Architektura
ARCHITEKTURA

Przewodnik po Tokio cz. 2. Drewniane domy vs. wieżowce

  • Komentarze

Architektura Tokio - wieża kapsułkowa Nakagin

Architektura Tokio - wieża kapsułkowa Nakagin (projekt: Kisyo Kurosawa, 1972). Najsłynniejszy budynek metabolizmu, kierunku w powojennej japońskiej architekturze

Fot: Michał Stangel
  • Architektura Tokio - wieża kapsułkowa Nakagin
  • Dom Inomata House w Tokio
  • Dom Inomata House w Tokio
  • Dom Inomata House w Tokio
  • Dom Inomata House w Tokio
  • Typowa konstrukcja drewniana japońskiego domu
  • Browar Asashi w Tokio
  • Butik Prada w Tokio
  • Sklep Tod’s w Tokio
  • wieża kapsułkowa Nakagin
  • wieża kapsułkowa Nakagin
  • Tokio International Forum
  • Tokio International Forum
  • Tokio International Forum
  • Wieżowiec Tokyo Midtown w Tokio
  • Ratusz w Tokio
  • Świątynia Sensowi i jej otoczenie
  • Świątynia Sensowi i jej otoczenie
  • Świątynia Sensowi i jej otoczenie

Architektura Japonii kojarzy się zarówno z tradycją jak i nowoczesnością. W Tokio jest to najbardziej widoczne. Są tu zarówno wieżowce ze szkła i betonu, ale i maleńkie domy drewniane. To tu powstał najsłynniejszy budynek metabolizmu, to tu stoją najwyższe wieżowce w Japonii. Zapraszamy do drugiej części przewodnika po Tokio. Po stolicy Japonii oprowadza architekt i urbanista Michał Stangel

Jak wiadomo tradycyjna architektura Japonii to domy drewniane. Niskie, lekkie, z przesuwnymi ścianami i elastycznie kształtowanym wnętrzem, oraz licznymi wnękami na przedmioty. Tradycyjna architektura zachwyca kształtowaniem elastycznych wnętrz i dbałością o detal.

Nasuwa się myśl, że choć społecznie w Japonii do XIX panowało średniowiecze, to architekturę już w XVII wieku rozumiano na sposób modernistyczny (stąd inspiracje modernistów tradycją japońską). Przykłady ciekawej architektury można obserwować w Tokio na każdym kroku.

modernizm plus tradycja

W okresie międzywojennym pojawiły się ciekawe eksperymenty reinterpretacji tradycyjnej japońskiej architektury. Isoya Yoshida (1894-1974) w stworzonym przez siebie stylu – sukiya – łączył modernizm z tradycyjnymi elementami architektury japońskiej jak maty tatami na podłodze, drewniana konstrukcja i wielowarstwowe przesuwne ściany.

Jednym z najciekawszych jest Inomata House położony w Tokio w dzielnicy Seijyo Gakuen Mae – blisko trzystumetrowy dom dla bogatego przemysłowca, w którym zastosowano m.in. sześciowarstwowe rozsuwane ściany zewnętrzne (podwójne żaluzje, podwójne okna, ściany papierowe i moskitiery).

tatami kontra krzesła

We współczesnej architekturze mieszkaniowej, jedno i wielorodzinnej tradycyjne „pokoje tatami” występują w zasadzie tylko jako ciekawostka. Kiedyś maty tatami były modułem, na którym opierano całą strukturę domu. Zarazem stanowiły podstawowe wyposażenie domu. Współcześni Japończycy preferują mieszkania typu europejskiego z wysokimi meblami i solidnymi ścianami, które dają więcej prywatności.

domy drewniane vs. technologia

Mniejsze domy budowane są nadal przede wszystkim w konstrukcji drewnianej. Współcześnie wiele tego typu zabudowy powstaje bez udziału architektów, natomiast z drugiej strony to pole do popisu dla młodych architektów, jak np. Tadashi Iwamoto, który zarówno realizuje w tradycyjnej konstrukcji minimalistyczne obiekty z wielką dbałością o detal, jak i jest prekursorem konserwacji i adaptacji starszych budynków (które w warunkach japońskich zazwyczaj raczej wyburzano i zastępowano nowymi).

Generalnie nawet przeciętna architektura Japonii jest raczej funkcjonalna niż piękna, ale wysokiej jakości, z dużą dbałością o detal.

Dość dużo jest w Tokio realizacji sław architektonicznych zarówno międzynarodowych, m.in. Le Corbusier (narodowe muzeum sztuki zachodniej), Herzog & de Meuron (Prada), Renzo Piano (Maison Hermes), Jean Nouvelle (Dentsu), Philippe Starck (browar Asahi).

Ale przede wszystkim w Tokio można zobaczyć najlepsze budynki japońskich architektów m.in. SANAA, Kisho Kurosawa, Kenzo Tange, Kengo Kuma, Fumihiko Maki oraz Tadao Ando.

metabolizm – nowy styl

Najbardziej rozpoznawalnym japońskim kierunkiem w architekturze w XX wieku był metabolizm. Pod tą – jak twierdzą niektórzy, ad hoc wymyśloną nazwą – łączył awangardowe wizje budynków i miast przyszłości, od powojennej odbudowy Tokio, po lata 70.

Przy okazji światowego kongresu architektury w Tokio zorganizowano z wielkim rozmachem retrospektywną wystawę „Metabolizm – miasto przyszłości – marzenia i wizje powojennej rekonstrukcji i współczesnej Japonii”, na której zebrano szkice, projekty, modele i rysunki, a także specjalnie wykonane trójwymiarowe animacje wyśnionych przez metabolistów utopijnych wizji miast przyszłości.

przeczytaj rowniez
Autor: Michał Stangel
Zdjęcia: Michał Stangel, Piotr Lorens
Data publikacji: 20.12.2011 16:30
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.