Architektura
ARCHITEKTURA

Stadion zasilany energią słoneczną - takie rzeczy tylko na Tajwanie!

  • Komentarze

Stadion w Kaohsiung zasilany energią słoneczną

Widok z lotu ptaka

Fot: Fu Tsu Construction Co., Ltd.
  • Stadion w Kaohsiung zasilany energią słoneczną
  • Stadion w Kaohsiung zasilany energią słoneczną
  • Stadion w Kaohsiung zasilany energią słoneczną
  • Stadion w Kaohsiung zasilany energią słoneczną
  • Stadion w Kaohsiung zasilany energią słoneczną
  • Stadion w Kaohsiung zasilany energią słoneczną
  • Stadion w Kaohsiung zasilany energią słoneczną
  • Stadion w Kaohsiung zasilany energią słoneczną

Stadion w Kaohsiung jest pierwszym na świecie stadionem zasilanym wyłącznie za pomocą energii słonecznej. Uznany japoński architekt Toyo Ito stworzył fasadę, która wije się wokół niczym smok z tradycji Dalekiego Wschodu. Dookoła powstała zielona strefa, w skład której wchodzą parki z bujną roślinnością, stawy oraz ścieżki rowerowe

Stadion w Kaohsiung – drugim co do wielkości mieście Tajwanu – zlokalizowano na terenie dawnej bazy marynarki wojennej. W sposób charakterystyczny dla projektów Toyo Ito architektura i konstrukcja są tutaj ze sobą ściśle związane. Podstawowe elementy konstrukcji dachu stanowią jednocześnie o wyrazie architektonicznym budynku.

Krzywoliniowy w rzucie obiekt projektu Toyo Ito otwiera się ku południowi dzięki przełamaniu ciągu trybun w południowej elewacji, przez które widać tereny zielone wokół stadionu i strefę wejściową do parku olimpijskiego. Przy pojemności 44 000 miejsc (po rozstawieniu zapasowych – do 55 000) stadion jako pierwszy w kraju ma boisko do gry w piłkę nożną zgodne z przepisami FIFA i IAAF. Jednocześnie spełnia lokalne normy dotyczące energooszczędności – otrzymał krajowy certyfikat Golden Award dla budynków energooszczędnych.

Konstrukcja dachu

Na wspartym na palach ruszcie oparto żelbetową, płytowo-ścienną konstrukcję przyziemia. Po obwodzie budynku jest ono obsypane gruntem pochodzącym z budowy stadionu, ale od wewnątrz otwiera się na zagłębione w stosunku do rzędnej terenu pole gry. Na dolnym poziomie zlokalizowano szatnie i garaż, a na górnym – pomieszczenia administracji i dla VIP-ów oraz pozostałe miejsca parkingowe. Na konstrukcji przyziemia oparto radialnie rozstawione ramy żelbetowe o kształcie siodła (9 typów), wykonane na miejscu. Na ramach oparto stalowe wsporniki kratownicowe podpierające konstrukcję pokrycia dachu, którą tworzą stalowe rury (ok. 32 cm średnicy) spiralnie obiegające dach, pokryte zestawami fotowoltaicznymi. Przebieg rur wyznaczają węzły wsporników kratownicowych. Spawano je z segmentów o długościach ok. 600 cm, o geometrii określonej w modelu cyfrowym. Stanowią one stężenie poprzeczne konstrukcji dachu, a jednocześnie są charakterystycznym elementem architektonicznym.

Ekologia

Panele mogą generować do 1,1 mln kWh energii elektrycznej rocznie (średnie zużycie energii elektrycznej dla gospodarstwa domowego – 11000 kWh rocznie). Ich zastosowanie pozwoliło obniżyć emisję CO2 do atmosfery o 660 ton w ciągu roku. Ponieważ zyski energetyczne znacznie przekraczają zapotrzebowanie spoczynkowe, nadmiar energii jest na co dzień odprowadzany do sieci publicznej. Podczas imprez potrzebna energia jest odkupywana. Wodę deszczową – spływającą z rynien na dachu zbiera się do podziemnych cystern, z których następnie pobiera się ją do nawadniania murawy boiska. Aby odpowiednio doświetlić murawę (5,5 godziny bezpośredniego nasłonecznienia dziennie) podłużną oś budynku odchylono od kierunku NS o 15o na zachód. Dzięki takiej orientacji również energia wiatru się nie marnuje – przeważające wiatry mające dostęp do wnętrza obiektu poprzez przełamanie w części południowej naturalnie wentylują i schładzają przestrzeń pod dachem. Aby uniknąć niespodzianek podczas wydarzeń sportowych – na przykład podwiewania piłki podczas meczu – pole gry zagłębiono w stosunku do otaczającego terenu.

  • 1
  • 2
przeczytaj rowniez
  • Stadion Allianz Arena w Monachium - Na granicy możliwości
    Stadion Allianz Arena w Monachium - Na granicy możliwości

    Allianz Arena w Monachium to realizacja pracowni Herzog & de Meuron nie przypominająca żadnego znanego dotąd stadionu. Tym, co najbardziej charakterystyczne jest złożona z modularnych poduszek aktywna elewacja. Pretekstem do tej (kosztownej) zabawy było to, że gospodarzami obiektu są dwa monachijskie kluby. Stadion przybiera barwy tej drużyny, która w danej chwili gra. Podczas innych wydarzeń fasada promieniuje łagodnym białym blaskiem. Światło i kolor oraz dynamiczna bryła dematerializują potężny budynek, a jednocześnie pozwalają od razu odnaleźć go w krajobrazie miasta więcej

  • Mistrzowie fotografii architektury: Andreas Gursky
    Mistrzowie fotografii architektury: Andreas Gursky

    Andreas Gursky uznawany za jednego z najważniejszych współczesnych fotografików. Zdjęcia tego niemieckiego artysty wykonane są jakby z oddali, z kosmosu, pozwalają spojrzeć na miasta, ulice z dystansu. Gursky celowo rezygnuje z efektowności i ekspresji na rzecz surowego realizmu więcej

  • Mistrzowie fotografii architektury: Hélène Binet
    Mistrzowie fotografii architektury: Hélène Binet

    Hélène Binet to najsłynniejsza obecnie fotografka architektury na świecie. O jej zdjęciach marzą wszyscy najwięksi architekci. Stale współpracuje m.in. z Zahą Hadid czy Danielem Libeskindem. Celem Binet jest nie tyle dokumentacja budynku, co jego interpretowanie, dzięki czemu zdjęcie nabiera cech niezależnego dzieła sztuki więcej

  • Kostka polska 2.0 - pracownia architektoniczna we Wrocławiu
    Kostka polska 2.0 - pracownia architektoniczna we Wrocławiu

    Budowane w okresie gierkowskim domy-kostki to dziś niedoceniany element pejzażu polskich miast. Kubiczne bryły, ściany pokryte tłuczonym talerzami, czy dach kopertowy – to dizajn, który zainspirował biuro architektoniczne group-arch. Architekci kupili właśnie taką kostkę we Wrocławiu i ją mocno podrasowali. I tak dom-kostka przemienił się w willę-pracownię więcej

Źródło: "Architektura-murator" 10/2010
Autor: Maciej Lewandowski na podstawie materiałów od biura Toyo Ito & Associates
Zdjęcia: Fu Tsu Construction Co., Ltd., Christian Richters
Data publikacji: 14.06.2011 11:29
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.