Architektura
ARCHITEKTURA
Robert Konieczny

ROBERT KONIECZNY PROJEKTY. Budynki zaprojektowane przez KWK Promes pracownię Koniecznego

  • Komentarze

Dom Bezpieczny

Dom zamknięty

Fot: Aleksander Rutkowski
  • Dom Bezpieczny
  • Dom Bezpieczny
  • Dom Bezpieczny
  • Dom OUTrialny pod Warszawą
  • Dom OUTrialny
  • Dom z Kapsułą w Rudzie Śląskiej
  • Dom z Kapsułą w Rudzie Śląskiej
  • Muzeum Przełomów w Szczecinie - KWK Promes
  • Muzeum Przełomów w Szczecinie - KWK Promes
  • Muzeum Przełomów w Szczecinie - KWK Promes
  • Dom architekta. Arka Koniecznego w Brennej
  • Dom architekta. Arka Koniecznego w Brennej
  • Dom autorodzinny 3
  • Dom autorodzinny 13

Robert Konieczny znany jest przede wszystkim z projektów niebanalnych domów. Jeden z nich, Dom Aatrialny otrzymał w 2006 roku tytuł Domu Roku. Jednak projekty Roberta Koniecznego to nie tylko domy, ale też obiekty użyteczności publicznej. Zobacz wybrane prace Roberta Koniecznego.

Muzeum Przełomów

Koncepcja budynku Muzeum Przełomów została wybrana w konkursie architektonicznym.  Muzeum Przełomów to pierwsza tak duża publiczna realizacja Roberta Koniecznego, znanego przede wszystkim z projektów kameralnych domów.

Projektanci z KWK Promes postanowili nie tworzyć mocnej formy architektonicznej, która konkurowałaby z bogactwem otoczenia. Podczas gdy inni architekci starali się stworzyć kolejną ikonę architektoniczną, śląscy projektanci postawili na stonowane wycofanie.
Przeczytaj wywiad z Robertem Koniecznym

W ich projekcie bryła muzeum została maksymalnie schowana i wpisana pod posadzkę placu. Tak powstała hybryda – która z jednej strony będzie placem, z drugiej poprzez subtelne wypiętrzenia posadzki stworzy zarysy dawnego kwartału.

Dom Bezpieczny

Tajemnica tej willi kryje się w możliwości przesuwania ścian i masywnych okiennic. Na co dzień dom dysponuje sporymi oknami i przeszkleniami zapewniającym odpowiedni dostęp światła. Jednak w razie potrzeby, zaprojektowany przez Roberta Koniecznego dom może zamienić się w twierdze. Okiennice zasuwają się, ściany zasłaniają przeszklenia i budynek staje się betonowym bunkrem.  

Dom z Kapsułą

Dom został zaprojektowany dla rodziców architekta. To dość prosty w formie i idei parterowy budynek. Choć głównym założeniem była maksymalna funkcjonalność, dom zachował charakterystyczną dla Koniecznego nowoczesną stylistykę.

Dom Outrialny

Zamiast atrium – kameralnego, wewnętrznego dziedzińca – ogród-trawnik wyrzucony na dach, płynnie schodzący rampą do salonu. Dzięki łagodnemu przejściu udało się uniknąć niefunkcjonalności tak zwanych tarasów użytkowych na dachu. Najczęściej popełniany błąd polega na tym, że przeważnie są one odcięte od wnętrza i trzeba się na nie wdrapywać po stromych schodach.

Dom autorodzinny

Jedyny dojazd do projektowanej działki odbywa się od strony południowej, tworząc kolizję pomiędzy przyszłym ogrodem a placem wjazdowym. Stąd pomysł aby ogród wraz z domem wynieść na poziom +1 a plac wjazdowy pozostawić na poziomie 0. Aby mieszkańcy wygodnie dostawali się do domu z garażem droga dojazdowa wznosi się na poziom ogrodu.

Arka Koniecznego

Tak o projekcie pisze sam autor Robert Konieczny: największą wartością działki jest wspaniały widok, który się z niej roztacza, stąd myśl by dom stał się dla niego ramą, która go kadruje. Najwłaściwszą okazała się całkiem otwarta na górski pejzaż budowla parterowa, dająca wszystkim pomieszczeniom ten sam widok. Pojawił się jednak problem poczucia bezpieczeństwa, gdyż działka znajduje się na absolutnym odludziu. Wyjściem okazało się „odkręcenie” budynku tak, by z ziemią stykał się tylko jednym narożnikiem, a reszta zawisła nad zboczem wzgórza. W ten sposób część parteru, w której zlokalizowano sypialnie została wywindowana na poziom pierwszego piętra. Problem poczucia bezpieczeństwa dotyczy także lokalizacji domu na stromym zboczu, gdyż pojawiło się realne zagrożenie osuwiskiem, coraz częściej występującym w polskich górach. By jak najmniej naruszać rodzimy grunt zrodził się pomysł by dom potraktować jak most, pod którym swobodnie przepływa woda opadowa. Stąd podłoga parteru to wisząca nad ziemią płyta podparta zaledwie na trzech niezależnych ścianach.

przeczytaj rowniez
  • Szkoła marzeń? Gimnazjum w Zurychu
    Szkoła marzeń? Gimnazjum w Zurychu

    Nowoczesna szkoła. Jak powinna wyglądać szkoła idealna? Zaprojektowany przez Christiana Kereza budynek gimnazjum w zuryskiej dzielnicy Leutschenbach, dzięki zastosowaniu stalowych kratownic i całkowicie przeszklonych fasad, wydaje się unosić w powietrzu. Czy tak wygląda szkoła maprzeń? więcej

  • Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101
    Na granicy możliwości – wieżowiec Taipei 101

    Wieżowiec Taipei 101 w mieście Tajpej, stolicy Tajwanu. Mający 508 metrów gigant jest dzisiaj najwyższym budynkiem na świecie. Jego projektantom przyszło się zmierzyć z problemami trudnych warunków posadowienia (jakość gruntu określono jako niezadowalającą), silnych wiatrów  (tajfuny występują tu kilka razy w roku) i trzęsień ziemi (działka jest położona około 200 metrów od linii uskoku tektonicznego). Budynek należało wyposażyć w specjalny system tłumienia drgań i kołysania, by zapewnić możliwie jak największy komfort dziesięciu tysiącom jego użytkowników. Jednocześnie do poruszania się między  wszystkimi 101 kondygnacjami przeznaczono 61 wind, z czego dwie, zapewniające dojazd na najwyżej położone piętra osiągają rekordowe szybkości, potwierdzone wpisem do Księgi Rekordów Guinessa. więcej

  • ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002
    ŻYCIE W ARCHITEKTURZE 2002

    Czwarta edycja konkursu ŻYCIE W ARCHITEKTURZE. Finał odbył się w siedzibie SARP-u w Warszawie, 10 stycznia więcej

  • PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno
    PROJEKT ZAHY HADID: Na granicy możliwości Centrum Nauki phaeno

    Centrum Nauki phaeno w Wolfsburgu, realizacja pracowni Zahy Hadid, odbiega od wszelkich konwencji kształtowania formy i dyspozycji funkcjonalnej budynku. Phaeno odrywa się od ziemi. Jego miękka, opływowa bryła, o wielkopowierzchniowych pochyłych ścianach, stojąc na dziesięciu żelbetowych „nogach”, pozwala przestrzeni miasta swobodnie przelewać się pod spodem i wokół budynku. Wielka żelbetowo-stalowa skorupa mieszcząca powierzchnię ekspozycyjną zamyka w sobie jednoprzestrzenne wnętrze urozmaicone zmiennym przebiegiem sufitu, podłóg i ścian, które tworzą wrażenie zagadkowego, niemalże księżycowego krajobrazu. Realizacja tych wizji nie byłaby możliwa bez nowoczesnych technologii budowlanych – a szczególnie bez betonu samozagęszczającego i jego specyficznych właściwości – ani bez ścisłej współpracy inżynierów i architektów. więcej

Autor: mjc
Zdjęcia: Karolina Wlazło-Malinowska, Aleksander Rutkowski, KWK Promes, Juliusz Sokołowski, Robert Konieczny, dzięki uprzejmości KWK PROMES
Data publikacji: 30.11.2012 10:11
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.