Architektura
ARCHITEKTURA

Wielkie jajo w Pekinie - Narodowe Centrum Sztuk Widowiskowych

  • Komentarze

Narodowe Centrum Sztuk Widowiskowych w Pekinie

Widok budynku od strony południowej

Fot: Getty Images/East News
  • Narodowe Centrum Sztuk Widowiskowych w Pekinie
  • Narodowe Centrum Sztuk Widowiskowych w Pekinie
  • Narodowe Centrum Sztuk Widowiskowych
  • Narodowe Centrum Sztuk Widowiskowych
  • Narodowe Centrum Sztuk Widowiskowych
  • Narodowe Centrum Sztuk Widowiskowych
  • Narodowe Centrum Sztuk Widowiskowych
  • Narodowe Centrum Sztuk Widowiskowych
  • Narodowe Centrum Sztuk Widowiskowych
  • Narodowe Centrum Sztuk Widowiskowych
  • Narodowe Centrum Sztuk Widowiskowych
  • Narodowe Centrum Sztuk Widowiskowych
  • Narodowe Centrum Sztuk Widowiskowych
  • Narodowe Centrum Sztuk Widowiskowych

Stolica Chin wysuwa się na prowadzenie w architektonicznym wyścigu budowania najokazalszych i najbardziej zaawansowanych budowli na świecie. Przykładem jest nowa opera, projektu francuskiego architekta Paula Andreu. Na zamówienie władz Pekinu wybudowano od podstaw ikonę architektoniczną, która śmiało może konkurować z budynkiem opery w Sydney

Funkcja i ukształtowanie przestrzeni

Głównym elementem funkcjonalnym budynku jest zespół trzech sal widowiskowych otoczonych foyer i przestrzenią wystawienniczą. Wnętrze przekryte olbrzymią, strukturalną kopułą ukształtowano na podobieństwo kwartału miasta, tworząc układ ulic, placów i funkcji handlowo-usługowych oraz kulturalnych. Kopułę otoczono dekoracyjnym basenem przykrywającym parking i pomieszczenia techniczne.

Geometria przekrycia

Wymiary w podstawie: 213 x 144 m
Wysokość: 46 m
Powierzchnia dachu: 35 800 m2
Masa konstrukcji razem z pokryciem: 21 700 t
Grubość u podstawy: 2,43-3,80 m
Grubość w zwieńczeniu: 1,46-1,68 m
Masa: 6150 t (172 kg/m2)

Kopuła

Przestrzenną kratownicę tworzą radialnie ustawione belki (148 głównych łuków konstrukcyjnych) Vierendeela i siatka stężających je podwójnych poziomych rur (40 pierścieni). Wymiary i masę elementów dopasowano do rozkładu naprężeń. Zastosowano dwa rodzaje łuków konstrukcyjnych, różniących się rozpiętością, a więc również geometrią i masą. Łuki przymocowano sztywno do żelbetowego wieńca w podstawie i do stalowego wieńca podpierającego zwieńczenie. Belki Vierendeela wybrano dla zapewnienia maksymalnej przezroczystości konstrukcji.

Belki poziome

Profile o średnicy 194 mm i grubości ścianki 5 mm, sztywno połączone z łukami konstrukcyjnymi, ograniczają długość
wyboczeniową elementów tworzących łuki.

Stężenie

Kopułę usztywniają przestrzennie cztery strefy stężeń przekątniowych, zlokalizowane na granicy pomiędzy pokryciem szklanym a blaszanym. Masa każdego zestawu usztywniającego wynosi 270 t.

przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura- murator" 3/2008
Autor: Redakcja
Zdjęcia: Getty Images/East News, Paul Andreu, Imago/East News, AFP/East News, SETEC, Paul Maurer
Data publikacji: 7.06.2011 13:08
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.