Architektura
ARCHITEKTURA

Kontener z cegły, czyli jak mieszka architekt

  • Komentarze

Dom własny Piotra Śmierzewskiego

Dom własny architekta Piotra Śmierzewskiego z pracowni HS99

Fot: Marcin Czechowicz
  • Dom własny architekta Piotra Śmierzewskiego
  • Dom własny architekta Piotra Śmierzewskiego
  • Dom własny architekta Piotra Śmierzewskiego
  • Dom własny architekta Piotra Śmierzewskiego
  • Dom własny architekta Piotra Śmierzewskiego
  • Dom własny architekta Piotra Śmierzewskiego
  • Dom własny architekta Piotra Śmierzewskiego

Dom własny architekta zawsze odczytywany jest w kategorii manifestu jego twórcy. W Koszalinie-Lubiatowie, wśród starych chat stanął porosty ceglany kubik – dom Piotra Śmierzewskiego z pracowni HS99. To jawne odcięcie się projektanta od zalewających Polskę pseudo-dworków

Dom Piotra Śmierzewskiego na przedmieściach Koszalina można uznać za przykład lansowanych przez biuro HS99 poglądów na projektowanie. Przykład klarowny, bo tworzony w komforcie budowania dla siebie. Jak w wielu realizacjach tej pracowni, dominuje dyscyplina i duch racjonalizmu. Niezbyt obszerny, podłużny budynek o płaskim dachu został zdefiniowany według zasady równych podziałów i odwróconej symetrii.

Czytanie planu tego obiektu daje radość obcowania z inteligentną łamigłówką, której rozwiązanie zaskakuje prostotą. Takie same, ale odwrócone względem siebie dłuższe elewacje, za pomocą naprzemiennych wcięć, łączą wnętrze z reprezentacyjną strefą wejścia z jednej strony i mniej zdyscyplinowanym ogrodem z drugiej. Wnętrze z zewnętrzem, strefa prywatna i publiczna przenikają się dzięki wielkim portfenetrom pozbawionym podziałów i zasłon. Zabieg umieszczenia wejść we wnękach sprawia, iż dom przestaje być nudnym kubikiem. Komunikacja przybiera kształt esowatej linii, co – w połączeniu z przeszkleniami – daje wrażenie większej przestronności niż wynika to z metrażu. Z kolei wąskie, metrowej szerokości przejścia korytarzowe potęgują odczucie domowej przytulności.

Wizualnie niepokojąca jest niewielka odległość nadproży okien od krawędzi dachu. Podwyższenie domu o dwie cegły poprawiłoby optycznie bryłę budynku, ale proporcje poszczególnych elementów stałyby się wówczas bardziej zwyczajne. W efekcie całość przypomina nowoczesny kontener do mieszkania, który osiadł w przestrzeni starej osady, dostosowując się do niej poprzez budulec – ręcznie formowaną cegłę.

W pozbawionym zwalistego dachu, śmiało przeszklonym domu poczucie bezpieczeństwa zapewnić może sposób zorganizowania przestrzeni. Piotr Śmierzewski zaprojektował budynek zgodnie z własnymi przekonaniami i temperamentem twórczym, nie dbając o opinię osób postronnych. Czasem jednak naciski inwestora mobilizują do bardziej innowacyjnych rozwiązań. Bez potyczek z zamawiającym, dom łatwo staje się ucieleśnieniem wyidealizowanego snu architekta.

przeczytaj rowniez
  • Ciekawe i zabytkowe werandy w Sopocie: królestwo werand z drewna
    Ciekawe i zabytkowe werandy w Sopocie: królestwo werand z drewna

    Ost-See-Bad Zoppot wznoszono w bardzo modnym na przełomie XIX i XX wieku stylu alpejskim, którego twórcy lubowali się w drewnianych przybudówkach o konstrukcji ryglowej. W Sopocie większa część powstałej wówczas zabudowy przetrwała do dzisiaj, w tym około 300 domów wyposażonych w werandy. To one przydają kurortowi sielskości więcej

  • Obrazy w architekturze
    Obrazy w architekturze

    Wystawa Hanna i Gabriel Rechowiczowie. Obrazy w architekturze pokazuje bogaty dorobek pary warszawskich artystów, autorów dekoracji ściennych tak znanych stołecznych budynków jak hotel Bristol, Dom Chłopa czy Supersam więcej

  • Polacy zbudowali hotel z lodu – duet Czajkowski i Marks
    Polacy zbudowali hotel z lodu – duet Czajkowski i Marks

    Pierwsi polscy projektanci zawitali pod samo koło biegunowe. Architekt wnętrz Tomasz Czajkowski i rzeźbiarz Eryk Marks wykonali jeden z pokoi w słynnym hotelu z lodu w Jukkasjärvi w północnej Szwecji. Ten budowany co rok hotel istnieje tylko do pierwszych roztopów, kiedy to zamienia się... w kałużę. Nad jego wnętrzami pracują zaproszeni artyści i architekci z całego świata więcej

  • Dom Jana Szpakowicza w Zalesiu Dolnym 1971
    Dom Jana Szpakowicza w Zalesiu Dolnym 1971

    Młody wrocławski architekt, Łukasz Wojciechowski, przeglądając archiwalne numery „Architektury”, natknął się na projekt domu, młodego wówczas, warszawskiego architekta Jana Szpakowicza. Zafascynowało go eksperymentatorskie podejście do formy i projektowania. Koncepcja ta wydała mu się aktualna i inspirująca, mimo iż powstała 40 lat temu – stąd pomysł wyszukiwania oryginalnych projektów, stanowiących swoistą interpretację stylów architektonicznych przez polskich projektantów i ich prezentacji więcej

Źródło: "Architektura-murator" 08/2008
Autor: Adam Orlewicz
Zdjęcia: Marcin Czechowicz
Data publikacji: 31.05.2011 17:04
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.