Latvian Museum of Contemporary Art (Łotewskie Muzeum Sztuki Współczesnej) to nowa instytucja powstająca w Rydze. Muzeum zostało ufundowane przez prywatne instytucje, fundacje charytatywne ABLV Charitable Foundation oraz Ināra and Boriss Teterev Foundation. Nowa architektoniczna bryła ma kosztować ok. 30 mln euro. W jej wnętrzu mieścić się ma kolekcja sztuki nowoczesnej i współczesnej, przede wszystkim prace artystów z krajów nadbałtyckich, od lat 60. XX wieku do ostatnich lat.
Rewitalizacja i nowa dzielnica
Muzeum powstaje na terenie zajmowanym dawniej przez łotewskie koleje. Na miejscu dworca towarowego, bocznic i magazynów ma wyrosnąć nowa dzielnica. Muzeum ma być jej wizytówką, największą powierzchnię zajmie natomiast zabudowa komercyjne. Oprócz biurowców na obszarze 24,5 ha miałby powstać hotel, duże centrum konferencyjne, niewielkie osiedle mieszkaniowe z luksusowo wykończonymi apartamentami i uzupełniająca infrastruktura. Poza sklepami przewidziano także budowę przedszkola i miejskiego ogrodu w centrum założenia.
Konkurs architektoniczny
W 205 roku ogłoszony został konkurs architektoniczny na projekt budynku i jego otoczenia. Prowadząca konkurs firma Malcolm Reading Consultants zaprosiła do współpracy 25 biur architektonicznych z doświadczeniem w dziedzinie projektowania obiektów kultury. Na początku czerwca 2016 ogłoszona została lista siedmiu biur zakwalifikowanych do finału.
Adjaye Associates + AB3D zaproponowało bryłę z szeregiem ostro zakończonych dachów, według projektantów przypominających tradycyjną miejscową architekturę.
Caruso St John Architects + Arhitektu birojs Jaunromāns un Ābele także nadesłało propozycję kończystej bryły, kojarzącej się nieco z sylwetką Filharmonii w Szczecinie.
Henning Larsen Architects + MARK arhitekti proponuje mniej agresywną formę. Duńscy architekci zaprojektowali biały prostopadłościan, skręcony wzdłuż dłuższej osi i wsparty na przeszklonym cokole. Siedziba muzeum „lewituje” obok obszernego placu, a liczne wejścia łączą wnętrze z otoczeniem, muzeum nie rozdziela miasta.
Lahdelma & Mahlamäki Architects + MADE arhitekti znów, jak w Muzeum Historii Żydów Polskich, szczególnie efektownie formuje lobby. Nie ma już motywu przejścia przez Morze Czerwone, ale bryła muzeum jest przecięta monumentalnym korytarzem.
Neutelings Riedijk Architects + Brigita Bula Arhitekte jest chyba najbliżej koncepcji białego pudełka, neutralnego opakowania na sztukę współczesną. Prosta bryła z płaskim dachem nie została pomyślana jako ikona architektury, najbardziej dekoracyjny jest w niej wzór elewacji.
Sauerbruch Hutton + Arhitekts Ingurds Lazdiņš proponuje bryłę uformowaną na wzór magazynu czy szopy, z dwuspadowym dachem i prostą elewacją osłoniętą brzozowym zagajnikiem.
wHY + OUTOFBOX Architecture + ALPS rezygnują z tradycyjnego podziału na budynek i jego otoczenie. Zaprojektowany przez nich budynek ma być obudowany wokół cenntralnego pasażu. Przestrzeń publiczna ma być w pełni otwarta latem, a zimą od otoczenia mają ją oddzielać szklane ściany. Wokół wielkiego korytarza architekci zgrupowali bloki mieszczace galerie, studia, przestrzenie spotkań i biura.
