We wrześniu otwarcie Muzeum Historii Żydów Polskich!
Architekt Rainer Mahlamäki stworzył budynek o niepowtarzalnej strukturze i konstrukcji. Jego wygląd zachwycał już w czasie budowy. Teraz wszyscy czekają na wielkie otwarcie gmachu, już we wrześniu tego roku. Niesamowicie rozwiązana konstrukcja budynku sprawia wrażenie, że bydynek faluje. Warto dodać, że przy projekcie współuczestniczyła także pracownia Ewy Kuryłowicz. Główne założenie konstrukcyjne opiera się na zastosowaniu ścian krzywolinowych. Takie rowiązanie posiada niewielka ilość budynków na świecie. W Polsce, przy tak ogromnym założeniu taką konstrukcję zastosowano po raz pierwszy i nikt nie zaprzeczy, że było to wielkie wyzwanie dla ekipy budowlanej. Bryła, zarówno w środku, jak i z zewnątrz, została otoczona szklaną fasadą kurtynową. Wnętrze sprawia wrażenie wykonanego z kamienia, jednak tak naprawdę ściany zostały obłożone betonem. W beton zostały wmontowane ogromne profile ze stali, które odpowiadają, za to, że budynek w ogóle może stać – stanowią one trzon całego budynku.
Symboliczne znaczenie gmachu
Architekt w swojej koncepcji chciał zobrazować metaforę przejścia izraelitów przez Morze Czerwone. Ważną rolę w projekcie odegrał stojący nieopodal Pomnik Bohaterów Getta, który wyznaczył oś, wzdłuż której poprowadzono przecięcie bryły gmachu. Na tej osi znajduje się też główne, przeszklone wejście do budynku. Symbliczne znaczenie mają także zastosowane szklane panele, które połączone zostały specjalną miedzianą siatką prosto z Finladnii. Panele pokryto sitodrukiem z napisem „Polin”. Jest to słowo z języka jidysz i hebrajskiego, (takie samo tłumaczenie) oznaczające „Polska” . Dodatkową sybolikę wyrazowi nadaje drugie tłumaczenie zwrotu z j. hebrajskiego, oznacza: „tutaj spocznij”.
>> Zobacz wyniki plebiscytu na najlepszą architekturę XXL w Polsce!
Coraz bliżej zakończenia są prace nad Muzeum Śląskim w Katowicach
Otwarcie gmachu Muzeum przewidziano na 2013 rok. Na pierwszy rzut oka można stwierdzić, że założenie Muzeum Śląskiego jest banalne. Nad ziemie wystaje kilka przeszklonych prostopadłościnów. Jednak nic bardziej mylnego. Każdy szczegół dotyczący wyglądu, jak i funckjonalności budynku został dokładnie przemyślany. Architekci z pracowni Riegler Riewe Architekten postanbowili wykorzystać interesujące otoczenie budynku, a także fakt, że teren znajduje się w miejscu dawnej kopalni „Katowice”.
Założenia projektantów
Koncepcja zakładała przenisienie znaczej części Muzeum do podziemi, jednocześnie miała zaciekawić z zewnątrz - stąd "szklane pudełka". Projektonci podjęli się takiego zabiegu, gdyż nie chcieli zasłaniać zabytkowych budynków dawnej kopalni. Koncepcja doprowadziła do zaprojektowania „glass boxów”, które spełniają przede wszystkim funkcje wentylacyjne, doświetlenia podziemi. W nich zostały zamostnowane wszystkie urządzenia techniczne. Wszystko wspierać się będzie na stalowej konstrukcji. Elewacja „glass boxów” za być wykonana ze szkła trawionego kwasem, a swoją fakturą będzie przypominać odciski skamielin z kopalni.
Wnętrze budynku zostanie podzielone na trzy strefy: przestrzeń dla ekspozycji stałych (dwie kondygnacje), pośrodku strefa ekspozycji zmiennych (wysokość to aż 10 m i brak podziału na kondygnacje), ostatnia strefa to przestrzeń konferencyjna (trzy kondygnacje). Dodatkowo nad streą kondygnacyjną znajdzie się czterokondygnacyjny budynek naizemny przeznaczony na potrzeby administracji Muzeum.

-
Otwarcie Galerii Wzornictwa Polskiego w Muzeum Narodowym zgromadziło wielu miłośników designu. Na wystawie znalazła się zarówno klasyka, jak i najlepsze projekty z ostatnich lat. więcej
-
W warszawskim Muzeum Historii Żydów Polskich od 13 stycznia do 23 lutego 2017, można podziwiać czasową wystawę poświęconą fińskiemu designowi, wzornictwie i architekturze: Echa – 100 Lat Fińskiej Architektury i Wzornictwa. więcej
-
Nowe muzeum pod placem Piłsudskiego, czyli Instytut Rozbrojenia Kultury i Zniesienia Wojen zaprojektowali Krzysztof Wodiczko i Jarosław Kozakiewicz. Koncepcyjny projekt prezentowany jest w warszawskiej Zachęcie więcej
-
Konkurs Muzeum Widzialne pokazuje zmiany zachodzące w polskim muzealnictwie. Budowa wizerunku staje się coraz bardziej profesjonalna więcej

- DESIGN: 100 lat designu w Galerii Wzornictwa Polskiego
- DESIGN: Wystawa 100 lat fińskiego wzornictwa i architektury otwarta dla zwiedzających w Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie
- ARCHITEKTURA: Architektura Warszawy: muzeum pod placem Piłsudskiego
- DESIGN: Dobry design dla muzeów. Konkurs rozstrzygnięty
- WNĘTRZA: Co zobaczyć we Włoszech? Muzeum Egipskie w Turynie