Architektura
ARCHITEKTURA

Mediolan kusi nowoczesnością: archiprzewodnik po stolicy Lombardii

  • Komentarze

Kreacja Mediolanu

Siedziba wydawnictwa Mondadori, Oscar Niemeyer i Luciano Pazzo, 1968, Tregarezzo di Segrate – ul. Marconi 27
W latach 50. i 60., w czasach boomu gospodarczego, biurowce powstawały nie tylko w centrum, ale także na obrzeżach miasta. Na peryferiach wznoszono okazałe siedziby korporacji. Należy do nich gmach firmy wydawniczej Mondadori zaprojektowany przez brazylijskiego architekta Oscara Niemeyera.

Fot: Agnieszka Kuczyńska
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu
  • Kreacja Mediolanu

Ktoś kiedyś porównał Mediolan do modelek sunących po mediolańskich wybiegach: świetny kościec, ekstrawagancki gust, ale brakuje mu duszy. Jednak po bliższym poznaniu miasto odkrywa swój niepowtarzalny klimat. To tętniąca życiem współczesna metropolia, a nie skansen czy scenografia dla turystów. W przewodniku skoncentrowaliśmy się na architekturze ostatnich 60 lat, ponieważ nie uwzględniają jej popularne bedekery

Na pierwszy rzut oka Mediolan nie wydaje się tak fascynujący jak inne włoskie miasta – Neapol, Rzym czy Florencja. Jednak porównanie stolicy Lombardii do chudych modelek bez duszy - wydaje się krzywdzące (dla modelek także). To fascynujące i frapujące miasto, które pięknie zagrało w filmie „Jestem miłością” Luca Guadagnino z Tildą Swinton w roli głównej.

Po zakończeniu drugiej wojny istotnym problemem była odbudowa zniszczonego centrum (wskutek alianckich bombardowań Mediolan ucierpiał najbardziej spośród włoskich miast). W latach 50. i 60. do śródmieścia wprowadzano odważnie nowoczesną architekturę. Obok zabytków pojawiły się biurowce o szklanych elewacjach. Centrum biznesu z wieżowcami zaplanowano jednak poza dzielnicą staromiejską, w pobliżu głównego dworca kolejowego. Dominantą tej części miasta jest siedziba firmy Pirelli autorstwa Gio Pontiego.

W połowie XX wieku Mediolan zaczął być uznawany za stolicę europejskiego dizajnu. Tu od 1933 roku odbywało się Triennale, wystawy sztuki dekoracyjnej, wzornictwa przemysłowego i architektury nowoczesnej. To tu w latach 50. i 60. działali wybitni architekci i projektanci: Franco Albini, Angelo Mangiarotti, Marcello Nizzoli, Gio Ponti, Alberto Rosselli i Marko Zanuso.

W latach 80. Mediolan stał się też centrum mody i rozrywki. W tym okresie sławę zdobyły takie marki jak Armani, Versace oraz Dolce & Gabbana. Po prawie wiekowej hegemonii Paryża, Mediolan zyskał status stolicy mody ready-to-wear. Równocześnie powstało wiele lokali oraz barów, a dziennikarze zaczęli określać ten nowy, międzynarodowy wizerunek miasta jako Milano da bere, czyli dosłownie Mediolan do picia.

przeczytaj rowniez
  • Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101
    Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101

    Wieżowiec Taipei 101 w mieście Tajpej, stolicy Tajwanu. Mający 508 metrów gigant jest dzisiaj najwyższym budynkiem na świecie. Jego projektantom przyszło się zmierzyć z problemami trudnych warunków posadowienia (jakość gruntu określono jako niezadowalającą), silnych wiatrów  (tajfuny występują tu kilka razy w roku) i trzęsień ziemi (działka jest położona około 200 metrów od linii uskoku tektonicznego). Budynek należało wyposażyć w specjalny system tłumienia drgań i kołysania, by zapewnić możliwie jak największy komfort dziesięciu tysiącom jego użytkowników. Jednocześnie do poruszania się między  wszystkimi 101 kondygnacjami przeznaczono 61 wind, z czego dwie, zapewniające dojazd na najwyżej położone piętra osiągają rekordowe szybkości, potwierdzone wpisem do Księgi Rekordów Guinessa. więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002

    Czwarta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. Finał odbył się w siedzibie SARP-u w Warszawie, 10 stycznia więcej

  • PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno
    PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno

    Centrum Nauki phaeno w Wolfsburgu, realizacja pracowni Zahy Hadid, odbiega od wszelkich konwencji kształtowania formy i dyspozycji funkcjonalnej budynku. Phaeno odrywa się od ziemi. Jego miękka, opływowa bryła, o wielkopowierzchniowych pochyłych ścianach, stojąc na dziesięciu żelbetowych „nogach”, pozwala przestrzeni miasta swobodnie przelewać się pod spodem i wokół budynku. Wielka żelbetowo-stalowa skorupa mieszcząca powierzchnię ekspozycyjną zamyka w sobie jednoprzestrzenne wnętrze urozmaicone zmiennym przebiegiem sufitu, podłóg i ścian, które tworzą wrażenie zagadkowego, niemalże księżycowego krajobrazu. Realizacja tych wizji nie byłaby możliwa bez nowoczesnych technologii budowlanych – a szczególnie bez betonu samozagęszczającego i jego specyficznych właściwości – ani bez ścisłej współpracy inżynierów i architektów. więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2004

    Piąta edycja, organizowanego przez miesięcznik "Architektura Murator", konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE więcej

Źródło: "Architektura-murator" 11/2010
Autor: Agnieszka Kuczyńska, Filip Burno
Zdjęcia: Filip Burno, Studio Fuksas, Jarosław Nowotka, Agnieszka Kuczyńska, Giuliano Berarducci & Studiometrico
Data publikacji: 16.07.2011 10:45
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.