Sady Żoliborskie. Trudno sobie wyobrazić krajobraz polskich miast bez bloków będących głównym trendem w budownictwie mieszkaniowym socjalizmu. Pomimo politycznych nacisków i ograniczonej wolności twórczej w powojennej Polsce, architektom udawało się przemycić oryginalne pomysły łączące w sobie jakość architektoniczną z dbałością o funkcję społeczną budynków mieszkalnych. Jednym z przykładów takich założeń jest warszawskie osiedle Sady Żoliborskie zaprojektowane przez Halinę Skibniewską. Architektka współredagowała prestiżowy, francuski magazyn „L'Architecture d'Aujourd'hui", a w socjalistycznej rzeczywistości jej działalność była dla Polaków „oknem na zachód". Osiedle Sady Żoliborskie było oazą zieleni w krajobrazie szarych, betonowych mrówkowców Warszawy lat 60. i stało się wizytówką architektury mieszkaniowej PRL.
Przedwojenne dziedzictwo architektoniczne
Halina Skibniewska wywodziła się z przedwojennego, awangardowego środowiska architektonicznego skupiającego m.in. jej męża Zygmunta Skibniewskiego, który w latach 30. odbył praktykę w studiu Le Corbusiera. W funkcjonalności Sadów Żoliborskich widać wpływy międzywojennego modernizmu, które udało się zachować dzięki politycznej odwilży. Halina Skibniewska nie ograniczała architektury jedynie do budynków, lecz uwzględniała również otoczenie, dlatego niską zabudowę osiedla ukryła wśród drzew i zieleni sadów warszawskiego Żoliborza. Między budynkami znalazły się liczne piaskownice, place zabaw oraz ogródki będące przedłużeniem mieszkań.
Architektura społeczna
Projektując osiedle, Halina Skibniewska brała pod uwagę względy społeczne, w tym wiek, sytuację materialną i strukturę relacji osób, dla których przeznaczone były mieszkania. Zarezerwowała miejsce dla rodzin z dziećmi, osób starszych i niepełnosprawnych. Pomimo presji władz, które stawiały na wykorzystanie wielkiej płyty, osiedle udało się zbudować z szarej cegły, szczególnie popularnej wśród architektów przedwojennego modernizmu. Budynki były najczęsciej zbudowane na planie kwadratu, a jedna ze ścian każdego z nich była pokryta loggiami. Większość bloków miała od 3 do 5 kondygnacji, a na każdym piętrze znalazło się 6 mieszkań.
Nowoczesne i otwarte mieszkanie
Ważną cechą mieszkań była ich elastyczność i funkcjonalność. Dzięki umieszczeniu instalacji w ścianach zewnętrznych, układ wnętrz mieszkań można było dostosować do mieszkańców. Stosując otwarte założenie, Halina Skibniewska wzięła pod uwagę strukturę rodziny zmieniającą się na przestrzeni lat, dlatego pomieszczenia można było adaptować według potrzeb członków rodziny.

-
Architektura Hali Koszyki zabytkowego obiektu w centrum Warszawy zyska nowy wygląd. Właściciel, spółka Griffin Group wraz z pracownią Restauro rozpoczęli prace konserwatorskie. Projekt rozbudowy i rewitalizacji gmachu to kolejna realizacja w portfolio architektów z pracowni JEMS Architekci. Zobacz jak będzie wyglądała Hala Koszyki - ZDJĘCIA więcej
-
-
Helmut Jahn. W najbliższy wtorek Warszawę odwiedzi Helmut Jahn, architekt i autor jednego z wyższych wieżowców w stolicy. Wygłosi wykład połączony z otwarciem monograficznej wystawy jego twórczości. Zapraszamy! więcej
-
Architektura Warszawy. Osiedle Międzyborska 11 to nowy kompkks projektu Grupa 5 Architekci. Inwestycja na Pradze Południe właśnie została oddana do użytku więcej

- ARCHITEKTURA: Hala Koszyki w Warszawie. Rewitalizacja rozpoczęta
- ENCYKLOPEDIA ARCHITEKTURY: Modernizm
- ROZMOWY O ARCHITEKTURZE: Helmut Jahn w Warszawie. Zapraszamy na wykład słynnego architekta i autora wieżowca Cosmopolitan
- ARCHITEKTURA: Architektura Warszawy. Międzyborska 11 osiedle projektu Grupa 5 Architekci oddane do użytku
- ARCHITEKTURA: Architektura Warszawy. Wieżowiec Q22 projektu Kuryłowicz & Associates. W centrum Warszawy powstaje szklana bryła przypominająca kryształ