Architektura
ARCHITEKTURA

Najlepsze polskie budynki - 1996 rok - Poczta w Chrzanowie - estetyka dekonstruktywizmu

  • Komentarze

Poczta w Chrzanowie - estetyka dekonstruktywizmu

Poczta w Chrzanowie (Atelier PS – Mirosław Polak, Marek Skwara)

Fot: Tomasz Zakrzewski
  • Poczta w Chrzanowie - estetyka dekonstruktywizmu
  • Poczta w Chrzanowie - estetyka dekonstruktywizmu
  • Poczta w Chrzanowie - estetyka dekonstruktywizmu
  • Poczta w Chrzanowie - estetyka dekonstruktywizmu

Poczta w Chrzanowie stanowi największy w Polsce obiekt dekonstruktywistyczny.

Koniec lat osiemdziesiątych na polskich uczelniach architektonicznych to okres fascynacji estetyką dekonstruktywizmu. Ten ciekawy, choć trudny do zrozumienia prąd myślowy był odtrutką na postmodernistyczny tradycjonalizm, ucieczką w sytuacji wypalenia się architektonicznych idei. Zatroskani profesorowie tłumaczyli młodym adeptom architektury, że w kraju, gdzie jest kłopot z wybudowaniem domu, w którym wszystkie kąty są proste ta ekspresjonistyczna estetyka nie ma szans. Jej odbiór w Polsce był powierzchowny i rozumiany czysto dekoracyjnie.

Świadomie promowali ją dwaj katowiczanie w serii niewielkich realizacji z lat dziewięćdziesiątych – głównie wnętrz. Największym polskim obiektem dekonstruktywistycznym była przebudowa poczty w Chrzanowie. Niemieccy krytycy nazywali to west-importarchitektur. Ale nie mieli racji. Śląsk w latach dziewięćdziesiątych był wielką, nie tylko przestrzenną, ale i społeczną dekonstrukcją. Z dekonstruktywizmu architektonicznego, który okazał się formą przejściową, bytem nieukształtowanym, promującym skrajne indywidualizmy, w następnych dziesięcioleciach wykluły się kompletnie różnorodne postawy twórców.

Ze Śląska pochodził wybrany wkrótce na premiera Jerzy Buzek, obecnie przewodniczący Parlamentu Europejskiego, a studia architektoniczne w Gliwicach ukończył wówczas najbardziej dziś utytułowany polski architekt – Robert Konieczny. Ja zaś, podróżując zeszłej zimy w kierunku alpejskich nartostrad, z powodu awarii komputera pokładowego spędziłem dwie godziny w Katowicach, delektując się najnowszym dziełem Atelier PS – pełnym geometrycznych obłości salonem samochodowym pewnej japońskiej marki. I gwarantuję, że w jego architekturze nie było śladu dekonstrukcji.

przeczytaj rowniez
Źródło: "Architektura-Murator"11/2009
Autor: Grzegorz Stiasny
Zdjęcia: Juliusz Sokołowski, Tomasz Zakrzewski
Data publikacji: 8.06.2011 14:17
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.