Architektura
ARCHITEKTURA

Pavement To Parks vs. Park(ing) Day, jak piesi walczą o przyjazne miasto

  • Komentarze

Pavement To Parks vs. Park(ing) Day, czyli chlubne inicjatywy w przestrzeni miejskiej

Pavement to Parks, 22nd Street Parklet, San Francisco, projekt: Rebar Group

Fot: sfpavementtoparks.sfplanning.org, dzięki uprzejmości Rebar Group
  • Pavement To Parks vs. Park(ing) Day, czyli chlubne inicjatywy w przestrzeni miejskiej
  • Pavement To Parks vs. Park(ing) Day, czyli chlubne inicjatywy w przestrzeni miejskiej
  • Pavement To Parks vs. Park(ing) Day, czyli chlubne inicjatywy w przestrzeni miejskiej
  • Pavement To Parks vs. Park(ing) Day, czyli chlubne inicjatywy w przestrzeni miejskiej
  • Pavement To Parks vs. Park(ing) Day, czyli chlubne inicjatywy w przestrzeni miejskiej

W XX wieku samochody zabiły tradycyjnie pojmowane miasta. Estakady, wielopasmowe arterie, gigantyczne parkingi odmieniły funkcjonowanie nowoczesnych metropolii. Dziś jednak wraca się do idei miasta dla ludzi, a nie samochodów. Pavement to Parks i Park(ing) Day to dwie inicjatywy czyniące przestrzeń miejską bardziej przyjazną dla  mieszkańców, zwłaszcza pieszych i rowerzystów

Miasta rozrastają się wzdłuż i wszerz, pożerając kilometry kwadratowe powierzchni. Budują się ulice, biurowce i blokowiska, a przestrzeni wypoczynkowej jakoś mniej i mniej - ta wizja przygnębia. Jednak mieszkańcy dużych miast coraz częściej mają coś do powiedzenia na temat przestrzeni, którą oddaje im się do użytku. Wciąż powstają nowe inicjatywy społeczne, często na pograniczu sztuki i performance'u, mające na celu zwrócenie uwagi na problemy współczesnych miast. A architekci i urbaniści z dnia na dzień bardziej interesują się opinią mieszkańców.

Ameryka zamienia chodniki na zielone skwery

Ulice i parkingi pochłaniają aż 25% powierzchni San Francisco. To więcej, niż całkowity obszar zajmowany przez parki i zieleńce. Niektóre drogi są zbyt szerokie i część przestrzeni pozostaje niewykorzystana, zwłaszcza w okolicach skrzyżowań. Stąd wziął się pomysł na projekt Pavement To Parks, czyli tymczasowe zagospodarowanie fragmentów przestrzeni miejskiej przeznaczonej dla samochodów, ale mało uczęszczanej. Inspiracją dla tych działań były podobne, w Nowym Jorku, gdzie place i miejsca do siedzenia wytyczano w jeszcze prostszy sposób: ustawiając barierki ochronne i instalując ruchome stoły i krzesła. A wszystko po to, żeby główne arterie stały się nieco bardziej przyjazne pieszym mieszkańcom miasta.

Fundatorem inicjatywy w San Francisko jest firma Audi. Do współpracy zostały zaproszone różne biura projektowe oraz rzemieślnicy, wykonujący elementy małej architektury. A całe zamieszanie po to, żeby ustalić, które fragmenty dróg powinny się zazielenić na stałe. Dobry pomysł.

Trawniki zamiast parkingów

Gdy czytałam o chodnikach w San Francisco, nasunęło mi się skojarzenie z innym, międzynarodowym tym razem wydarzeniem: Park(ing) Day. To coroczne święto zieleni, podczas którego mieszkańcy miast przekształcają miejsca parkingowe w tymczasowe mini parki. Idea rozprzestrzeniła się spontanicznie, a jej zalążkiem był właśnie parking w San Francisco, zaaranżowany na jeden dzień przez studio Rebar w 2005 roku. Od tamtej pory coraz więcej parkingów na świecie zieleni się raz do roku, przyciągając uwagę opinii publicznej i inicjując dyskusje na temat sposobów projektowania, jakości i lokalizacji przestrzeni publicznych.

Warto wspomnieć, że Warszawa również ma swój chlubny udział w tym międzynarodowym święcie. Park(ing) Day odbywa się u nas już od dwóch lat. Zeszłorocznej inicjatywie przewodziło hasło "Wyprowadź swoją roślinę na spacer!". Wszystkie donice, te małe i te duże były mile widziane. Były śpiewy, tańce i gry planszowe. Mam nadzieję, że i w tym roku impreza się odbędzie. Czekamy do września.

przeczytaj rowniez
Autor: MI
Zdjęcia: sfpavementtoparks.sfplanning.org, dzięki uprzejmości Rebar Group, K r i s/my.parkingday.org, parkingwarszawa.carbonmade.com
Data publikacji: 18.07.2011 07:37
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.