Tej jesieni otwarto niezwykłe muzeum sztuki współczesnej projektu jednego z najlepszych japońskich architektów - Ryue Nishizawa, który razem z Kazuyo Sejima prowadzi pracownię SANAA.
Hiroshi Senju Museum Karuizawa to galeria sztuki poświęcona w całości jednemu twórcy – Hiroshi Senju. To pierwszy azjatycki artysta, który otrzymał indywidualną nagrodę w zakresie sztuk pięknych na Biennale w Wenecji. Było to w 1995 roku, wyróżnienie przypadło malarzowi za jego obrazy z cyklu Wodospad. Nagroda przyniosła mu światowy rozgłos i dziś jego prace wystawiają największe muzea świata.
Muzeum projektu Ryue Nishizawa będzie prezentować około 100 prac Senju datowanych od 1978 roku do 2011. Wielkoformatowe obrazy tchną wyrafinowaną prostotą. Ich minimalizm wpisuje się w tradycje sztuki japońskiej, prostych drzeworytów i graficznych przedstawień przyrody.
muzeum sztuki w lesie
Sam gmach projektu Nishizawa jest odwzorowaniem w trzecim wymiarze sztuki Senju. Budynek operuje krańcowo uproszczonym językiem architektonicznym – to w zasadzie dwa cienkie stropy, jeden będący podłogą, drugi dachem, które położono na pochyłej działce, bez drastycznego poziomowania. Pochyła podłoga kontynuuje spadek zbocza. Pomiędzy stropami są całkowicie szklane ściany. Całości dopełniają niewielkie patia wycięte w bryle, które wprowadzają do wnętrza mnóstwo światła dziennego jak i wszechobecne widoki na zieleń.
Senju i Nishizawa, dwóch japońskich twórców, którzy odnieśli sukces nie tylko w Japonii, ale i za granicą, przekroczyli granice architektury i sztuki, przenosząc swoje wspólne dzieło w piękne okolice Karuizawa. Budynek muzeum całkowicie wpisał się w zastany krajobraz, przez co zwiedzanie wystawy poświęconej sztuce Senju jest prawie jak spacerowanie wśród drzew lasu.
Hiroshi Senju o idei muzeum:
Zawsze wierzyłem, że piękną harmonię można osiągnąć przez połączenie zupełnie różnych elementów. Miałem nadzieję, że dając możliwość stworzenia tego muzeum awangardowemu architektowi, w rezultacie powstanie nowy rodzaj przestrzeni dla sztuki, jakiego nigdzie nie było. I tak dokładnie się stało – powstał zupełnie nowy typ przestrzeni, jaki otwiera się przed naszymi oczami, taki jakiego nie ma nigdzie indziej na świecie. Tutaj w otoczeniu przyrody Karuizawa, popularnego miejsca na weekendowe wypady, gdzie ludzie uciekają przed letnim żarem miasta, powstało muzeum przepełnione światłem.
Moje prace otrzymały idealne ramy do ich prezentacji. Będę zachwycony jeśli odwiedzający muzeum opuszczą je z uczuciem przeżycia piękna, otrzymania otuchy, poczucia mocy, by żyć lepiej, lub odkryją coś jeszcze zupełnie nowego. Mam nadzieje, że to miejsce wywoła w ludziach takie doświadczenia.
Ryue Nishizawa o projekcie muzeum:
Senju poprosił mnie o stworzenie otwartej, przesyconej światłem przestrzeni, gdzie ludzie mogliby oglądać jego prace, odpoczywać i spędzać czas na kontemplacji. Budynek delikatnie wpisuje się w opadającą działkę, jego doświetlenie kontrolowane jest przez szerokie okapy, srebrne ekrany i szkło z filtrem przeciw promieniom UV, zarazem pozostawiając pełne otwarcie na zieleń.
Otwarta przestrzeń została zaprojektowana w taki sposób, by zjednoczyć naturę okolicy Kazurizawa ze sztuką Senju. Chciałem stworzyć wrażenie jedności parku i budynku, tak by zwiedzając czuli się jakby przebywali w intymnej galerii w prywatnym mieszkaniu.

-
Bryła s-house to projekt małego domu w dzielnicy mieszkalnej zlokalizowanej w pobliżu stacji w mieście Omiya Saitama w Japonii. Architektura współczesna złożona z białych płyt i szkła zajmuje ok 100 mkw powierzchni. Skomplikowaną formę budynku równoważy minimalizm użytych materiałów więcej
-
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie przygotowało zestaw filmów, które wyświetlane będą w ramach cyklu Warszawa w budowie 6. Jednym z nich jest film pt. Nowy Wspaniały Świat w reżyserii Marii Zmarz-Koczanowicz więcej
-
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie na szóstą edycję festiwalu Warszawa w budowie przygotowało cykl filmów i specjalne kino MinoTAur więcej
-
Zegarek, który powstał w japońskiej pracowni wzornictwa TAKT PROJECT design wygląda jak minimalistyczna czarna bransoletka. Na jego tarczy nie ma ani godzin, ani wskazówek. Dopiero po naciśnięciu odpowiedniego przycisku można uaktywnić wygląd zegarka i sprawdzić która jest godzina więcej

- ARCHITEKTURA: Bryła małego białego domu s-house – skomplikowany minimalizm
- LIFESTYLE: Muzeum Sztuki Współczesnej i cykl Warszawa w budowie 6. Pokaz filmu Nowy Wspaniały Świat
- WIDEO I FOTO: Muzeum Sztuki Nowoczesnej - Kino MinoTAur
- DESIGN: Niepozorny zegarek - kamaleon. Minimalistyczny design FES Watch
- ARCHITEKTURA: Architektura skandynawska: Ratusz w Oslo, czyli brązowy ser w sercu miasta