Architektura
ARCHITEKTURA
Zobacz zdjęcia Muzeum Historii Żydów Polskich

Muzeum Historii Żydów Polskich. Niesamowita architektura dostępna dla zwiedzających już od 20 kwietnia!

  • Komentarze

Do gmachu dostaniemy się przez szklane wejście, przypominające pęknięcie w skale

Do gmachu dostaniemy się przez szklane wejście, przypominające pęknięcie w skale

Fot: Tomasz Żylski
  • Do wnętrze Muzeum Historii Żydów Polskich wpada tyle światła naturalnego, że nawet w pochmurny dzień nie jest potrzebne światło sztuczne
  • Szklane panele na elewacji połączono specjalną miedzianą siatką. Pokryto je sitodrukiem z napisem „Polin”
  • Falujące ściany pokryto betonem, a ich konstrukcja to rozwiązanie zastosowanie w niewielu budynkach na świecie
  • Szklane panele na elewacji. Widnieje na nich napis "Polin"
  • Jedna z elewacji gmachu
  • Do gmachu dostaniemy się przez szklane wejście, przypominające pęknięcie w skale
  • Ważną rolę w projekcie odegrał znajdujący się w pobliżu gmachu Pomnik Bohaterów Getta
  • Bryła Muzeum Historii Żydów Polskich komponuje się z otoczeniem
  • Wnętrze budynku. Tak prezentuje się sala wystaw czasowcyh
  • Do drugiej części wystawy dostaniemy się między innymi przez nowoczesne, kręcone schody
  • Muzeum Historii Żydów Polskich
  • Hol Muzeum Historii Żydów Polskich
  • Hol Muzeum Historii Żydów Polskich
  • Muzeum Historii Żydów Polskich
  • Elewacja Muzeum Historii Żydów Polskich

Wszyscy z niecierpliwością czekają na otwarcie Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie. Architektura obiektu sprawiła, że został on okrzyknięty najpiękniejszym budynkiem użyteczności publicznej w Warszawie. Wam też się podoba? Zobaczcie zdjęcia i oceńcie sami.

Na 20 kwietnia zaplanowano otwarcie gmachu Muzeum Historii Żydów Polskich dla zwiedzających. Natomiast uroczyste otwarcie wystawy głównej Muzeum Historii Żydów Polskich ma nastąpić 20 października 2013 roku. Architektura Muzeum Historii Żydów Polskich urozmaiciła teren przy ulicy Anielewicza 6 w Warszawie. Wszystkich zachwyca jedyna w Europie architektura Muzeum, która nadaje wnętrzu klimatu i powagi. Cała inwestycja kosztowała aż 200 mln złotych. Finanse udało się uzbierać dzięki wspólnemu działaniu miasta, w tym samego inwestora w osobie Prezydent Warszawy Hanny Gronkiewicz – Walt oraz Ministerstwa Kultury. Uroczyste otwarcie wystawy głównej ma nastąpić 20 października.

Muzeum Historii Żydów Polskich: dlaczego jest to unikalna architektura?

Fiński architekt Rainer Mahlamäki z pracowni Lahdelma & Mahlamäki, zaprojektował budynek Muzeum Historii Żydów Polskich o powierzchni blisko 13 tys. m2, który ma przyciągać pół miliona turystów rocznie. Skomplikowana architektura i konstrukcja budynku Muzeum Historii Żydów Polskich wymagała specjalnych rozwiązań, przy których pracowali najlepsi inżynierowie. To także ze względu na pierwsze tego typu rozwiązania konstrukcyjne w Polsce, a nawet Europie, opóźniało się otwarcie gmachu. Główne założenie konstrukcyjne Muzeum Historii Żydów Polskich opiera się na zastosowaniu ścian krzywolinowych. Takie rozwiązanie posiada niewielka ilość budynków na świecie. Bryła Muzeum Historii Żydów Polskich, zarówno w środku, jak i z zewnątrz, została otoczona szklaną fasadą kurtynową. Wnętrze Muzeum Historii Żydów Polskich sprawia wrażenie wykonanego z kamienia, jednak tak naprawdę ściany zostały obłożone betonem. W beton zostały wmontowane ogromne profile ze stali, które odpowiadają, za to, że budynek w ogóle może stać – stanowią one trzon całego budynku.

>> Przeczytaj dlaczego budowa Muzeum trwała tyle czasu!

Muzeum Historii Żydów Polskich: architektura pełna symboliki

Architekt zaznaczył, że architektura Muzeum Historii Żydów Polskich i jej charakterystyczne pęknięcie we wnętrzu, nie są tu przypadkowe. Rainer Mahlamäki w swojej koncepcji chciał zobrazować metaforę przejścia izraelitów przez Morze Czerwone. Ważną rolę w projekcie Muzeum Historii Żydów Polskich odegrał stojący nieopodal Pomnik Bohaterów Getta, który wyznaczył oś, wzdłuż której poprowadzono wspomniane przecięcie bryły gmachu. Na tej osi znajduje się też główne, przeszklone wejście do budynku. Symboliczne znaczenie mają tu także zastosowane szklane panele, które połączone zostały specjalną miedzianą siatką prosto z Finlandii. Panele pokryto sitodrukiem z napisem „Polin”. Słowo pochodzi z języka jidysz i hebrajskiego, (takie samo tłumaczenie) oznaczające „Polska” . Dodatkową symbolikę wyrazowi nadaje drugie tłumaczenie zwrotu z j. hebrajskiego, oznacza: „tutaj spocznij”.

przeczytaj rowniez
  • 40 lat temu otwarto pierwsze w Polsce muzeum oceanograficzne
    40 lat temu otwarto pierwsze w Polsce muzeum oceanograficzne

    Utworzone w 1971 roku Muzeum Oceanograficzne i Akwarium Morskie Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni było pierwszą w kraju placówką, gdzie zwiedzający mogli podglądać morską florę i faunę. Sam obiekt muzeum to ciekawy, modernistyczny gmach z międzywojnia ze szklaną rotundą z czasów powojennych więcej

  • Kostka polska 2.0 - pracownia architektoniczna we Wrocławiu
    Kostka polska 2.0 - pracownia architektoniczna we Wrocławiu

    Budowane w okresie gierkowskim domy-kostki to dziś niedoceniany element pejzażu polskich miast. Kubiczne bryły, ściany pokryte tłuczonym talerzami, czy dach kopertowy – to dizajn, który zainspirował biuro architektoniczne group-arch. Architekci kupili właśnie taką kostkę we Wrocławiu i ją mocno podrasowali. I tak dom-kostka przemienił się w willę-pracownię więcej

  • Gazeta.pl Kraków: Nowe muzeum Kantora jak most nad Wisłą
    Gazeta.pl Kraków: Nowe muzeum Kantora jak most nad Wisłą

    Dwa betonowe szyby klatek schodowych dadzą podparcie stalowej konstrukcji nadwieszonej 13 metrów nad ziemią. Tam powstanie główna przestrzeń muzeum. - Prace przypominać będą nieco budowę mostu - oceniają projektanci gmachu Muzeum Kantora nad Wisłą. Muzeum ma być gotowe w przyszłym roku więcej

  • Ciche rewolucje Jiříego Krohy
    Ciche rewolucje Jiříego Krohy

    Czeski architekt i artysta Jiří Kroha nie stał się liderem żadnego z kierunków; konsekwentnie, na uboczu, dokonywał „cichych rewolucji” – najczęściej ignorowanych przez współczesnych mu ludzi sztuki. Dziś jego dorobek przypomina wrocławskie Muzeum Architektury więcej

Autor: Weronika Kwasiborska
Zdjęcia: materiały prasowe, Tomasz Żylski
Data publikacji: 13.04.2013 13:14
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.