Elewacje wieżowców, które zmieniają wygląd w zależności od pory dnia i pogody już lata temu przestały być fantastyką. Takie ruchome fasady dają możliwość zacieniania i lub doświetlania wnętrz zgodnie z życzeniem. W połączeniu z tzw. inteligentnymi systemami sterowania budynkiem takie rozwiązanie możne zmniejszyć zużycie energii potrzebnej do chłodzenia budynku nawet o kilkadziesiąt procent. Cooper Union College w Nowym Jorku autorstwa Thomasa Mayne’a mOrphosis m.in. dzięki temu rozwiązaniu zużywa o 40% mniej energii niż standardowe obiekty. Brzmi dobrze? To prawda, ale ruchome elewacje mają także sporo wad, przede wszystkim wysoką cenę i podatność na awarie.
Złote kwiaty na elewacji
Obfitość petrodolarów i palące słońce sprzyjają stosowaniu nowych technologii. W 2012 roku w Abu Zabi ukończono budowę dwóch bliźniaczych wież, Al Bahr Towers. Każda z nich ma 145 metrów wysokości, a wyróżnia je fasada pokryta złocistymi panelami w kształcie sześciokąta. Geometryczne formy mogą się rozwijać jak kwiaty, pokrywając powierzchnię ściany. Wieczorem składają się, umożliwiając oświetlenie wnętrza. Zaprojektowane przez specjalistów z Aedes rozwiązanie jest inspirowane tradycyjnymi arabskimi ekranami, umożliwiającymi wentylację, a zarazem ograniczającymi dostęp światła do domu.
Stararchitekt patrzy na pustynię
Do tradycji nawiązywał też Jean Nouvel projektując L'Institut du Monde Arabe w Paryżu. Laureat Nagrody Pritzkera z 2008 roku połączył w tej realizacji nowe technologie, modernistyczne bryły i dekoracyjne wzory z Bliskiego Wschodu. Choć budynek wszedł do historii architektury, niektóre rozwiązania okazały się całkowicie niepraktyczne. W południowej elewacji zainstalowano 30 tysięcy małych soczewek. Są one w razie potrzeby przesłaniane, co zmniejsza ilość energii cieplnej docierającej do wnętrza. Czy raczej – zmniejszało, bo mechanizmy zaczęły się psuć wkrótce po otwarciu Instytutu. Problem z niezawodnością jest kluczowy w przypadku ruchomych fasad; niestandardowe, skomplikowane systemy wymagają regularnej konserwacji i wymiany zużytych części. Osiągnięcie podobnego poziomu oszczędności jest możliwe przy użyciu mniej spektakularnych metod.