Architektura
ARCHITEKTURA
Architektura sakralna

Pomysł na projekt kościoła – nowoczesna architektura kościołów wcale nie musi odstraszać

  • Komentarze

Kościół na Tajwanie - architektura sakralna

Kościół ma łącznie około 1240 m2 powierzchni

Fot: Shawn Liu Studio
  • Kościół na Tajwanie - architektura sakralna
  • Kościół na Tajwanie - architektura sakralna
  • Kościół na Tajwanie - architektura sakralna
  • Kościół na Tajwanie - architektura sakralna
  • Kościół na Tajwanie - architektura sakralna
  • Kościół na Tajwanie - architektura sakralna
  • Kościół na Tajwanie - architektura sakralna
  • Kościół na Tajwanie - architektura sakralna
  • Kościół na Tajwanie - architektura sakralna
  • Kościół na Tajwanie - architektura sakralna
  • Kościół na Tajwanie - architektura sakralna
  • Kościół na Tajwanie - architektura sakralna
  • Kościół na Tajwanie - architektura sakralna
  • Kościół na Tajwanie - architektura sakralna
  • Kościół na Tajwanie - architektura sakralna

Na Tajwanie powstał kolejny przykład ciekawiej architektury współczesnej. Interesujący projekt kościoła zaprezentowała pracownia MAYU architects+. Kościół przyciąga nie tylko ciekawą elewacją, ale również pomysłowym układem funkcjonalnym. Jednak przede wszystkim, jest to dowód na to, że architektura sakralna nie musi być monumentalna i dominująca w tkance miejskiej.

Zrealizowany w Tainan na Tajwanie projekt kościoła jest elementem, który miał współgrać z otaczającymi go budynkami. W Polsce, wkomponowanie nowego kościoła w istniejącą, gęsto zabudowaną tkankę miasta, jest zawsze największym problemem. Mimo że powstały na Tajwanie kościół różni się nieco swoją organizacją funkcji od tego, do czego przyzwyczailiśmy się w Polsce, to może warto zastanowić się nad tym, jak w projekty kościołów w Polsce wzbogacić w ciekawą architekturę.

Projekt kościoła zakładał jasny podział funkcji między poszczególnymi piętrami

W odpowiedzi na kontekst miejsca, na niższych kondygnacjach zaprojektowano przestrzenie, które mają wspomagać  podtrzymywanie relacji między mieszkańcami tej okolicy. I tak powstały tu pomieszczenia takie jak kawiarnia czy rodzinna księgarnia, które zapraszają społeczeństwo do bliższego poznania zarówno wspólnoty kościoła, jak do poznania osób z  sąsiedztwa, które niekoniecznie są wierzące.

Z drugiej strony, ważną funkcję pełnią białe i doświetlone naturalnym światłem, klatki schodowe. Prowadzą one do głównego sanktuarium, które znajduje się na wyższych kondygnacjach. Dzięki temu rozwiązaniu powstaje metaforyczne przejście z przyziemnej strefy życia do tej uduchowionej.

Projekt kościoła zakładał widoczne rozdzielenie funkcji sakralnej od świeckiej

Miejsce, które poświęcone jest kultowi Boga, zostało zamknięte w dwupiętrowym, sześciennym kubiku. Zawisł on nad „świeckim” parterem. Kubik został w całości wykonany z betonu architektonicznego. Naturalne światło dociera do wnętrza sanktuarium przez przeszkloną elewację frontową, która z zewnątrz przekryta została aluminiowymi, perforowanymi ekranami. Biała klatka schodowa kończy się na najwyższym piętrze kościoła, które składa się z trzech oddzielnych pomieszczeń przeznaczonych do modlitwy. Użytkownik, który staje na najwyższym spoczniku schodów i odwróci się w stronę frontowej elewacji, widzi biały krzyż unoszący się za szklaną fasadą.

Projekt kościoła powstał w oparciu o kilka podstawowych rozwiązań materiałowych

W projekcie kościoła wykorzystano głównie beton architektoniczny, dający wrażenie materiału chłodnego i spokojnego. Równowagi w tym rozwiązaniu nadaje ciepło drewna i miedź wykorzystana do wykończenia zakrzywionego sufitu w sanktuarium. Całość spinają dębowe schody i delikatne ekrany na fasadzie głównej.

Zaprojektowane na elewacji ekrany są metaforą piór. Cała elewacja ma przypominać skrzydło orła. Ta metafora miała na celu połączyć możliwości współczesnej architektury z emocjonalnym wymiarem kościoła. W związku z nawiązaniem do metafory, powstały układ aluminiowych elementów nie jest przypadkowy. Orientacja każdego „pióra” obliczana jest według sekwencji Fibonacciego – każde „pióro” zmienia swoje położenie o dwa stopnie. Dzięki temu, mimo wykorzystania sztywnego materiału, fasada nabiera miękkości, przezierności i rzeczywiście przypomina rozłożone skrzydło ptaka.

przeczytaj rowniez
Autor: MAYU architects+ - materiały prasowe
Zdjęcia: MAYU architects+ - materiały prasowe, Shawn Liu Studio
Data publikacji: 21.03.2017 16:15
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.