Architektura współczesna muzeum - labirynt z dziełami sztuki
Chang Ucchin to wybitny koreański malarz żyjący w latach 1917-1991. Projekt muzeum sztuki malarskiej Changa został zainicjowany przez fundację Chang i miasto Yangju położone 10 km na północ od Seulu. Działka znajduje się w malowniczej okolicy - na górzystym, leśnym terenie, u zbiegu dwóch rzek.
Tworząc koncepcję architektury współczesnej dla muzeum architekci z pracowni Chae–Pereira Architect zaczęli od szczegółowej analizy kilku dzieł Changa. Obrazy przedstawiały abstrakcyjne formy pokoju, domu oraz krajobrazu ze zwierzętami (tygrys, ptak drzewo oraz wzgórze). W ten sposób powstał kształt bryły. Budynek jest jednocześnie abstrakcyjny i tradycyjny. Pojedyncze „pokoje” zespolone są ze sobą w jedno „ciało” – tak jak ciało zwierzęcia na jednym z obrazów.
Program użytkowy zajmuje 1650 mkw i zorganizowany jest na trzech poziomach. Jasna przestrzeń pierwszej kondygnacji w kształcie „pętli” oferuje liczne otwarcia widokowe i przestrzenie wystawiennicze dla dzieł malarstwa prezentującego się na tle wysokich sufitów. Drugi poziom składa się z oddzielonych od siebie pomieszczeń. Ta część znajduje się na poddaszu i w większości pogrążona jest w mroku. Najlepiej prezentować się tu będą niewielkie szkice artysty. Właściwie wszystkie elementy wnętrz, nawet podłogi, schody i barierki, utrzymane są w bieli. Bryła wygląda więc jak ogromna makieta w skali 1:1.
W piwnicy znajdują się m. in. pomieszczenia do obsługi muzeum, sale konferencyjne, magazyn. Cała przestrzeń tej architektury współczesnej ukształtowana jest w formę labiryntu, ale takiego, w którym nie sposób się zgubić. Kontrastujące ze sobą duże i ciasne przestrzenienie nie przypominają konwencjonalnego muzeum.
Fasady pokryte są panelami z poliwęglanu. Materiał ten wybrano aby nadać bryle lekkości i subtelności. Obiekt wygladający jak „plastikowy” to efekt zamierzony. Dzięki temu forma komponuje się z lokalnym, nieskomplikowanym budownictwem. Mimo funkcji, nie jest to architektura „oficjalna” a raczej prosta – zupełnie jak malarstwo Changa Ucchina.
Krajobraz zorganizowany jest na podstawie zastałej sytuacji na działce. Interwencja jest ograniczona do minimum – tu liczy się naturalność.
Milena Glinojecka