Architektura
ARCHITEKTURA

Opera Krakowska

  • Komentarze

Opera Krakowska

Atelier Loegler: Opera Krakowska

Fot: dzięki uprzejmości pracowni Atelier Loegler, Wojciech Kryński
  • Opera Krakowska
  • Opera Krakowska
  • Opera Krakowska
  • Opera Krakowska
  • Opera Krakowska
  • Opera Krakowska
  • Opera Krakowska
  • Opera Krakowska
  • Opera Krakowska
  • Opera Krakowska
  • Opera Krakowska
  • Opera Krakowska
  • Opera Krakowska
  • Opera Krakowska
  • Opera Krakowska
  • Opera Krakowska
  • Oopera Krakowska
  • Opera Krakowska
  • Opera Krakowska

Operę tworzą trzy obiekty stanowiące przegląd form powracających regularnie w twórczości architekta

W grudniu 2008 roku, sześć lat po rozstrzygnięciu konkursu architektonicznego, otwarto nowy gmach Opery Krakowskiej. Kompleks, według projektu Romualda Loeglera, powstał w miejscu, gdzie przez dziesięciolecia funkcjonowała operetka. Zajmowała ona przebudowany pawilon ponadstuletniej ujeżdżalni koni, stanowiący niegdyś część koszar kawalerii. Władze miasta zadecydowały, że miejsce tak długo kojarzone z kulturą teatralną i muzyczną będzie odpowiednie dla lokalizacji opery. Planowane w tym rejonie inwestycje komunikacyjne i rozbudowa pobliskiego kampusu Uniwersytetu Ekonomicznego, przygotowana również przez pracownię Romualda Loeglera, były szansą stworzenia atrakcyjnej przestrzeni miejskiej, położonej niedaleko śródmieścia. Decydenci niespecjalnie jednak zajmowali się koordynacją poszczególnych inwestycji, a przebudowa ronda Mogilskiego nie ułatwiła dostępu do nowego kompleksu.

Budynki opery zostały wstawione pomiędzy klinowo zbiegające się ulice Lubicz i Topolową. Trudną, niedużą w stosunku do wielkości projektowanego obiektu działkę architekt starał się wykorzystać w taki sposób, aby powiązać go z otwartym przedpolem obszernego węzła komunikacyjnego. Przeszkodę stanowił socrealistyczny biurowiec, zajmujący najbardziej eksponowane miejsce w tej przestrzeni. Rozwiązaniem tyleż skutecznym, co kontrowersyjnym stała się śmiała wizja kolorystyczna nowych budynków. Operę trudno przeoczyć, nawet, gdy główną fasadę starego biurowca pokrywa płachta olbrzymiego banera reklamowego.

przeczytaj rowniez
  • Kostka polska 2.0 - pracownia architektoniczna we Wrocławiu
    Kostka polska 2.0 - pracownia architektoniczna we Wrocławiu

    Budowane w okresie gierkowskim domy-kostki to dziś niedoceniany element pejzażu polskich miast. Kubiczne bryły, ściany pokryte tłuczonym talerzami, czy dach kopertowy – to dizajn, który zainspirował biuro architektoniczne group-arch. Architekci kupili właśnie taką kostkę we Wrocławiu i ją mocno podrasowali. I tak dom-kostka przemienił się w willę-pracownię więcej

  • Gazeta.pl Kraków: Nowe muzeum Kantora jak most nad Wisłą
    Gazeta.pl Kraków: Nowe muzeum Kantora jak most nad Wisłą

    Dwa betonowe szyby klatek schodowych dadzą podparcie stalowej konstrukcji nadwieszonej 13 metrów nad ziemią. Tam powstanie główna przestrzeń muzeum. - Prace przypominać będą nieco budowę mostu - oceniają projektanci gmachu Muzeum Kantora nad Wisłą. Muzeum ma być gotowe w przyszłym roku więcej

  • Ciche rewolucje Jiříego Krohy
    Ciche rewolucje Jiříego Krohy

    Czeski architekt i artysta Jiří Kroha nie stał się liderem żadnego z kierunków; konsekwentnie, na uboczu, dokonywał „cichych rewolucji” – najczęściej ignorowanych przez współczesnych mu ludzi sztuki. Dziś jego dorobek przypomina wrocławskie Muzeum Architektury więcej

  • Adaptacja silosu na mieszkanie

    Ołomuniecki silos nie został oswojony, lecz okiełznany: nie mamy do czynienia z typowym loftem, mieszkaniem bezkonfliktowo wpisującym się w historyczną tkankę architektoniczną, ale z radykalną interwencją, której najważniejszym elementem jest dominująca, przeskalowana nadbudowa więcej

Zdjęcia: Wojciech Kryński, dzięki uprzejmości pracowni Atelier Loegler
Data publikacji: 14.06.2011 12:18
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.