Architektura
ARCHITEKTURA
Ostrów Tumski

Rezerwat Genius Loci. Tysiąc lat historii zamknięte w szklanej bryle

  • Komentarze

Genius Loci

Podczas budowy prywatnego domu, natrafiono na pozostałości dawnych umocnień – wału otaczającego piastowski ośrodek grodowy z X wieku oraz renesansowego muru okalającego wyspę, który powstał w XVI wieku z inicjatywy biskupa Jana Lubrańskiego.

Fot: Toya Design
  • Genius Loci
  • Genius Loci
  • Rezerwat Genius Loci
  • Rezerwat Genius Loci
  • Genius Loci

Tysiąc lat historii i nowoczesne technologie. Prapoczątki zamknięte we współczesnej bryle ze szkła i betonu. Rezerwat archeologiczny Genius Loci na poznańskim Ostrowie Tumskim to miejsce, w którym spotykają się duchy przeszłości i teraźniejszości.

Idea stworzenia Rezerwatu zrodziła się w efekcie przypadkowego odkrycia. Podczas budowy prywatnego domu, natrafiono na pozostałości dawnych umocnień – wału otaczającego piastowski ośrodek grodowy z X wieku oraz renesansowego muru okalającego wyspę, który powstał w XVI wieku z inicjatywy biskupa Jana Lubrańskiego.

Interesująca bryła

Konkurs na projekt Rezerwatu Archeologicznego został rozstrzygnięty w październiku 2009 r. Zwycięską koncepcję autorstwa poznańskiej pracowni Toya Design jurorzy docenili za interesujące rozwiązanie bryłowe wpisujące się w krajobraz kulturowy Ostrowa Tumskiego", „intrygujące rozwiązania przestrzeni wystawienniczej" oraz „uwzględnienie i udokumentowanie dawnego historycznego przebiegu wałów z X wieku”.

Projektując budynek dla tak specyficznej lokalizacji, architekci dążyli do stworzenia formy, która nie zdominuje otoczenia, a wręcz przeciwnie – bezkolizyjnie wpisze się w zastany kontekst. Czynnikami determinującymi formę i funkcję 'Rezerwatu' stały się więc ściśle określone parametry zastanej substancji archeologicznej, a także kontekst historyczny, architektoniczny i przyrodniczy Ostrowa Tumskiego.

 Hol z betonowych płyt

Ze względu na swoje przeznaczenie, budynek zaprojektowany został "od środka", wokół reliktów dawnych umocnień. Jego wewnętrzna kompozycja pomyślana została jak scenariusz "podróży w czasie", podczas której zwiedzający, pokonując kolejne "warstwy", docierają do początków państwa Piastów. Zgodnie z tą ideą, wnętrze zyskało wyraźnie określony kierunek podkreślony przez podłużne ściany, które tworzą kolejne przegrody-warstwy i określają rytm zwiedzania, prowadząc od rozświetlonego, słonecznego wejścia ku ukrytemu w ziemi zabytkowi. Taka aranżacja ma także służyć wykreowaniu atmosfery tajemnicy, która – początkowo mozolnie wykradana przez badaczy z pokładów ziemi – jest teraz ogólnodostępna i możliwa do odkrycia przez każdego.


Nawiązujący do archeologii i historii motyw warstw został także w dwojaki sposób powtórzony na elewacjach budynku. Część z nich pokrywają poziome pasy nieregularnego, rozedrganego wątku ceglanego, natomiast blok mieszczący strefę ekspozycyjną i hol wejściowy obłożony został betonowymi płytami i osłonięty szklaną ścianą kurtynową.

Światło wpada przez szczelinę

Kolejną warstwą, która odgrywa istotną rolę w kształtowaniu przestrzeni i atmosfery budynku, jest światło. Zalanej nim strefie wejściowej przeciwstawiona została główna sala ekspozycyjna, w której podziwiać można relikty wału z X wieku. Ponieważ duża ilość światła słonecznego mogłaby mieć negatywny wpływ na wyeksponowaną tkankę historyczną, została ona oświetlona za pomocą reflektorów, a dzienne światło wpada do wnętrza przez znajdującą się tuż nad poziomem gruntu 'szczelinę' utworzoną z matowych, szklanych belek.


W budynku 'Rezerwatu', oprócz przestrzeni ekspozycyjnej, znajduje się hol wejściowy prowadzący do części recepcyjnej z kasami, szatnią, punktem informacyjnym, toaletami i miejscem odpoczynku, część edukacyjna z salą multimedialną oraz ekspozycją zabytków ruchomych, a także ulokowana na piętrze strefa zarezerwowana dla pracowników, mieszcząca pokój socjalny, biuro, magazyn, toalety oraz pomieszczenia techniczne.

Rezerwat Archeologiczny to kolejny – obok Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego – element Traktu Cesarsko-Królewskiego pokazującego początki polskiej państwowości w Poznaniu.

Metryczka:

Obiekt: REZERWAT ARCHEOLOGICZNY na Ostrowie Tumskim w Poznaniu, ul.Posadzego

Inwestor – MUZEUM ARCHEOLOGICZNE w Poznaniu

Autor – TOYA DESIGN Tomasz Wojtkowiak,

projektanci architektura:

Jarosław Wyszyński

Anna Sędecka

Ewa Ćwiklińska

Tomasz Migdałek

Tomasz Wojtkowiak

instalacje elektryczne: ELGRAF Andrzej Graf

konstrukcja: Janusz Makowski

instalacje sanitarne: JTJ PROJEKT Jarosław Hernes

 

Generalny wykonawca -                              P.B. "Jack-Bud" Jacek Grabowski

Powierzchnia terenu -                                 1002,00 m2

Powierzchnia zabudowy -                           435,00 m2
Powierzchnia użytkowa -                             501,93 m2
Projekt -                                                        2010

Realizacja –                                                 2011-2012
Koszt inwestycji –                                        9 700 000 PLN

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju
w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013

przeczytaj rowniez
  • Alpejski kryształ
    Alpejski kryształ

    Nowe schronisko Monte Rosa w szwajcarskich Alpach to nie byle gratka dla miłośników narciarstwa skiturowego, ale też architektury. Powstało na wysokości 2883 metrów, u podnóża szczytu Dufour. więcej

  • Mistrzowie fotografii architektury: Balthasar Burkhard
    Mistrzowie fotografii architektury: Balthasar Burkhard

    Balthasar Burkhard słynie z czarnobiałych, wielkoformatowych serii fotograficznych. więcej

  • Mistrzowie fotografii architektury: Vera Lutter
    Mistrzowie fotografii architektury: Vera Lutter

    Vera Lutter jest znana ze swych monumentalnych, czarnobiałych fotografii przestrzeni miejskich. Jej zdjęcia to negatywy, powstające w przekształconych w camera obscura pomieszczeniach. Odrealnione obrazy miast, tworzone przez artystkę, są rozpoznawalne na całym świecie więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2000
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2000

    Celem konkursu jest promocja najlepszej architektury miejskiej, zrealizowanej w okresie Trzeciej Rzeczypospolitej oraz pobudzenie wrażliwości społecznej na kształt naszego otoczenia. więcej

Autor: des
Zdjęcia: Toya Design
Data publikacji: 26.10.2012 13:38
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.