Architektura
ARCHITEKTURA

Stararchitekci i ikony architektury dla Serpentine Gallery. Kto zaprojektuje pawilon w 2015?

  • Komentarze

1. Plasencia Auditorium and Congress Centre w Cáseres, Hiszpania 2005/2013  autor: architekci z biura Selgas Cano w Hiszpanii, twórcy Serpentine Gallery Pavilion 2015

1. Plasencia Auditorium and Congress Centre w Cáseres, Hiszpania 2005/2013

autor: architekci z biura Selgas Cano w Hiszpanii, twórcy Serpentine Gallery Pavilion 2015

Fot: Hisao Suzuki
  • 1. Plasencia Auditorium and Congress Centre w Cáseres, Hiszpania 2005/2013  autor: architekci z biura Selgas Cano w Hiszpanii, twórcy Serpentine Gallery Pavilion 2015
  • Architekci z biura Selgas Cano w Hiszpanii: José Selgas i Lucía Cano - twórcy Serpentine Gallery Pavilion 2015
  • 2. Factory Mérida w Badajoz, Hiszpania 2006/2011 - widok na cały obiekt  autor: architekci z biura Selgas Cano w Hiszpanii, twórcy Serpentine Gallery Pavilion 2015
  • 2. Factory Mérida w Badajoz, Hiszpania 2006/2011- widok bryły z bliska  autor: architekci z biura Selgas Cano w Hiszpanii, twórcy Serpentine Gallery Pavilion 2015
  • 3. Office in the Woods w Madrycie, Hiszpania 2006/2009  autor: architekci z biura Selgas Cano w Hiszpanii, twórcy Serpentine Gallery Pavilion 2015
  • 4. B - Auditorium and Congress Centre w Cartagena, Hiszpania 2001/2011   autor: architekci z biura Selgas Cano w Hiszpanii, twórcy Serpentine Gallery Pavilion 2015

Długo wyczekiwane bryły pawilonów dla Serpentine Gallery pojawiają się na trawniku londyńskiej galerii każdego lata. Corocznie budowane obiekty tymczasowe można zaliczyć do ikon architektury, ponieważ są to przeważnie dzieła cenionych na całym świecie stararchitektów. Kto zaprojektuje Serpentine Gallery Pavilion 2015?

Ghery, Koolhaas, Niemeyer i inni stararchitekci. Kto tym razem zaprojektuje pawilon dla Serpentine Galery w 2015?

Projektantami tymczasowych, letnich konstrukcji dla Serpentine Gallery w Londynie są znani i cenieni na świecie stararchitekci, w tym laureaci nagrody Pritzkera. Pawilon stacjonuje w ogrodzie galerii każdego lata przez cztery miesiące. Spełnia on rolę galerii wystawienniczej, sceny i kawiarni. W jego wnętrzu odbywają się wydarzenia związane ze sztuką, muzyką, literaturą i filmem.

Budowa letniego pawilonu to już tradycja - wydarzenie miało 14 edycji. Pierwszy pawilon zbudowano w 2000 roku – wtedy do współpracy zaproszono Zahę Hadid. Kolejne konstrukcje projektowali kolejno Daniel Libeskind (2001), Toyo Ito (2002) i Oscar Niemeyer (2003). Od zeszłego roku idea uległa zmianie – do projektu zapraszane są nieco mniej znane pracownie, które nigdy wcześniej nie projektowały dla Londynu. Zeszłoroczny obiekt zaprojektował chilijski architekt Smiljan Radić.

Tymczasowe pawilony zbudowane w latach 2000 –2014 przy londyńskiej Serpentine Galery i ich autorzy:

2014 Smiljan Radić
2013 Sou Fujimoto
2012 Herzog & de Meuron i Ai Weiwei
2011 Peter Zumthor
2010 Jean Nouvel
2009 Kazuyo Sejima i Ryue Nishizawa, SANAA
2008 Frank Gehry
2007 Olafur Eliasson i Kjetil Thorsen
2006 Rem Koolhaas i Cecil Balmond, Arup
2005 Álvaro Siza i Eduardo Souto de Moura oraz Cecil Balmond, Arup
2004 MVRDV i Arup
2003 Oscar Niemeyer
2002 Toyo Ito i Cecil Balmond with Arup
2001 Daniel Libeskind i Arup
2000 Zaha Hadid


Serpentine Gallery Pavilion 2015

W tym roku o stworzenie pawilonu poproszono pracownię Selgas Cano prowadzoną przez José Selgas i Lucía Cano. Jest to pierwsze hiszpańskie biuro, które podejmie się tego zadania. Projekt ukaże się dopiero w lutym 2015, ale już dziś architekci mówią jak może wyglądać pawilon dla Serpentine Gallery 2015.

„Użyjemy tylko jednego materiału - przejrzystości”- tajemniczo komentują architekci z Selgas Cano.

Aby bardziej uzmysłowić sobie w jakim stylu projektują architekci z Selgas Cano oraz jak może wyglądać pawilon „z przezroczystosci” - przedstawiamy niektóre z i projektów hiszpańskiego biura:


1. Plasencia Auditorium and Congress Centre w Cáseres, Hiszpania 2005/2013
2. ‘B’- Auditorium and Congress Centre w Cartagena, Hiszpania 2001/2011
3. Factory Mérida w Badajoz, Hiszpania 2006/2011
4. Office in the Woods w Madrycie, Hiszpania 2006/2009


Milena Glinojecka

przeczytaj rowniez
Zdjęcia: Hisao Suzuki, Selgas Cano, © Iwan Baan
Data publikacji: 11.12.2014 11:26
do góry
uaktualnij licznik
Miesięcznik architektura
W numerze 04/2017:
  • Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
  • Aparthotel Lwowska 1 w Krakowie
  • Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
  • Apartamenty LEA 251 w Krakowie
  • więcej
tagi
81.waw.pl apartament apartamentowiec aranżacja wnętrz aranżacje wnętrz architekci architekt architektura architektura Grecji architektura krajobrazu architektura polska architektura sakralna architektura Warszawy architektura wnętrz architektura wnętrza architektura Wrocławia architektura współczesna beton beton architektoniczny biuro biuro architektoniczne biurowiec BoConcept bryła centrum handlowe co zobaczyć Comitor dach dekoracje design dizajn dom dom jednorodzinny drapacz chmur drewno ekologia Euro 2012 film gotyk historia architektury hotel ikea ikona architektury komiks konkurs konkurs architektoniczny kościół Kraków kuchnia lampa loft Londyn małe mieszkanie MAŁY DOM meble Mies van der Rohe minimalizm moda modernizacja modernizm muzeum Muzeum Sztuki Nowoczesnej Newmor Nizio Design International nowoczesna architektura nowoczesne wnętrza nowoczesne wnętrze nowoczesny dom NOWY PROJEKT ZAHA HADID ogród okno ornament pawilon polski design pracownia architektoniczna projekt projekty projekty zahy hadid przestrzeń miejska przestrzeń publiczna recykling rewitalizacja sarp Serwis o architekturze stararchitekt starożytna Grecja Studio Forma 96 STYL NOWOCZESNY styl skandynawski sztuka sztuka współczesna świątynia Tremend trendy urbanistyka wakacje 2013 Warszawa wieżowce Wieżowce Warszawa wieżowiec wnętrza Wrocław współczesna architektura współczesny design wystawa wzornictwo Zaha Hadid ZAHA HADID projekty zrównoważony rozwój życie w architekturze
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody TIME S.A. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody TIME S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.