Architektura
ARCHITEKTURA

Muzeum sztuki malarskiej Changa Ucchina w Korei. Dobitna bryła w subtelnym wydaniu

  • Komentarze

Muzeum sztuki malarskiej Changa Ucchina  autor: Chae–Pereira Architects

Muzeum sztuki malarskiej Changa Ucchina

autor: Chae–Pereira Architects

  • Bryła muzeum malarstwa Changa Ucchina w Korei  autor: Chae–Pereira Architects
  • Klatka schodowa wewnątrz muzeum malarstwa Changa Ucchina w Korei  autor: Chae–Pereira Architects
  • Jasna elewacja z poliwęglanu - muzeum malarstwa Changa Ucchina w Korei  autor: Chae–Pereira Architects
  • Góry na tle bryły muzeum malarstwa Changa Ucchina w Korei  autor: Chae–Pereira Architects
  • Jasna, jednorodna bryła muzeum malarstwa Changa Ucchina w Korei wygląda jak makieta w skali 1:1  autor: Chae–Pereira Architects
  • Widok z okna muzeum malarstwa Changa Ucchina w Korei wygląda jak makieta w skali 1:1  autor: Chae–Pereira Architects
  • Makieta muzeum malarstwa Changa Ucchina w Korei wygląda jak makieta w skali 1:1  autor: Chae–Pereira Architects
  • Muzeum malarstwa Changa Ucchina w Korei nie ingeruje w zastałe otoczenie  autor: Chae–Pereira Architects
  • Muzeum malarstwa Changa Ucchina widziane z lotu ptaka  autor: Chae–Pereira Architects
  • Muzeum malarstwa Changa Ucchina i otaczający je krajobraz  autor: Chae–Pereira Architects

Muzeum malarstwa Changa Ucchina nie jest zwyczajnym budynekiem wystawienniczym. Od samego początku architekci skupieni byli na projektowaniu konkretnej bryły i miejsca, które odzwierciedlać ma charakter specyficznego malarstwa Changa Ucchina. Budynek miał nawiązywać do dzieł malarza. Architekci nie chcieli stworzyć typowego, modernistycznego muzeum, ani również tradycyjnego koreańskiego dzieła architektonicznego - ale coś pomiędzy

Architektura współczesna muzeum - labirynt z dziełami sztuki

Chang Ucchin to wybitny koreański malarz żyjący w latach 1917-1991. Projekt muzeum sztuki malarskiej Changa został zainicjowany przez fundację Chang i miasto Yangju położone 10 km na północ od Seulu. Działka znajduje się w malowniczej okolicy - na górzystym, leśnym terenie, u zbiegu dwóch rzek.

Tworząc koncepcję architektury współczesnej dla muzeum architekci z pracowni Chae–Pereira Architect zaczęli od szczegółowej analizy kilku dzieł Changa. Obrazy przedstawiały abstrakcyjne formy pokoju, domu oraz krajobrazu ze zwierzętami (tygrys, ptak drzewo oraz wzgórze). W ten sposób powstał kształt bryły. Budynek jest jednocześnie abstrakcyjny i tradycyjny. Pojedyncze „pokoje” zespolone są ze sobą w jedno „ciało” – tak jak ciało zwierzęcia na jednym z obrazów.

Program użytkowy zajmuje 1650 mkw i  zorganizowany jest na trzech poziomach. Jasna przestrzeń pierwszej kondygnacji w kształcie „pętli” oferuje liczne otwarcia widokowe i przestrzenie wystawiennicze dla dzieł malarstwa prezentującego się na tle wysokich sufitów. Drugi poziom składa się z oddzielonych od siebie pomieszczeń. Ta część znajduje się na poddaszu i w większości pogrążona jest w mroku. Najlepiej prezentować się tu będą niewielkie szkice artysty. Właściwie wszystkie elementy wnętrz, nawet podłogi, schody i barierki, utrzymane są w bieli. Bryła wygląda więc jak ogromna makieta w skali 1:1.

W piwnicy znajdują się m. in. pomieszczenia do obsługi muzeum, sale konferencyjne, magazyn. Cała przestrzeń tej architektury współczesnej ukształtowana jest w formę labiryntu, ale takiego, w którym nie sposób się zgubić. Kontrastujące ze sobą duże i ciasne przestrzenienie nie przypominają konwencjonalnego muzeum.


Fasady pokryte są panelami z poliwęglanu. Materiał ten wybrano aby nadać bryle lekkości i subtelności. Obiekt wygladający jak „plastikowy” to efekt zamierzony. Dzięki temu forma komponuje się z lokalnym, nieskomplikowanym budownictwem. Mimo funkcji, nie jest to architektura „oficjalna” a raczej prosta – zupełnie jak malarstwo Changa Ucchina.

Krajobraz zorganizowany jest na podstawie zastałej sytuacji na działce. Interwencja jest ograniczona do minimum – tu liczy się naturalność.

Milena Glinojecka

do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.