Architektura
ARCHITEKTURA

Japonia: falujące muzeum sztuki nowoczesnej bez kątów prostych

  • Komentarze

muzeum malarstwa Hiroshi Senju

Minimalizm po japońsku, czyli muzeum malarstwa Hiroshi Senju. Projekt: Ryue Nishizawa

Fot: Daici Ano, dzięki uprzejmości Hiroshi Senju Museum Karuizawa
  • muzeum malarstwa Hiroshi Senju
  • Hiroshi Senju Museum Karuizawa
  • Hiroshi Senju Museum Karuizawa
  • muzeum malarstwa Hiroshi Senju
  • muzeum malarstwa Hiroshi Senju
  • muzeum malarstwa Hiroshi Senju
  • muzeum malarstwa Hiroshi Senju
  • muzeum malarstwa Hiroshi Senju
  • Hiroshi Senju
  • Hiroshi Senju
  • Hiroshi Senju Museum Karuizawa
  • Hiroshi Senju Museum Karuizawa

W Japonii otwarto muzeum sztuki poświecone malarstwu Hiroshi Senju, jednemu z najwybitniejszych współczesnych malarzy japońskich. Zaprojektował je Ryue Nishizawa, męska połowa architektonicznego duetu SANAA. Budynek to również dzieło sztuki. Jego miękka i delikatna forma wpisuje się w lesiste zbocze jak i w kontekst prezentowanych w nim minimalistycznych obrazów

Tej jesieni otwarto niezwykłe muzeum sztuki współczesnej projektu jednego z najlepszych japońskich architektów - Ryue Nishizawa, który razem z Kazuyo Sejima prowadzi pracownię SANAA.

Hiroshi Senju Museum Karuizawa to galeria sztuki poświęcona w całości jednemu twórcy – Hiroshi Senju. To pierwszy azjatycki artysta, który otrzymał indywidualną nagrodę w zakresie sztuk pięknych na Biennale w Wenecji. Było to w 1995 roku, wyróżnienie przypadło malarzowi za jego obrazy z cyklu Wodospad. Nagroda przyniosła mu światowy rozgłos i dziś jego prace wystawiają największe muzea świata.

Muzeum projektu Ryue Nishizawa będzie prezentować około 100 prac Senju datowanych od 1978 roku do 2011. Wielkoformatowe obrazy tchną wyrafinowaną prostotą. Ich minimalizm wpisuje się w tradycje sztuki japońskiej, prostych drzeworytów i graficznych przedstawień przyrody.

muzeum sztuki w lesie

Sam gmach projektu Nishizawa jest odwzorowaniem w trzecim wymiarze sztuki Senju. Budynek operuje krańcowo uproszczonym językiem architektonicznym – to w zasadzie dwa cienkie stropy, jeden będący podłogą, drugi dachem, które położono na pochyłej działce, bez drastycznego poziomowania. Pochyła podłoga kontynuuje spadek zbocza. Pomiędzy stropami są całkowicie szklane ściany. Całości dopełniają niewielkie patia wycięte w bryle, które wprowadzają do wnętrza mnóstwo światła dziennego jak i wszechobecne widoki na zieleń.

Senju i Nishizawa, dwóch japońskich twórców, którzy odnieśli sukces nie tylko w Japonii, ale i za granicą, przekroczyli granice architektury i sztuki, przenosząc swoje wspólne dzieło w piękne okolice Karuizawa. Budynek muzeum całkowicie wpisał się w zastany krajobraz, przez co zwiedzanie wystawy poświęconej sztuce Senju jest prawie jak spacerowanie wśród drzew lasu.

Hiroshi Senju o idei muzeum:

Zawsze wierzyłem, że piękną harmonię można osiągnąć przez połączenie zupełnie różnych elementów. Miałem  nadzieję, że dając możliwość stworzenia tego muzeum awangardowemu architektowi, w rezultacie powstanie nowy rodzaj przestrzeni dla sztuki, jakiego nigdzie nie było. I tak dokładnie się stało – powstał zupełnie nowy typ przestrzeni, jaki otwiera się przed naszymi oczami, taki jakiego nie ma nigdzie indziej na świecie. Tutaj w otoczeniu przyrody Karuizawa, popularnego miejsca na weekendowe wypady, gdzie ludzie uciekają przed letnim żarem miasta, powstało muzeum przepełnione światłem.

Moje prace otrzymały idealne ramy do ich prezentacji. Będę zachwycony jeśli odwiedzający muzeum opuszczą je z uczuciem przeżycia piękna, otrzymania otuchy, poczucia mocy, by żyć lepiej, lub odkryją coś jeszcze zupełnie nowego. Mam nadzieje, że to miejsce wywoła w ludziach takie doświadczenia.

Ryue Nishizawa o projekcie muzeum:

Senju poprosił mnie o stworzenie otwartej, przesyconej światłem przestrzeni, gdzie ludzie mogliby oglądać jego prace, odpoczywać i spędzać czas na kontemplacji. Budynek delikatnie wpisuje się w opadającą działkę, jego doświetlenie kontrolowane jest przez szerokie okapy, srebrne ekrany i szkło z filtrem przeciw promieniom UV, zarazem pozostawiając pełne otwarcie na zieleń.

Otwarta przestrzeń została zaprojektowana w taki sposób, by zjednoczyć naturę okolicy Kazurizawa ze sztuką Senju. Chciałem stworzyć wrażenie jedności parku i budynku, tak by zwiedzając czuli się jakby przebywali w intymnej galerii w prywatnym mieszkaniu.

przeczytaj rowniez
Autor: TM
Zdjęcia: Daici Ano, dzięki uprzejmości Hiroshi Senju Museum Karuizawa, dzięki uprzejmości Hiroshi Senju Museum Karuizawa
Data publikacji: 19.12.2011 16:15
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.