Architektura
ARCHITEKTURA

Taniec ze wstążką - muzeum dizajnu w Izraelu

  • Komentarze

Muzeum Dizajnu w Israelu

Sinusoidalne wstęgi okalające budynek Muzeum Dizajnu w Israelu

Fot: Yael Pincus/DMH
  • Muzeum Dizajnu w Israelu
  • Muzeum Dizajnu w Israelu
  • Muzeum Dizajnu w Israelu
  • Muzeum Dizajnu w Israelu
  • Muzeum Dizajnu w Israelu
  • Muzeum Dizajnu w Israelu
  • Muzeum Dizajnu w Israelu
  • Muzeum Dizajnu w Israelu
  • Muzeum Dizajnu w Israelu
  • Muzeum Dizajnu w Israelu

Muzeum dizajnu w Holonie, projektu Ron Arad Architects otacza płynna wstęga o długości przekraczającej kilometr. Prostemu budynkowi nadaje lekkości i dynamiczności. Pokryta wietrzejącą stalą Cor-Ten gigantyczna wstążka to istny majstersztyk inżynierski

Kompozycja architektoniczna

Narodowe muzeum dizajnu wzniesiono w nowopowostałej części miasta Holon, przeznaczonego na nowe centrum kulturalne i edukacyjne Izraela. Działka sąsiaduje bezpośrednio z głównymi arteriami komunikacyjnymi miasta oraz mediateką – największą w Izraelu biblioteką multimedialną. Przedpole budynku muzeum stanowi rozległy plac miejski. Łagodnie pofalowany teren działki podkreślono architektonicznie poprzez spiętrzenie funkcji muzeum w pionie i oplecenie budynku rzeźbiarsko ukształtowaną rampą, przypominającą układ warstwic i stanowiącą główny element komunikacji muzeum. Przewodnim motywem projektowym jest gra pomiędzy regularnym układem pomieszczeń i dynamiczną krzywoliniową osłoną zewnętrzną. Jej zasadnicza część jest zbudowana z pięciu opasujących cały obiekt wstęg wykonanych z wietrzejącej stali Cor-Ten.

Stanowią one charakterystyczny element architektury budynku, jak również pełnią rolę konstrukcyjną. Każdą ze wstęg spatynowano na inny odcień – ich starzenie się ma nawiązywać do geologicznych procesów zachodzących na izraelskiej pustyni.

Wstęgi są zawsze widoczne dla zwiedzających i pozwalają im zorientować się w położeniu na terenie muzeum. Nad placem wejściowym do budynku tworzą ażurowe zadaszenie akcentujące strefę wejścia głównego, wokół sal wystawowych wydzielają dodatkową, zewnętrzną przestrzeń wystawową, stanowią też przestrzenny i konstrukcyjny szkielet rampy prowadzącej z holu głównego do foyer dużej galerii.

Główna galeria wystawowa ma 500 m2. Charakterystycznym elementem jej przestrzeni jest zadaszenie z belek ukształtowanych w sposób umożliwiający równomierne rozproszenie mocnego światła naturalnego. W konstrukcji belek zintegrowano również system oświetlenia sztucznego.

przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-murator" 8/2010
Autor: Maciej Lewandowski
Zdjęcia: Asa Bruno, Harmel Engineering, Jessica Lawrence, Yael Pincus/DMH, James Foster, Ron Arad Architects
Data publikacji: 13.06.2011 10:48
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.