Architektura
ARCHITEKTURA
SAS recenzja

SAS. Ilustrowany przewodnik po architekturze Saskiej Kępy

  • Komentarze

SAS przewodnik Saska Kępa

SAS. Ilustrowany przewodnik po architekturze Saskiej Kępy

Fot: materiały prasowe

Architektura i wzornictwo modernizmu stały się na naszych oczach nieodłącznym składnikiem tożsamości Warszawy. Jednocześnie wystawy takie jak "Tarnów.

1000 lat nowoczesności" (Ewa Łączyńska-Widz, Dawid Radziszewski, BWA Tarnów) czy "Modernizacje" (Andrzej Szczerski, Muzeum Sztuki w Łodzi) dostarczyły w ostatnich dwóch latach wiedzy i narzędzi, które pomogły włączyć lokalne zjawiska w europejski kontekst ideowy i intelektualny, a jednocześnie uczynić dziedzictwo modernizmu żywym elementem lokalnej tożsamości.

Saska Kępa – jedno z największych skupisk architektury modernistycznej w Warszawie – wydaje się na tym tle niedoceniona. Mimo, że są tam budynki figurujące w polskich i zagranicznych opracowaniach na temat architektury nowoczesnej, a grupy entuzjastów aktywizują się raz na jakiś czas wokół projektów popularyzujących lokalną specyfikę dzielnicy (np. oddolna inicjatywa Saska Expo), od czasu wydanej ponad trzydzieści lat temu monografii Hanny Faryny Paszkiewicz Saska Kępa nie doczekała się ani poważniejszego opracowania, ani popularnego przewodnika. "SAS" pomoże nadrobić obie te zaległości, łącząc informacje oparte na ostatnich badaniach historycznoartystycznych z atrakcyjną, nowatorską I przemyślaną stroną wizualną. Ilustracje Magdaleny Piwowar są monochromatyczne, a więc przypominają sentymentalne, czarno-białe zdjęcia.

Ale to tylko pozorna archaizacja. Uproszczenie gamy kolorów (aluzja do faktu, że architekturę lat 20., 30. i 40. znamy niemal wyłącznie z czarnobiałej fotografii) pozwala zsyntetyzować informację o budynku, zredukować ją do tego co Le Corbusier nazywał "piękną i słuszną grą brył w świetle". Budynki Saskiej Kępy pochodzące z różnych okresów XX wieku stają się dzięki temu zabiegowi graficznemu bardziej zrozumiałe, zredukowane do esencji. Autorka, choć zajmuje się grafiką i ilustracją, jest z wykształcenia architektką, co pozwala jej widzieć budynki w bardziej analityczny, mniej naskórkowy sposób. Dzięki temu "SAS" jest propozycją komunikatywnej i atrakcyjnej, a jednocześnie mądrej prezentacji architektury.

*Bogna Świątkowska – prezeska Fundacji Bęc Zmiana, kuratorka, popularyzatorka współczesnej kultury wizualnej

przeczytaj rowniez
Zdjęcia: materiały prasowe
Data publikacji: 20.06.2012 11:50
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.