Architektura
ARCHITEKTURA

Przewodnik po Tokio cz. 1. Zobacz zdjęcia Tokio i zagłęb się w jego labirynt!

  • Komentarze

Panorama Tokio

Panorama Tokio. Stolica Japonii widziana z wieżowca Mori Tower

Fot: Michał Stangel
  • Panorama Tokio
  • Panorama Tokio
  • Panorama Tokio
  • Panorama Tokio
  • Panorama Tokio
  • Panorama Tokio
  • Panorama Tokio
  • Okolice Shibuya w Tokio
  • Okolice Shibuya w Tokio
  • Okolice Shibuya w Tokio
  • Tokio nocą (okolice Shinjuku)
  • Tokio nocą (okolice Shinjuku)
  • Tokio nocą (okolice Shinjuku)
  • Tokio nocą (okolice Shinjuku)
  • Tokio nocą (okolice Shinjuku)
  • Tokio nocą (okolice Shinjuku)
  • Ginza w Tokio
  • Ginza w Tokio
  • Wielopoziomowe Tokio
  • Park Hama Rikyu nad rzeką Sumida
  • budynki nad rzeką Sumida
  • budynki nad rzeką Sumida
  • park tematyczny Hello Kitty
  • park tematyczny Hello Kitty

Największe miasta świata oszałamiają. Tokio po prostu powala. Nie tylko ogromem i nowoczesnością, ale i egzotyką. Ulice nie mają tu nazw, a centra handlowe są wielkości europejskich miasteczek. Zapraszamy do pierwszej części przewodnika po Tokio. Po stolicy Japonii oprowadza architekt i urbanista Michał Stangel

Tokio to jedno z najwspanialszych współczesnych miast, określane nieraz jako największa aglomeracja świata, włączane jest w skład megalopolis Nippon. Stolica Japonii tworzy tzw. „Wielkie Tokio” wraz z Jokohamą, Kawasaki i innymi miastami, skupia w sumie ok. 35 mln mieszkańców.

Saskia Sassen opisywała Tokio jako jedno z najważniejszych globalnych miast, obok Nowego Jorku i Londynu.

Dynamiczna metropolia charakteryzuje się niezwykle wysoką intensywnością – rozumianą zarówno jako gęstość zabudowy, jak i zagęszczenie kapitału, usług, czy potoki przemieszczających się mieszkańców.

Tokio pod wieloma względami jest odmienne od miast europejskich i rządzi się inną logiką. Przejawia się to przykładowo tym, że w Japonii tylko większe ulice noszą nazwy, a adresy opierają się na układzie terytorialnym, określając poszczególne obszary w układzie hierarchicznym: dzielnicę-rejon, podobszar, numer kwartału lub zespołu kwartałów i numer domu.

urbanistyka Tokio

Dla Europejczyka w pierwszym kontakcie Tokio oszałamia intensywnością, odmiennością, co dobrze oddaje film „Między Słowami” Sofii Copolii.

Jak opisuje miasto Joanna Bator w swojej książce „Japoński Wachlarz” (Wydawnictwo Książkowe Twój Styl, 2004): „prawdziwa semiotyczna dżungla, miasto wspaniałe, miasto pandemonium. Międzynarodowe i hipernowoczesne. Ale pełne szczelin, przez które sączy się przeszłość. Wielkomiejskie jak Manhattan i krok dalej prowincjonalne niczym Radomsko, z futonami wietrzącymi się na ramach rowerów. Pozbawione starówki z prawdziwego zdarzenia, a pełne śladów przeszłości wpisanej w pejzaż, który jednak prawie w całości jest dziełem ostatniego półwiecza. Betonowa nowoczesność i ciągle żywa przeszłość to dwie twarze Tokio, nierozdzielne i tak samo prawdziwe” (Joanna Bator „Japoński Wachlarz. Powroty”, Warszawa 2011).

Największe megalopolis świata można by z pewnością odkrywać latami, natomiast poniższy tekst to subiektywny zapis wrażeń architektoniczno-urbanistycznych z tygodniowego pobytu.

Urbanistyka Tokio to gęste skupiska zabudowy, z centrami i subcentrami zlokalizowanymi przy stacjach metra i kolei. Brak strefowania funkcjonalnego powoduje, że „sklep spożywczy stoi koło zakładu produkującego tatami i baru karaoke, sąsiadującego z kolei ze szkołą i hurtownią materiałów budowlanych, a pomiędzy nią i małe przedsiębiorstwo ogrodnicze wciśnięte są trzy domki mieszkalne, stoisko sprzedające szaszłyki yakitori oraz łaźni publiczna z dymiącym wysokim kominem” (Joanna Bator).

trzęsienia ziemi jak motor zmian

W historię Tokio wpisane są ciągłe przemiany, ze względu zarówno na naturalne zagrożenie trzęsieniami ziemi, jak i warunki ekonomiczne uzasadniające burzenie i budowanie nowych budynków. Obecna zabudowa stolicy Japonii powstała niemal w całości po wojnie, natomiast historia i tradycja przejawiaj się raczej w ciągłości struktury: dzielnic, miejsc, ulic i uliczek.

Tokio było wielokrotnie niszczone i odbudowywane. W XX wieku dwukrotnie: w 1923 r. pożar po trzęsieniu ziemi o sile 8,3 w skali Richtera strawił dwie trzecie obszaru Tokio. Pod koniec II wojny światowej miasto zostało doszczętnie zniszczone przez amerykańskie naloty dywanowe (w których zginęło ok. 200 tysięcy osób, więcej niż w Hiroszimie i Nagasaki po wybuchach bomb atomowych).

do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.