Architektura
ARCHITEKTURA
Auta pod ziemię

Parkingi w centrum Warszawy. Podziemne parkingi pod największymi placami

  • Komentarze

Plac Bankowy

Pod placem Bankowym może powstać garaż nawet na 900 miejsc

Fot: szczebrzyński/wikimedia
  • Plac Wilsona
  • Plac Bankowy
  • Plac Trzech Krzyży

Już w 2015 roku może rozpocząć się budowa pierwszych parkingów podziemnych w centrum Warszawy. Ratusz ma osiem lokalizacji parkingów podziemnych na 2500 samochodów. Jeśli plan się powiedzie, stolica zyska cenną przestrzeń publiczną dla pieszych.

Parkingi podziemne mają powstać w systemie partnerstwa publiczo-prywatnego. Do końca przyszłego roku negocjacje w sprawie warunków PPP, potem czas na zdobywanie niezbędnych pozwoleń i w 2015 roku ruszą pierwsze budowy podziemnych garaży – taki plan zaprezentował we wtorek Jarosław Kochaniak, wiceprezydent Warszawy.

Osiem parkingów podziemnych

Warszawa proponuje inwestorom osiem lokalizacji, z których wybrać mogą od jednego (dwóch, jeśli wybrany będzie pl. Wilsona) do sześciu miejsc, w których wybudują parkingi podziemne. Zgodnie z planami miasta, każdy z parkingów będzie posiadał od 120 do 1000 miejsc parkingowych. Dzięki realizacji tej inwestycji, w Warszawie może powstać łącznie nawet 2500 nowych podziemnych parkingów.

Zaproponowane lokalizacje to:

1. pod placem Powstańców Warszawy – od 300 do 420 miejsc parkingowych,

2. pod placem Trzech Krzyży – od 300 do 460 miejsc parkingowych,

3. w okolicach placu Wilsona – pod ulicą Słowackiego – od 120 do 150 miejsc parkingowych,

4. pod ulicą Emilii Plater – od 200 do 740 miejsc parkingowych,

5. przy ulicy Wybrzeże Gdańskie pomiędzy ulicą Bugaj i ulicą Mostową – od 250 do 400 miejsc parkingowych,

6. pod placem Konstytucji – od 400 do 1000 miejsc parkingowych,

7. pod placem Bankowym – od 250 do 900 miejsc parkingowych,

8. pod Rynkiem Mariensztackim – od 200 do 256 miejsc parkingowych.

Po wybudowaniu parkingów podziemnych, partner prywatny będzie zarządzać nimi przez cały okres trwania umowy koncesji. Jego wynagrodzeniem będzie prawo do czerpania korzyści z działalności parkingowej oraz dopuszczanej działalności usługowej w wybudowanych obiektach. Całe przedsięwzięcie finansowane będzie ze środków koncesjonariusza, a miasto nie dołoży do niego z własnego budżetu.

Uwolnić przestrzeń

Głównym celem budowy parkingów podziemnych w Warszawie jest uwolnienie przestrzeni publicznej z istniejących parkingów naziemnych i parkowanych na nich pojazdów. Ponadto, usprawnią i poprawią one warunki parkowania w centrum stolicy oraz wzrośnie bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Dzięki nowym parkingom zmniejszy się także emisja spalin oraz koszty eksploatacji pojazdów poprzez ograniczenie zbędnego ruchu samochodów w poszukiwaniu miejsca parkingowego.

przeczytaj rowniez
Autor: mjc
Zdjęcia: Gophi/wikimedia, szczebrzyński/wikimedia, wikimedia
Data publikacji: 2.10.2012 13:15
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.