użyteczności publicznej takimi jak  Dom Chłopa, bar Frykas, Szkoła Rzemiosł.

Surrealistyczne ptaki, pawie, drzewa, przenikające się przezroczystości i gradienty budują niezwykłe imaginarium tego świata, przy użyciu wielu środków wyrazu, takich jak: mozaika ceramiczna, kamienie rzeczne czy dziwne elementy jak półkule chochli. 

Rechowicz z żoną tworzył prace na pograniczu taszyzmu, ich abstrakcje przypominają niekiedy „Powidoki” Strzemińskiego, a pojawiające się na nich „malowane ptaki” są świadectwem momentu „odwilży”, namiastki wolności, kiedy artyści w Polsce mogli tworzyć swobodniej, odrzucając realizm socjalistyczny.

Malarstwo ścienne

Słynny Supersam miał nie tylko malowidła ścienne w barze Frykas, ale również wielką tkaniną zasłaniającą okna, na której Rechowiczowie również dali niezwykły popis swojego talentu. Gabriel Rechowicz - Gaber przez całe życie malował jeden wielki obraz. Na jego abstrakcyjne dzieła można patrzeć z dowolnej strony ponieważ zawsze malował na podłodze obracając podobrazia w różne strony. W galerii zobaczymy jeden z jego pierwszych obrazów z lat 50. i ostatni, kiedy artysta prawie stracił już wzrok. Widać na nim ślady dłoni malarza, który malował „macając” obraz.

Dekoracje ścienne

W ramach festiwalu została wydana mapka z zaznaczonymi pracami malarzy, również z tymi nieistniejącymi lub też tylko częściowo zachowanymi. Mapa ta wpisuje się w nurt odzyskiwania tożsamości Warszawy, przywraca do łask niechciany modernizm, który przez lata był traktowany wstydliwie. Niedawno ukazał się „Przewodnik po warszawskich blokowiskach”, i mapa „Tu było, tu stało”, na której znajduje się 20 obiektów, wśród nich aż 10 obiektów modernistycznych które zniknęły z topografii miasta, po 89 r. Na mapie Rechowiczów również zaznaczone zostały miejsca nieistniejących już dzieł.

Warto wybrać się na spacer z mapką w ręku. Zobaczymy wtedy, że malowidło na Rynku Starego miasta, w dawnej restauracji Krokodyl jest w opłakanym stanie, a w restauracji Alinka na Puławskiej panowie popijając piwo mogą podziwiać świetne malarstwo ścienne. Przykłady tych prac to nie tylko świadectwo epoki, ale również dzieła budujące specyficzną, oryginalną tożsamość miasta. Na wystawie w galerii Kolonie z kolei możemy zobaczyć nigdy niezrealizowaną pracę Hanny Rechowicz. Jest to kompozycja przestrzenna składająca się mi.n. z wspomnianych połówek kul – chochli.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
Autor: Marta Żylska
Zdjęcia: Paweł Giergoń, sztuka.net, Marta Żylska
Data publikacji: 6.12.2011 01:27
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.