A tak architektki z One Architekci piszą o swoim projekcie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Buenos Aires:
Żeby zrozumieć projekt architektoniczny muzeum trzeba powiedzieć: czym jest sztuka?
Nie można jej jednoznacznie zdefiniować, gdyż dla każdego człowieka znaczy coś zupełnie innego. Problemem współczesnych ludzi jest podejście do sztuki. Dla większości kojarzy się ona z czymś niezrozumiałym. Nic bardziej mylnego. Sztuka budzi emocje. Działa na wszystkie nasze zmysły. Patrzymy, dotykamy, słyszymy, czujemy ją, a emocje pobudzają naszą wyobraźnię, która nas rozwija. Dlatego chcemy zaprojektować Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Buenos Aires tak, aby pokazać, że sztuka jest dla WSZYSTKICH. Chcemy zaprojektować obiekt, który będzie zachęcał do obcowania ze sztuką, który zaprosi i wzbudzi ciekawość. Chcemy stworzyć Architekturę która przyjmie do siebie ekspozycje różnorodne w środkach wyrazu. Chcemy dać możliwość takiej prezentacji sztuki, aby każdy miał szansę indywidualnego uczestnictwa w procesie poznawczym sztuki i zrozumieniu przekazu jaki niesie. Chcemy aby architektura muzeum w swej prostocie i wyrazistej koncepcji była prowokująca, współgrająca z ekspozycją wewnętrzną i otwarta dla wszystkich.
Chcemy aby architektura stała się SZTUKĄ
Projektowana przez nas architektura Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Buenos Aires charakteryzuje się prostą formą prostopadłościanu. Usytuowanie budynku wzdłuż kanału swoją kubaturą nawiązuje do sąsiadującej zabudowy. Duża bryła zawieszona w przestrzeni, wyniesiona została na konstrukcji słupowej, a przeszklenia w dolnej części budynku nadają jej lekkości. Zastosowanie zewnętrznego hologramu wokół całej bryły muzeum jest symbolem rozwoju technologii wypełniającej naszą współczesną rzeczywistość. Hologram daje nam możliwość permanentnej zmiany oraz podkreśla dynamiczny styl życia miasta Buenos Aires.
Wchodząc do budynku należy przejść przez hologram. W muzeum został zastosowany również nowoczesny system kodowania typu QR, dzięki któremu informacje o sztuce są bardziej dostępne dla odwiedzających. 3 kondygnacyjny budynek posiada sale ekspozycyjne na 1 i 2 piętrze. Są to otwarte przestrzenie wystawiennicze o przejrzystym i harmonijnym układzie funkcjonalnym. Podziały galerii są mobilne, a ich przestrzeń wewnętrzna dostosowana do różnych ekspozycji sztuki współczesnej: malarstwa, grafiki, rzeźby, fotografii oraz instalacji i pokazów z uwzględnieniem nowych technologii. Mobilne ściany ekspozycyjne zostały obłożone papierem, i nazwano je „emotions walls”. Na ścianach tych odwiedzający mogą wyrazić swoje odczucia i emocje w relacji ze sztuką.
Projekt architektoniczny pełen harmonii
Jedna z galerii od strony północnej przechodzi przez 2 kondygnacje, a oddzielona została od innych sal ścianą wody. Do tej części muzeum nie można wejść w każdej chwili, jest to miejsce do którego możemy się dostać tylko w momencie zatrzymania wody, co odbywa się regularnie co kilkanaście minut. Te minuty spędzone wewnątrz galerii pozwalają nam odizolować się od pozostałej części muzeum, szum wody wprowadza spokój i harmonię. Tutaj mamy czas aby celebrować sztukę. W tej części muzeum jest także możliwość otwarcia frontowej elewacji budynku. Przestrzeń ekspozycyjna ze ścianą wody otwiera się, a sztuka „wychodzi” do ludzi.
>>KONIEC ŚWIATA 2012 ODWOŁANY? Nie w architekturze. Zaprojektuj KONIEC ŚWIATA 2012
Na najwyższej kondygnacji zaprojektowano salę ekspozycyjną oraz audytorium na 250 osób. W parterze budynku zlokalizowano hol, szatnie, restaurację, sklep, wielofunkcyjną przestrzeń ekspozycyjną oraz wszystkie pomieszczenia obsługujące, składające się na zaplecze muzeum. Ponadto w przejrzysty sposób zlokalizowano strefy toalet, oraz klatki schodowej ewakuacyjnej, które przechodzą przez cały budynek w tych samych miejscach poszczególnych kondygnacji. Główną klatkę schodową podzielono natomiast na dwie części - na parterze zlokalizowana została na osi wejścia do budynku, a na 1 piętrze od strony wschodniej wysunięta na zewnątrz budynku. Intrygujące wyrzucenie klatki schodowej na zewnątrz elewacji stanowi element łączący wnętrze i zewnętrze budynku. Całość Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Buenos Aires zaprojektowano w myśl harmonii z człowiekiem i otoczeniem.