Architektura
ARCHITEKTURA

Niezwykły mural dla atomowego superkomputera. Fluorescencyjne malowidło ścienne na Centrum Informatycznym Świerk

  • Komentarze

Murale w Polsce

Dzięki użyciu fosforyzujących pigmentów mural widoczny jest również nocą. Ciemną bryłę budynku oplata wtedy siatka niebieskich linii

  • Mural na bryle Centrum Informatycznego Świerk
  • Mural na fasadzie
  • Mural na bryle Centrum Informatycznego w Świerku
  • Murale w Polsce
  • Mural, malarstwo ścienne
  • mural/Thumbs

Na bryle serwerowni Centrum Informatycznego w Świerku pojawił się niezwykły mural. Dzięki użyciu fluorescencyjnych pigmentów malowidło ścienne świeci w nocy!

Fluorescencyjny mural na elewacjach Centrum Informatycznego w Świerku

Projekt muralu przedstawiającego reaktor jądrowy został wyłoniony w ramach konkursu „Superkomputer z muralem” ogłoszonego jesienią 2013 roku. Jego autorem jest krakowski artysta Olaf Cirut. Niektóre fragmenty muralu zostały pomalowane fosforyzującym pigmentem. Gdy zapada noc, na czarnej bryle Centrum, wyraźnie widać świecący reaktor oraz rozchodzącą się od niego promieniście sieć połączeń.

Połączenie sztuki i techniki na malowidle ściennym

Artyści nawiązali w ten sposób do efektownego zjawiska, jakim jest promieniowanie Czerenkowa, gdy na skutek powstawania elektromagnetycznej fali uderzeniowej emitowane jest światło o niebieskawo-zielonej barwie lub promieniowanie ultrafioletowe. W przyrodzie zjawisko to można obserwować chociażby w błyskach promieni kosmicznych przechodzących przez atmosferę, w technice zaś w reaktorach jądrowych – na przykład jedynym polskim reaktorze, znajdującej się w Świerku badawczej instalacji „Maria”.

Praca w Świerku była dla nas pod wieloma względami wyjątkowa – mówi Olaf Cirut – Niezmiernie rzadko zdarza się, że twórcy dostają tego typu zaproszenia od naukowców, równie niespotykane było to, że dzięki możliwości wykorzystania aż trzech elewacji otrzymaliśmy szansę nie tylko stworzenia obrazu, ale wręcz przedefiniowania całej bryły budynku, która teraz sama zamieniła się w ogromną maszynę obliczeniową – dodaje autor muralu.

Do wykonania ściennego malowidła na elewacji centrum informatycznego wykorzystano 246 litrów farby w 18 różnych kolorach. Łączna powierzchnia elewacji na których wykonano mural wynosi około 568 m2.

Powstający w Świerku superkomputer jest tworzony z myślą o wsparciu polskiej energetyki i nauki. Wartość całego projektu CIŚ to prawie 98 mln zł. Środki na jego realizację pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z dotacji celowej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

przeczytaj rowniez
  • Mistrzowie fotografii architektury: Balthasar Burkhard
    Mistrzowie fotografii architektury: Balthasar Burkhard

    Balthasar Burkhard słynie z czarnobiałych, wielkoformatowych serii fotograficznych. więcej

  • Mistrzowie fotografii architektury: Vera Lutter
    Mistrzowie fotografii architektury: Vera Lutter

    Vera Lutter jest znana ze swych monumentalnych, czarnobiałych fotografii przestrzeni miejskich. Jej zdjęcia to negatywy, powstające w przekształconych w camera obscura pomieszczeniach. Odrealnione obrazy miast, tworzone przez artystkę, są rozpoznawalne na całym świecie więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2000
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2000

    Celem konkursu jest promocja najlepszej architektury miejskiej, zrealizowanej w okresie Trzeciej Rzeczypospolitej oraz pobudzenie wrażliwości społecznej na kształt naszego otoczenia. więcej

  • Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101
    Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101

    Wieżowiec Taipei 101 w mieście Tajpej, stolicy Tajwanu. Mający 508 metrów gigant jest dzisiaj najwyższym budynkiem na świecie. Jego projektantom przyszło się zmierzyć z problemami trudnych warunków posadowienia (jakość gruntu określono jako niezadowalającą), silnych wiatrów  (tajfuny występują tu kilka razy w roku) i trzęsień ziemi (działka jest położona około 200 metrów od linii uskoku tektonicznego). Budynek należało wyposażyć w specjalny system tłumienia drgań i kołysania, by zapewnić możliwie jak największy komfort dziesięciu tysiącom jego użytkowników. Jednocześnie do poruszania się między  wszystkimi 101 kondygnacjami przeznaczono 61 wind, z czego dwie, zapewniające dojazd na najwyżej położone piętra osiągają rekordowe szybkości, potwierdzone wpisem do Księgi Rekordów Guinessa. więcej

Data publikacji: 1.08.2014 09:22
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.