Nowe dworce zamiast rewitalizacji
PKP S.A. wprowadza w życie nową strategię, która ma zmniejszyć koszt eksploatacji dworców, a jednocześnie poprawić komfort podróżowania. Zamiast odnawiać stare dworce, kolej stawia na całkowicie nowe budynki. Niektóre istniejące budynki zostaną wyburzone, inne trafią na sprzedaż, kolejne zostaną przekazane samorządom i zmienią funkcje. Władze PKP podkreślają, że modernizacja starych dworców jest droższa od wybudowania nowych, trwa dłużej i może być bardziej uciążliwa dla pasażerów. W dodatku nie ma uzasadnienia – wiele budynków wzniesionych kilkadziesiąt lat temu nie przystaje do współczesnych potrzeb. Są zbyt duże, mają niepotrzebne obecnie pomieszczenia, trudno je ogrzać.
Dworzec kolejowy do składania
Innowacyjne Dworce Systemowe to nazwa wdrażanego obecnie projektu sieci nowych dworców. Wszystkie mają mieć podobną bryłę i wyposażenie, bo powstaną z prefabrykowanych części. Ma to skrócić czas budowy, a przede wszystkim zmniejszyć jej koszt. Od podjęcia decyzji o budowie do oddania dworca do użytkowania mija mniej niż rok.
Ważniejsze są jednak efekty długoterminowe. Eksploatacja nowych dworców ma być tańsza o kilkadziesiąt procent. Projekty przewidują zastosowanie energooszczędnych rozwiązań, w tym lamp z diodami LED, inteligentnego systemu sterowania oświetleniem, który wyłączać będzie niepotrzebne źródła światła. Na dworcach zamontowane zostaną także urządzenia do pozyskiwania energii odnawialnej, w tym panele solarne i pompy ciepła. Koszt budowy ma się całkowicie zwrócić w ciągu około 30 lat.
Dla podróżnych
Nowe dworce to dla PKP sposób na oszczędności. Użytkownicy też zyskają. Nowe dworce mają być wygodne i dobrze utrzymane, kolej zapewnia też bezpłatny dostęp do internetu. Każdy dworzec ma też mieć część komercyjną, z kioskiem, małą gastronomią i innymi usługami, zależnie od lokalizacji.
Pierwszy nowy dworzec
Innowacyjne Dworce Systemowe to na razie projekt pilotażowy. Jak dotąd oddano do użytku pierwszy obiekt, trzy kolejne, w Ciechanowie, Mławie oraz Strzelcach Krajeńskich mają być ukończone w ciągu 2015 roku. W dalszej kolejności, do 2017 roku planowana jest realizacja dziesięciu dworców systemowych. To wciąż seria eksperymentalna. Kolejarze zamierzają przez rok testować zastosowane w Nasielsku rozwiązania, badać opinie pasażerów. Wyniki mają być wykorzystane do poprawienia projektu.
Bryła i wnętrze
Dworce IDS mają niewielkie rozmiary. Nowy dworzec w Nasielsku składa się z dwóch brył połączonych wiatą. Niektóre funkcje wyprowadzone zostały na zewnątrz. Właściwa poczekalnia jest mała, za to pod obszernym zadaszeniem umieszczono liczne ławki. Elewacja pokryta została zielonymi panelami. Do pokrycia ścian płyty włóknocementowe i kasetony z blachy tytanowo-cynkowej.
Dworzec ogrzewany jest za pomocą powietrznej pompy ciepła, a deszczówka gromadzona jest w zbiorniku z tzw. wodą szarą, używaną np. do spłukiwania toalet.
O nowych dworcach rozmawialiśmy z ich projektantem >>
Innowacyjny Dworzec Systemowy
Dworzec kolejowy Nasielsk
Lokalizacja: ul. Srebrna 1, Mogowo, gmina Nasielsk
Inwestor: PKP S.A.
Projekt architektoniczny: PKP S.A.
Generalny wykonawca: Warmińskie Przedsiębiorstwo Budowlane S.A.
Powierzchnia zabudowy: 305,55 mkw
Powierzchnia netto: 254,96 mkw
Powierzchnia całkowita budynku: 302,35 mkw
Powierzchnia całkowita wiaty: 820,26 mkw
Szerokość budynku: 56,60 m
Wysokość budynku dworca: 4,8 m
Wysokość wieży zegarowej: 7,0 m
Liczba kondygnacji: 1
Koszt inwestycji: ok. 5,4 mln zł